23 sep 2014 19:00

23 jan 2015 14:42

Regionstyrelsen sa ja till medfinansiering av E20

Regionstyrelsen sa ja till medfinansiera ombyggnaden av E20.
– Det finns en betryggande majoritet, säger regionrådet Alex Bergström (S).

Följetongen om de 671,5 miljonerna som regionen ska bidra med till ombyggnaden av E20 närmar sig sitt slut.

Tidigare har regionstyrelsens ägarutskott sagt ja och under tisdagen tog regionstyrelsen samma beslut.

Precis som i ägarutskottet reserverade Miljöpartiet sig mot beslutet, övriga var överens. Partiet vill bland annat öppna för en klimatrevidering samt ha en öppenhet för att kommunerna inte ska behöva vara med och medfinansiera.

– Nu är det bara regionfullmäktige kvar, men det finns en bred majoritet för förslaget så det lär skölja igenom även där. Samtidigt är det ett besked till kommunalförbunden att de också sa säga ja till sina bitar, säger Alex Bergström.

Regionfullmäktige tar upp frågan den 7 oktober.

– Vi är måna om att frågan avgörs innan fullmäktige byts ut.

Är ni oroliga att regeringsförhandlingarna mellan S och MP ska förändra något?

– Nej, inte när det gäller E20-frågan. Det finns en uppgörelse om att ingångna avtal gäller.

Inte heller Kristina Jonäng, oppositionsråd för Centerpartiet, tror att en ny eventuell S+MP-regering kommer att förändra något.

– Jag har väldigt svårt att tro att de kommer med mindre pengar till infrastruktur, S vill ju ha mer. Miljöpartiet har ju antytt att de vill ha mer järnväg men jag har tror inte att en ny regering går in och petar i den här uppgörelsen.

Snabbare start

Bergström betonar att medfinansieringen medför att ombyggnationen kan komma igång tidigare och att byggstarten kan bli 2018.

– Pengarna från Västsvenska handelskammaren kan användas till förstudier och projektering. När det blir ett vägobjekt kan pengarna från regionen och kommunerna användas.

Följetongen om de 671,5 miljonerna som regionen ska bidra med till ombyggnaden av E20 närmar sig sitt slut.

Tidigare har regionstyrelsens ägarutskott sagt ja och under tisdagen tog regionstyrelsen samma beslut.

Precis som i ägarutskottet reserverade Miljöpartiet sig mot beslutet, övriga var överens. Partiet vill bland annat öppna för en klimatrevidering samt ha en öppenhet för att kommunerna inte ska behöva vara med och medfinansiera.

– Nu är det bara regionfullmäktige kvar, men det finns en bred majoritet för förslaget så det lär skölja igenom även där. Samtidigt är det ett besked till kommunalförbunden att de också sa säga ja till sina bitar, säger Alex Bergström.

Regionfullmäktige tar upp frågan den 7 oktober.

– Vi är måna om att frågan avgörs innan fullmäktige byts ut.

Är ni oroliga att regeringsförhandlingarna mellan S och MP ska förändra något?

– Nej, inte när det gäller E20-frågan. Det finns en uppgörelse om att ingångna avtal gäller.

Inte heller Kristina Jonäng, oppositionsråd för Centerpartiet, tror att en ny eventuell S+MP-regering kommer att förändra något.

– Jag har väldigt svårt att tro att de kommer med mindre pengar till infrastruktur, S vill ju ha mer. Miljöpartiet har ju antytt att de vill ha mer järnväg men jag har tror inte att en ny regering går in och petar i den här uppgörelsen.

Snabbare start

Bergström betonar att medfinansieringen medför att ombyggnationen kan komma igång tidigare och att byggstarten kan bli 2018.

– Pengarna från Västsvenska handelskammaren kan användas till förstudier och projektering. När det blir ett vägobjekt kan pengarna från regionen och kommunerna användas.

  • Alf Ehn