11 aug 2015 06:00

11 aug 2015 09:47

Foto: Margareta Jonilson

En Lina som drar folk

Omtvistad överfart bra varumärke

Irritation i vardagen eller turistmagnet?
Minifärjan Lina är både och. Cykelturisterna Lena och Håkan Ström från Vaxholm håller på det senare.
– Lina är väl ett måste när man är här?

Makarna Ström, som förflyttar sig utmed Göta kanal och just nu bor på B&B i Lyrestad, är till och med avundsjuka på Törebodaborna som har en linfärja.

– Vi försöker få till stånd en liknande förbindelse mellan Vaxholm och Kastellholmen, men det går trögt. Så vi åker Lina så länge!

Vid MT:s besök var det inga sura miner från vare sig inhemska resenärer eller turister.

Eva Gyllensten hade lunchrast från Apoteket och tog färjan hem till östra Börstorp.

Smidigt

– Ibland cyklar jag runt och tar bron på sommaren, men för det mesta är det smidigt med färjan.

Färjekarlen Muhammed Yaqub tycker att de flesta resenärer har varit på väldigt gott humör i sommar.

– Det är bara när det kommer en stor båt och vi måste ta in linan som det kan bli lite irriterat för dem som har bråttom. Som mest kan det ta upp till tio minuter att låta en båt passera och då kanske det är lite besvärligt för den som till exempel är på väg till tåget eller bussen.

Toppenjobb

Yaqub blir strax därpå avlöst av kollegan Sven-Erik Johansson, som tycker att färjandet är ett toppenjobb på sommaren.

– Det kunde ha varit bättre väder, men det är ändå skönt att få vara utomhus och så är det kul att prata med dem som åker.

Sven-Erik konstaterar också att han inte behöver gå på gym för att putsa på bicepsen.

– Men så värst tungt är det inte egentligen. Hur många som är ombord påverkar nästan inte alls, men hård vind kan göra det lite motigt.

20 sekunder

Som mest kan färjan ta elva cyklister eller 19 passagerare, men i och med att överfarten tar blygsamma 15-20 sekunder finns det sällan någon anledning att skapa trängsel ombord.

Ortsbefolkningen är splittrad i Linafrågan. En del boende i östra Börstorp som pendlar med tåg eller buss skulle hellre se att bron låg på hela året och att färjan istället flyttas till gästhamnsområdet. Eller togs bort helt.

Högt varumärke

– Men Lina har ett högt varumärkesvärde, säger turistchefen Anna-Karin Kjellberg. Så den saken behöver ventileras ordentligt innan en eventuell förändring kan bli aktuell. Och just nu verkar det vara ganska lugnt på protestsidan, möjligen tack vare att vi har ökat öppettiderna och har överfart även på söndagarna i juli.

Sveriges - och världens - kortaste färja är annars öppen samtidigt med Göta kanals säsong från maj till september, vardagar klockan fem till nitton och lördagar nio till fjorton.

 

 

Makarna Ström, som förflyttar sig utmed Göta kanal och just nu bor på B&B i Lyrestad, är till och med avundsjuka på Törebodaborna som har en linfärja.

– Vi försöker få till stånd en liknande förbindelse mellan Vaxholm och Kastellholmen, men det går trögt. Så vi åker Lina så länge!

Vid MT:s besök var det inga sura miner från vare sig inhemska resenärer eller turister.

Eva Gyllensten hade lunchrast från Apoteket och tog färjan hem till östra Börstorp.

Smidigt

– Ibland cyklar jag runt och tar bron på sommaren, men för det mesta är det smidigt med färjan.

Färjekarlen Muhammed Yaqub tycker att de flesta resenärer har varit på väldigt gott humör i sommar.

– Det är bara när det kommer en stor båt och vi måste ta in linan som det kan bli lite irriterat för dem som har bråttom. Som mest kan det ta upp till tio minuter att låta en båt passera och då kanske det är lite besvärligt för den som till exempel är på väg till tåget eller bussen.

Toppenjobb

Yaqub blir strax därpå avlöst av kollegan Sven-Erik Johansson, som tycker att färjandet är ett toppenjobb på sommaren.

– Det kunde ha varit bättre väder, men det är ändå skönt att få vara utomhus och så är det kul att prata med dem som åker.

Sven-Erik konstaterar också att han inte behöver gå på gym för att putsa på bicepsen.

– Men så värst tungt är det inte egentligen. Hur många som är ombord påverkar nästan inte alls, men hård vind kan göra det lite motigt.

20 sekunder

Som mest kan färjan ta elva cyklister eller 19 passagerare, men i och med att överfarten tar blygsamma 15-20 sekunder finns det sällan någon anledning att skapa trängsel ombord.

Ortsbefolkningen är splittrad i Linafrågan. En del boende i östra Börstorp som pendlar med tåg eller buss skulle hellre se att bron låg på hela året och att färjan istället flyttas till gästhamnsområdet. Eller togs bort helt.

Högt varumärke

– Men Lina har ett högt varumärkesvärde, säger turistchefen Anna-Karin Kjellberg. Så den saken behöver ventileras ordentligt innan en eventuell förändring kan bli aktuell. Och just nu verkar det vara ganska lugnt på protestsidan, möjligen tack vare att vi har ökat öppettiderna och har överfart även på söndagarna i juli.

Sveriges - och världens - kortaste färja är annars öppen samtidigt med Göta kanals säsong från maj till september, vardagar klockan fem till nitton och lördagar nio till fjorton.