24 sep 2014 15:33

23 jan 2015 14:42

Resegaranti via webben

Västtrafik förenklar för klagande kunder

Nu går det att ansöka om resegaranti via webben.
– En förbättring för våra kunder, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans.

Tidigare har den som begärt ersättning för förseningar i kollektivtrafiken fått fylla i en blankett som skickats in till bolaget. Systemet har ansetts som krångligt och omständligt. Det har fått rejält med kritik.

Nu ska det bli enklare. Funktionen finns sedan några veckor på nätet och via Västtrafiks hemsida går det att fylla i sina uppgifter. Resenärerna kan även välja hur de vill ha sin ersättning; via mobil, vanligt brev eller e-post.

– Vi har jobbat länge med det här, men nu har vi en bra lösning, säger Kristian Lans.

Resegarantin omfattar alla resor med Västtrafiks kort och biljetter ombord på bussar, spårvagnar, tåg och båtar, och berättigar till ersättning för alla resor som blir mer än 20 minuter försenade på grund av Västtrafik.

Via det nya är det även enklare att lämna synpunkter och önskemål via nätet.

Tidigare har den som begärt ersättning för förseningar i kollektivtrafiken fått fylla i en blankett som skickats in till bolaget. Systemet har ansetts som krångligt och omständligt. Det har fått rejält med kritik.

Nu ska det bli enklare. Funktionen finns sedan några veckor på nätet och via Västtrafiks hemsida går det att fylla i sina uppgifter. Resenärerna kan även välja hur de vill ha sin ersättning; via mobil, vanligt brev eller e-post.

– Vi har jobbat länge med det här, men nu har vi en bra lösning, säger Kristian Lans.

Resegarantin omfattar alla resor med Västtrafiks kort och biljetter ombord på bussar, spårvagnar, tåg och båtar, och berättigar till ersättning för alla resor som blir mer än 20 minuter försenade på grund av Västtrafik.

Via det nya är det även enklare att lämna synpunkter och önskemål via nätet.

  • Alf Ehn