19 nov 2015 06:00

19 nov 2015 06:00

Rena rama guldgruvan

TÖREBODA: Fysik och matte på ett annorlunda vis

”Wow”. Så reagerar flera av barnen, och de vuxna, när de gläntar på dörren till Törebodas tillfälligt uppbyggda upplevelsecenter. Här blir matematik och fysik lekfullt och äventyrligt.

Guldgruvan fick Töreboda kommuns utvecklingsstipendium på 10 000 kronor i fjol. Pengarna har projektledarna Susanne Edvardsson och Eleonor Andersson valt att lägga på att öppna ett upplevelsecenter under några dagar denna vecka.

– Det blev möjligt tack vare att vikarier kunde sättas in för oss i förskolan, berättar Eleonor Andersson.

Elever i årskurs F-6 fick inbjudan. Alla som anmält sig har fått plats. Gamla Folkets hus, där det var fritids tidigare, har förvandlats till en kreativ miljö där barnen kan jobba med naturvetenskap, fysik, teknik, matematik och musik på ett lekfullt sätt. För många blev det en aha-upplevelse.

I fem rum har en mängd olika stationer byggts upp. Efter genomgång får eleverna utforska materialen fritt.

Webbkameran är spännande. Men för en oinvigd ser det avancerat ut. Izidor Kåremalm, Abdul Rachman Alolabi och William Nilsson visar prov på gott samarbete.

Förstod ni direkt hur ni skulle göra?

– Ja ... vi är barn. Barn har bra fantasi, lyder Williams snabba svar på frågan från vuxenvärlden.

I ett rum är nästan allt material vitt. Skuggeffekterna är spännande. Här bygger barnen torn med pappkartonger och testar vad som händer när man flyttar runt på speglar.

I andra änden av huset hörs glada skratt från en mörk vrå. Där är det UV-ljusets effekter som upplevs.

Aurora Andersson ingår i elevrådet på Björkängsskolan. Hon är inspirerad och skulle vilja köpa in grejer för att kunna jobba vidare med teknikaktiviteter på skolan.

Femmorna jämför gärna med Balthazar Science Center i Skövde.

– Men det här var roligare. För här fick vi göra vad vi ville, säger Noah Rinne när det är dags att bryta upp från Guldgruvan.

Eleonor Andersson och Susanne Edvardsson har en dröm om att skapa något permanent som kan hållas öppet, kanske i de gamla fritidslokalerna som nu står tomma.

– Det här byggde vi upp på en dag. Det är bara en bråkdel av alla tankar vi har i huvudet, säger Eleonor.

Lyktorna tänds

Hon konstaterar att Guldgruvan passar såväl de yngsta barnen som skoleleverna.

– Här kan de lösa saker på olika sätt. Det finns inget rätt eller fel.

Veckan avslutas med en ljusmanifestation för att synliggöra barnen och ge dem en gemensam röst i det offentliga rummet. Initiativet kommer från Umeå där en pedagogisk verkstad bjuder in alla Sveriges barn att göra ljuslyktor för att skapa en plats för magi och fantasi – där barnens lyktor strålar ikapp med himlens alla stjärnor.

Förra året var det cirka 25 000 lyktor som tändes runt om i Sverige på internationella barndagen. I år vill Guldgruvan att Töreboda kommun ska vara med.

Manifestationen sker på torget på fredag kväll.

Guldgruvan är ett samarbete mellan förskolan och näringslivet i kommunen. Rest- och spillmaterial som används magasineras på vindsvåningen hos ett lokalt företag.

Guldgruvan fick Töreboda kommuns utvecklingsstipendium på 10 000 kronor i fjol. Pengarna har projektledarna Susanne Edvardsson och Eleonor Andersson valt att lägga på att öppna ett upplevelsecenter under några dagar denna vecka.

– Det blev möjligt tack vare att vikarier kunde sättas in för oss i förskolan, berättar Eleonor Andersson.

Elever i årskurs F-6 fick inbjudan. Alla som anmält sig har fått plats. Gamla Folkets hus, där det var fritids tidigare, har förvandlats till en kreativ miljö där barnen kan jobba med naturvetenskap, fysik, teknik, matematik och musik på ett lekfullt sätt. För många blev det en aha-upplevelse.

I fem rum har en mängd olika stationer byggts upp. Efter genomgång får eleverna utforska materialen fritt.

Webbkameran är spännande. Men för en oinvigd ser det avancerat ut. Izidor Kåremalm, Abdul Rachman Alolabi och William Nilsson visar prov på gott samarbete.

Förstod ni direkt hur ni skulle göra?

– Ja ... vi är barn. Barn har bra fantasi, lyder Williams snabba svar på frågan från vuxenvärlden.

I ett rum är nästan allt material vitt. Skuggeffekterna är spännande. Här bygger barnen torn med pappkartonger och testar vad som händer när man flyttar runt på speglar.

I andra änden av huset hörs glada skratt från en mörk vrå. Där är det UV-ljusets effekter som upplevs.

Aurora Andersson ingår i elevrådet på Björkängsskolan. Hon är inspirerad och skulle vilja köpa in grejer för att kunna jobba vidare med teknikaktiviteter på skolan.

Femmorna jämför gärna med Balthazar Science Center i Skövde.

– Men det här var roligare. För här fick vi göra vad vi ville, säger Noah Rinne när det är dags att bryta upp från Guldgruvan.

Eleonor Andersson och Susanne Edvardsson har en dröm om att skapa något permanent som kan hållas öppet, kanske i de gamla fritidslokalerna som nu står tomma.

– Det här byggde vi upp på en dag. Det är bara en bråkdel av alla tankar vi har i huvudet, säger Eleonor.

Lyktorna tänds

Hon konstaterar att Guldgruvan passar såväl de yngsta barnen som skoleleverna.

– Här kan de lösa saker på olika sätt. Det finns inget rätt eller fel.

Veckan avslutas med en ljusmanifestation för att synliggöra barnen och ge dem en gemensam röst i det offentliga rummet. Initiativet kommer från Umeå där en pedagogisk verkstad bjuder in alla Sveriges barn att göra ljuslyktor för att skapa en plats för magi och fantasi – där barnens lyktor strålar ikapp med himlens alla stjärnor.

Förra året var det cirka 25 000 lyktor som tändes runt om i Sverige på internationella barndagen. I år vill Guldgruvan att Töreboda kommun ska vara med.

Manifestationen sker på torget på fredag kväll.

Guldgruvan är ett samarbete mellan förskolan och näringslivet i kommunen. Rest- och spillmaterial som används magasineras på vindsvåningen hos ett lokalt företag.

  • Jenny Allvin