24 sep 2015 06:00

24 sep 2015 06:00

Ökad arbetsbörda för detaljhandel

TJÄNSTER: Kontanthanteringsföretaget Loomis stänger servicebox i Töreboda

Kontanthanteringsföretaget Loomis meddelade i veckan att de stänger serviceboxen på Östra Torggatan i Töreboda den siste september till följd av förändrade hyresvillkor. I fortsättningen hänvisas kunderna till företagets box i Mariestad.

Det här är misshandel av oss småföretagare. Nu kommer många företagare behöva åka flera mil extra varje vecka för att lämna in dagskassan, konstaterar, Anders Lundholm som driver Töreboda blombutik, som i tisdags fick ta emot Loomis beslut via e-post.

Loomis är ett företag som hämtar, kör, räknar och betalar in kundens pengar på rätt konto. Idag är serviceboxen i Töreboda placerad i samma fastighet som Swedbank en gång använde innan de flyttade till andra lokaler.

– Vi har nyligen fått förändrade hyresvillkor, därför stänger vid boxen, berättar företagets, marknadschef Maj-Britt Arhelm för MT.

Hon vill inte kommentera om det finns något samband mellan Swedbanks byte av fastighet och Loomis beslut att stänga serviceboxen i Töreboda.

Anders Lundholm ser framför sig att småföretagarnas kostnader för att ta hand om dagskassan kommer att öka.

– Minst en timme extra kommer behövas vid de tillfällen när vi behöver åka till Mariestad. Köper vi i stället tjänsten, att Loomis hämtar kassan i butiken ökar kostnaden jämfört med i dag femton gånger.

Han ser också att risken för rån mot företagarna kommer att öka.

– Det här beslutet innebär att många kommer att förvara dagskassorna hemma över längre tid för att reducera antalet resor till Mariestad.

Maj-Britt Arhelm berättar att där serviceboxen installeras, ställer säkerheten krav på robust byggnadskonstruktion och tillgång till datauppkoppling för att övervaka densamma.

– Vi är öppna för att hitta andra lösningar av placeringen av boxen men just nu finns inga sådana.

 

 

Det här är misshandel av oss småföretagare. Nu kommer många företagare behöva åka flera mil extra varje vecka för att lämna in dagskassan, konstaterar, Anders Lundholm som driver Töreboda blombutik, som i tisdags fick ta emot Loomis beslut via e-post.

Loomis är ett företag som hämtar, kör, räknar och betalar in kundens pengar på rätt konto. Idag är serviceboxen i Töreboda placerad i samma fastighet som Swedbank en gång använde innan de flyttade till andra lokaler.

– Vi har nyligen fått förändrade hyresvillkor, därför stänger vid boxen, berättar företagets, marknadschef Maj-Britt Arhelm för MT.

Hon vill inte kommentera om det finns något samband mellan Swedbanks byte av fastighet och Loomis beslut att stänga serviceboxen i Töreboda.

Anders Lundholm ser framför sig att småföretagarnas kostnader för att ta hand om dagskassan kommer att öka.

– Minst en timme extra kommer behövas vid de tillfällen när vi behöver åka till Mariestad. Köper vi i stället tjänsten, att Loomis hämtar kassan i butiken ökar kostnaden jämfört med i dag femton gånger.

Han ser också att risken för rån mot företagarna kommer att öka.

– Det här beslutet innebär att många kommer att förvara dagskassorna hemma över längre tid för att reducera antalet resor till Mariestad.

Maj-Britt Arhelm berättar att där serviceboxen installeras, ställer säkerheten krav på robust byggnadskonstruktion och tillgång till datauppkoppling för att övervaka densamma.

– Vi är öppna för att hitta andra lösningar av placeringen av boxen men just nu finns inga sådana.