26 aug 2015 06:00

26 aug 2015 07:26

Behöver inte pendla till Töreboda

Höstens skolstart i Älgarås innebar en förändring – nu finns ytterligare en årskurs på skolan. Tio barn går i sexan på hemmaplan i stället för att åka till Töreboda varje dag.

När Älgarås och Moholms sjätteklasser för snart 20 år sedan flyttades till Centralskolan i Töreboda var det under starka protester från föräldrahåll.

Flytten tillbaka har varit okontroversiell. Och det verkar heller inte som nuvarande föräldrar är särskilt engagerade i den frågan.

– Jag är inte så insatt, säger en mamma med yngre barn på skolan.

– Eftersom mina barn ännu inte går i sexan så har jag inte tänkt så mycket på det, säger en annan förälder.

Buss ibland

Ordförande i Älgarås föräldraförening är Linda Englund.

– Det är så klart positivt med fler barn i skolan. Och därmed positivt för bygden. Bara skolan nu kan lösa de pedagogiska bitarna, säger hon.

– När det gäller slöjden så har man ju hittat en bra lösning. För vissa ämnen får barnen lägga restid till Töreboda och det kunde man ju önska att de slapp framöver.

Bland sexorna finns Margit Hägglund. Efter åren på skolan i hemorten hade hon sett fram emot något nytt.

– Det är blandade känslor. Det hade varit kul med en förändring, men här har vi ju roligare skolgård, säger hon diplomatiskt.

Ayse Ceyhan tycker att det fungerar bra att åka buss till Centralskolan en dag i veckan för språkval och hemkunskap. Slöjdundervisningen finns numera återigen i Älgarås.

Men Albin Stark är tydlig med vad han tycker om beslutet att sexorna ska gå kvar:

– Tråkigt. Jag har gått här så länge. Och min kompis går i sjuan.

”Vara barn”

Läraren Catharina Gegerfelt undervisar sexorna i flera ämnen och är tacksam för att få behålla klassen ett år till.

– Jag har dock respekt för att jag nu ska sätta betyg, något jag inte gjort på många år. Vi kan prata kolleger emellan eftersom jag inte har klassen i alla ämnen. Men det hade känts tryggare med fler lärare och sjätteklasser på skolan.

Ur pedagogisk synvinkel ser hon annars bara fördelar med att samla årskurs 4–6. Hon menar att barnen slipper byta lärare i sexan.

– Det är klart att eleverna efter sex år på samma arbetsplats vill se något nytt. Men jag håller med om att skolgården här är roligare.

En som har erfarenhet från både Centralskolan och Älgarås skola är elevassistent Kristina Nyman. Hon tycker att sexorna ska få chansen att leka av sig lite och vara barn.

– Det är stor skillnad på Centralskolan och Älgarås skola. I Töreboda springer de och köper godis och läsk på rasterna. Och de känner press på sig att bli vuxna tidigare.

När Älgarås och Moholms sjätteklasser för snart 20 år sedan flyttades till Centralskolan i Töreboda var det under starka protester från föräldrahåll.

Flytten tillbaka har varit okontroversiell. Och det verkar heller inte som nuvarande föräldrar är särskilt engagerade i den frågan.

– Jag är inte så insatt, säger en mamma med yngre barn på skolan.

– Eftersom mina barn ännu inte går i sexan så har jag inte tänkt så mycket på det, säger en annan förälder.

Buss ibland

Ordförande i Älgarås föräldraförening är Linda Englund.

– Det är så klart positivt med fler barn i skolan. Och därmed positivt för bygden. Bara skolan nu kan lösa de pedagogiska bitarna, säger hon.

– När det gäller slöjden så har man ju hittat en bra lösning. För vissa ämnen får barnen lägga restid till Töreboda och det kunde man ju önska att de slapp framöver.

Bland sexorna finns Margit Hägglund. Efter åren på skolan i hemorten hade hon sett fram emot något nytt.

– Det är blandade känslor. Det hade varit kul med en förändring, men här har vi ju roligare skolgård, säger hon diplomatiskt.

Ayse Ceyhan tycker att det fungerar bra att åka buss till Centralskolan en dag i veckan för språkval och hemkunskap. Slöjdundervisningen finns numera återigen i Älgarås.

Men Albin Stark är tydlig med vad han tycker om beslutet att sexorna ska gå kvar:

– Tråkigt. Jag har gått här så länge. Och min kompis går i sjuan.

”Vara barn”

Läraren Catharina Gegerfelt undervisar sexorna i flera ämnen och är tacksam för att få behålla klassen ett år till.

– Jag har dock respekt för att jag nu ska sätta betyg, något jag inte gjort på många år. Vi kan prata kolleger emellan eftersom jag inte har klassen i alla ämnen. Men det hade känts tryggare med fler lärare och sjätteklasser på skolan.

Ur pedagogisk synvinkel ser hon annars bara fördelar med att samla årskurs 4–6. Hon menar att barnen slipper byta lärare i sexan.

– Det är klart att eleverna efter sex år på samma arbetsplats vill se något nytt. Men jag håller med om att skolgården här är roligare.

En som har erfarenhet från både Centralskolan och Älgarås skola är elevassistent Kristina Nyman. Hon tycker att sexorna ska få chansen att leka av sig lite och vara barn.

– Det är stor skillnad på Centralskolan och Älgarås skola. I Töreboda springer de och köper godis och läsk på rasterna. Och de känner press på sig att bli vuxna tidigare.

  • Jenny Allvin

Här går sexorna

I Moholms och Älgarås skolor finns förskoleklass till och med årskurs 6. Björkängsskolan har årskurs 4–6. Fredsbergs friskola har förskoleklass till och med årskurs 6.

Källa: Töreboda kommun