13 apr 2016 13:47

13 apr 2016 13:47

Färre väljer att ta tåget

SKARABORG: Nästan var femte resenär väljer annat alternativ på utsatt sträcka

Resandet på sträckan mellan Töreboda och Falköping har minskat med mellan tio och 20 procent sedan årsskiftet.
– Folk blev osäkra och har tagit bilen i stället, säger Anders Larsson, affärschef SJ i västra Sverige.

Efter årsskiftet började Trafikverket byta kontaktledningar på sträckan mellan Töreboda och Falköping. Under tiden arbetet pågår kan bara ett spår användas och för Västtrafik innebar det att bolaget bara fick en tredjedel av de så kallade tåglägen som söktes. Däremot fick MTR och SJ det antal de önskade på grund av att den prioriterade fjärrtrafiken bedömdes ha större samhällsekonomisk nytta.

Minskat resande

Västtrafik räknade med överfulla tåg och försökte gardera sig. Bland annat ökade SJ kapaciteten på sina tåg genom området med 400 extra säten per dag.

Bolagens biljettsamarbete utvidgades och bland annat kan Västtrafiks kunder kan använda sina periodkort på de flesta av SJ:s tåg: Pendelparkeringarna utökades och ersättningstrafik med bussar sattes in.

I stället tappade kollektivtrafiken kunder.

– Det är gott om plats på de flesta tågen och bussarna. Pendelparkeringen i Falköping används inte alls som vi trodde, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans och tillägger:

– Målet var att inte förlora resenärer, men vi har tappat mellan tio och 20 procent av de som i normala fall brukar åka på sträckan. Det kan bli svårt att få tillbaka dem.

De som reser trivs

Anders Larsson, affärschef för SJ i västra Sverige, betonar att enkäter som genomförts visar att de som valt att åka tåg på sträckan tycker att det fungerar bra, trots de omfattande upprustningsarbetena.

– Kanske var vi för tydliga när vi kommunicerade om effekterna. Det kanske gjorde att folk började titta på andra alternativ. De blev osäkra och valde att ta bilen i stället, funderar han.

Information

Nu ska SJ, som kör Västtågen via dotterbolaget SJ Götalandståg, och Västtrafik försöka få tillbaka de resenärer som valt andra alternativ de tre senaste månaderna.

– Det handlar mest om information, vi ska försöka nå de som tidigare rest med oss och tala om att det fungerar att resa med oss, säger Anders Larsson.

Hur mycket pengar har SJ och Västtrafik förlorat?

– Det är svårt att beräkna, men det handlar om stora belopp. Bara att plocka in ersättningstrafik kostar enorma summor.

Enligt Anders Larsson flyter bytet av kontaktledningarna på som planerat. Trafikverkets tidtabell, att det ska vara klart under hösten, verkar hålla.

– Vi får inte glömma att arbetet görs för att det ska bli bättre på sikt.

Efter årsskiftet började Trafikverket byta kontaktledningar på sträckan mellan Töreboda och Falköping. Under tiden arbetet pågår kan bara ett spår användas och för Västtrafik innebar det att bolaget bara fick en tredjedel av de så kallade tåglägen som söktes. Däremot fick MTR och SJ det antal de önskade på grund av att den prioriterade fjärrtrafiken bedömdes ha större samhällsekonomisk nytta.

Minskat resande

Västtrafik räknade med överfulla tåg och försökte gardera sig. Bland annat ökade SJ kapaciteten på sina tåg genom området med 400 extra säten per dag.

Bolagens biljettsamarbete utvidgades och bland annat kan Västtrafiks kunder kan använda sina periodkort på de flesta av SJ:s tåg: Pendelparkeringarna utökades och ersättningstrafik med bussar sattes in.

I stället tappade kollektivtrafiken kunder.

– Det är gott om plats på de flesta tågen och bussarna. Pendelparkeringen i Falköping används inte alls som vi trodde, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans och tillägger:

– Målet var att inte förlora resenärer, men vi har tappat mellan tio och 20 procent av de som i normala fall brukar åka på sträckan. Det kan bli svårt att få tillbaka dem.

De som reser trivs

Anders Larsson, affärschef för SJ i västra Sverige, betonar att enkäter som genomförts visar att de som valt att åka tåg på sträckan tycker att det fungerar bra, trots de omfattande upprustningsarbetena.

– Kanske var vi för tydliga när vi kommunicerade om effekterna. Det kanske gjorde att folk började titta på andra alternativ. De blev osäkra och valde att ta bilen i stället, funderar han.

Information

Nu ska SJ, som kör Västtågen via dotterbolaget SJ Götalandståg, och Västtrafik försöka få tillbaka de resenärer som valt andra alternativ de tre senaste månaderna.

– Det handlar mest om information, vi ska försöka nå de som tidigare rest med oss och tala om att det fungerar att resa med oss, säger Anders Larsson.

Hur mycket pengar har SJ och Västtrafik förlorat?

– Det är svårt att beräkna, men det handlar om stora belopp. Bara att plocka in ersättningstrafik kostar enorma summor.

Enligt Anders Larsson flyter bytet av kontaktledningarna på som planerat. Trafikverkets tidtabell, att det ska vara klart under hösten, verkar hålla.

– Vi får inte glömma att arbetet görs för att det ska bli bättre på sikt.