20 aug 2015 06:00

20 aug 2015 06:00

Tvingades slänga all mat

TÖREBODA: Sen lunch för de gamla – nu utreds matmissen

Runt 80 av Törebodas äldsta invånare var nära att bli utan mat en dag på Björkängen i sommar. Matleveransen hade fallit mellan stolarna på AMU, som hade uppdraget under semesterperioden. Nu har händelsen Lex Sarah-anmälts.

Lunchen till alla boende på Björkängen och brukarna på korttidsavdelningen där fick kastas en dag i slutet av juni i år. Mattransporten hade inte ombesörjts. Det var också nära att de gamla blev utan kvällsmål.

Maten lagas i Krabbängsgårdens kök i Moholm och under semesterperioden hade arbetsmarknads- och utbildningscenter (AMU) uppdraget att köra den till Töreboda. Den här dagen fungerade det inte.

Omvårdnadspersonal på Björkängen slog larm till ledningen vid 13.20 den aktuella dagen. Då hade man börjat söka chaufförerna utan framgång. I köket tvingades man till slut kasta maten och personalen i Töreboda finkammade kylskåp och förråd för att kunna sy ihop en måltid åt de cirka 80 äldre som väntade. Till slut blev lösningen en kall lunch. Enhetscheferna åkte sedan till Moholm och hämtade kvällsmaten samt tog vägen förbi AMU.

Rutiner brast

Att få tag på ansvarig vid AMU tog tid och när så väl skedde framgick att medarbetare hade missuppfattat sitt uppdrag. Dagen därpå fungerade transporten.

– Vi har bedömt det som ett missförhållande, dock inte allvarligt tack vare att vår organisation inom äldreomsorgen har hanterat situationen och hittat lösningar. Överföringen av uppdraget från MTG Teknik till AMU under semestern har inte fungerat bra. Dokumentationen och rutinerna har brustit, säger socialchef Per-Ola Hedberg.

En utredning har inletts om matmissen.

Lunchen till alla boende på Björkängen och brukarna på korttidsavdelningen där fick kastas en dag i slutet av juni i år. Mattransporten hade inte ombesörjts. Det var också nära att de gamla blev utan kvällsmål.

Maten lagas i Krabbängsgårdens kök i Moholm och under semesterperioden hade arbetsmarknads- och utbildningscenter (AMU) uppdraget att köra den till Töreboda. Den här dagen fungerade det inte.

Omvårdnadspersonal på Björkängen slog larm till ledningen vid 13.20 den aktuella dagen. Då hade man börjat söka chaufförerna utan framgång. I köket tvingades man till slut kasta maten och personalen i Töreboda finkammade kylskåp och förråd för att kunna sy ihop en måltid åt de cirka 80 äldre som väntade. Till slut blev lösningen en kall lunch. Enhetscheferna åkte sedan till Moholm och hämtade kvällsmaten samt tog vägen förbi AMU.

Rutiner brast

Att få tag på ansvarig vid AMU tog tid och när så väl skedde framgick att medarbetare hade missuppfattat sitt uppdrag. Dagen därpå fungerade transporten.

– Vi har bedömt det som ett missförhållande, dock inte allvarligt tack vare att vår organisation inom äldreomsorgen har hanterat situationen och hittat lösningar. Överföringen av uppdraget från MTG Teknik till AMU under semestern har inte fungerat bra. Dokumentationen och rutinerna har brustit, säger socialchef Per-Ola Hedberg.

En utredning har inletts om matmissen.

  • Jenny Allvin