25 feb 2015 06:00

25 feb 2015 06:00

Kanalen under ytan

Kräftburar, möbler, cyklar. Det är något av allt som har dumpats i kanalen inne i Töreboda. När vattnet försvinner kommer skräpet fram.

Sveriges blå band. En turistattraktion sommartid. Men så här års ser det mest skräpigt ut i ”diket”.

På sträckan mellan gästhamnen och Gastorp samsas änderna med skrivbordsstolar, närmare 20 kräftburar och diverse småskräp. Någon har dragit upp en cykel ur leran. En varukorg ligger slängd i kanten.

– Vi brukar hitta mycket skräp i kanalen när vi tömmer den. Det är mer eller mindre på olika sträckor. Men vi gör alltid en rensning innan vi släpper på vattnet, säger Göta kanalbolagets informationschef Anna Meyer.

Anläggningschef Henrik Remmerfelt konstaterar att nedskräpningen slukar resurser från kanalbolaget.

– Det är ett bekymmer. Generellt kan vi se att där kanalen korsar samhällen blir det mycket skräp. Man kan undra hur folk tänker.

Vad är det konstigaste ni har hittat?

– Vi har hittat allt från ett bowlingklot och mobiltelefoner till bilar och släpkärror. Cyklar är vanligt.

Henrik Remmerfelt tror inte att folk glömmer kvar kräftburar. Han gissar att linor har gått av. Burarna fortsätter att fiska men de lockar inte utan bete.

– Och kräftor är smarta djur. De letar sig ut när betet är slut.

Hur går ni tillväga i städarbetet?

– På vissa platser är det så geggigt att det är svårt att gå ner i kanalen och plocka upp grejerna. Då får vi ta dem med kran och lastmaskin eller dragga upp dem.

När ska det vara klart i Töreboda?

– Den 15 april ska vi ha vatten i kanalen. Så jag kan tänka mig att vi städar i början av april någon gång, det beror lite på arbetsbelastningen i övrigt.

Nedskräpning är ett omfattande problem i vattendrag. Mellan 4 000 och 8 000 kubikmeter marint skräp flyter varje år iland på den svenska västkusten, uppger organisationen Håll Sverige rent.

Sveriges blå band. En turistattraktion sommartid. Men så här års ser det mest skräpigt ut i ”diket”.

På sträckan mellan gästhamnen och Gastorp samsas änderna med skrivbordsstolar, närmare 20 kräftburar och diverse småskräp. Någon har dragit upp en cykel ur leran. En varukorg ligger slängd i kanten.

– Vi brukar hitta mycket skräp i kanalen när vi tömmer den. Det är mer eller mindre på olika sträckor. Men vi gör alltid en rensning innan vi släpper på vattnet, säger Göta kanalbolagets informationschef Anna Meyer.

Anläggningschef Henrik Remmerfelt konstaterar att nedskräpningen slukar resurser från kanalbolaget.

– Det är ett bekymmer. Generellt kan vi se att där kanalen korsar samhällen blir det mycket skräp. Man kan undra hur folk tänker.

Vad är det konstigaste ni har hittat?

– Vi har hittat allt från ett bowlingklot och mobiltelefoner till bilar och släpkärror. Cyklar är vanligt.

Henrik Remmerfelt tror inte att folk glömmer kvar kräftburar. Han gissar att linor har gått av. Burarna fortsätter att fiska men de lockar inte utan bete.

– Och kräftor är smarta djur. De letar sig ut när betet är slut.

Hur går ni tillväga i städarbetet?

– På vissa platser är det så geggigt att det är svårt att gå ner i kanalen och plocka upp grejerna. Då får vi ta dem med kran och lastmaskin eller dragga upp dem.

När ska det vara klart i Töreboda?

– Den 15 april ska vi ha vatten i kanalen. Så jag kan tänka mig att vi städar i början av april någon gång, det beror lite på arbetsbelastningen i övrigt.

Nedskräpning är ett omfattande problem i vattendrag. Mellan 4 000 och 8 000 kubikmeter marint skräp flyter varje år iland på den svenska västkusten, uppger organisationen Håll Sverige rent.

Göta kanal

Kanalen är 190,5 kilometer lång (87 km grävd) och sträcker sig från Sjötorp vid Vänern via Vättern till Mem i Östersjön. Det finns 58 slussar. I Borensberg och Tåtorp manövreras de för hand på gammalt sätt.

Källa: