18 feb 2014 15:34

23 jan 2015 14:32

Nedriven ledning vid Göta kanal

UPPDATERAD: Stora förseningar drabbar tågtrafiken på Västra stambanan under tisdagen. Detta sedan ett godståg rivit ner en kontaktledning vid järnvägsbron i Töreboda.

Elfelet, orsakat av den nedrivna kontaktledningen där stambanan korsar Göta kanal, har drabbat 20 tåg och cirka 2 500 resenärer enligt SJ. Incidenten inträffade tidigt på tisdagsmorgonen. Därefter blev det totalstopp i trafiken.

Perrongerna i Töreboda och väntsalen i stationshuset låg öde under förmiddagen. Ett godståg stod parkerat på ett av spåren och informationstavlorna uppdaterades regelbundet med nya uppgifter om inställda tåg och ersättningsbussar.

Enkelspår först

Inledningsvis leddes tågen om via Falköping, vilket orsakade förseningar på uppemot två timmar, enligt TT. Därefter körde tågen ordinarie sträcka, men ersattes med buss mellan Hallsberg och Skövde. Förseningarna väntades därmed minska något under eftermiddagen, uppgav SJ:s pressjour.

Trafikverket räknade preliminärt med att kunna öppna ett spår vid 20-tiden på kvällen. Det stora bekymret under dagen har varit att få fram de speciella delarna som behövs för att utföra reparationen av ledningen, som alltså går över kanalen. Första prognosen om att kunna släppa på trafik vid lunchtid fick därför snart flyttas fram rejält.

Specialbeställning

– Det är en ovanlig kontaktledning. Delarna finns inte hemma, de tillverkas och så beställer man. Så de har fått tillverkas under dagen, berättar Monica Näslund, presskommunikatör vid Trafikverket.

För henne och kollegerna blev det en minst sagt hektiskt dag, då händelsen på tisdagsmorgonen i Töreboda blev en stor riksnyhet.

Elfelet, orsakat av den nedrivna kontaktledningen där stambanan korsar Göta kanal, har drabbat 20 tåg och cirka 2 500 resenärer enligt SJ. Incidenten inträffade tidigt på tisdagsmorgonen. Därefter blev det totalstopp i trafiken.

Perrongerna i Töreboda och väntsalen i stationshuset låg öde under förmiddagen. Ett godståg stod parkerat på ett av spåren och informationstavlorna uppdaterades regelbundet med nya uppgifter om inställda tåg och ersättningsbussar.

Enkelspår först

Inledningsvis leddes tågen om via Falköping, vilket orsakade förseningar på uppemot två timmar, enligt TT. Därefter körde tågen ordinarie sträcka, men ersattes med buss mellan Hallsberg och Skövde. Förseningarna väntades därmed minska något under eftermiddagen, uppgav SJ:s pressjour.

Trafikverket räknade preliminärt med att kunna öppna ett spår vid 20-tiden på kvällen. Det stora bekymret under dagen har varit att få fram de speciella delarna som behövs för att utföra reparationen av ledningen, som alltså går över kanalen. Första prognosen om att kunna släppa på trafik vid lunchtid fick därför snart flyttas fram rejält.

Specialbeställning

– Det är en ovanlig kontaktledning. Delarna finns inte hemma, de tillverkas och så beställer man. Så de har fått tillverkas under dagen, berättar Monica Näslund, presskommunikatör vid Trafikverket.

För henne och kollegerna blev det en minst sagt hektiskt dag, då händelsen på tisdagsmorgonen i Töreboda blev en stor riksnyhet.

  • Jenny Allvin