10 apr 2014 16:33

23 jan 2015 14:34

"Vi vill förhandla med regeringen"

Gustav Fridolin (MP) vill inte använda regionens eller kommunernas pengar till att bygga om E20.
– Jag vet att skattebetalarna i Skaraborg funderar mycket på det här.

Alliansregeringen föreslår en utbyggnad av E20 med hjälp av medfinansiering, för att skapa ett tredje fält, från kommuner och landsting. Språkröret Gustav Fridolin menar att det inte är rätt väg att gå.

– Vi är emot medfinansieringsprocessen, som innebär att lokala medel behöver användas till statliga satsningar. Vi vill ha en trafiksäker 2+1-väg och att ombyggnaden sker snabbt. Det bästa vore att regeringen satte sig med och förhandlade med oss så att vi fick en långsiktig lösning som inte riskerar att ändras, säger Fridolin.

Vad händer med infrastrukturplanen om ni kommer i regeringsposition?

– Vi vill prioritera järnvägen och planen kommer ju att revideras. Nu gör inte regeringen de investeringar, bland annat på Kinnekullebanan eller på Västra stambanan, som behövs för ett hållbart samhälle.

Avgörande val

Fridolin talade även inför ungdomar på Högskolan i Skövde. Han konstaterar att vårens EU-val är avgörande för Europa.

– Vi ser hur de främlingsfientliga partierna vinner mark, senast i Ungern, och de allra flesta vill att vi skickar representanter till Bryssel som säger ifrån.

Han tillade:

– En annan fråga är att skapa förutsättningar, genom höjda studiemedel och satsningar på bostäder, så att det går att studera även om man inte kommer från ett välbärgat hem.

I och med att Miljöpartiet ställer upp i Tibro under valet till hösten har partiet representation i samtliga kommuner i Skaraborg och Västra Götaland.

– Nyligen var Örkelljunga den sista kommunen i Skåne att få MP-representation. Nu finns det bara några få vita fläckar kvar i landet, säger Fridolin.

Skövde (1982) var först i Skaraborg med att bilda en avdelning, tätt följt av Lidköping (1983).

Alliansregeringen föreslår en utbyggnad av E20 med hjälp av medfinansiering, för att skapa ett tredje fält, från kommuner och landsting. Språkröret Gustav Fridolin menar att det inte är rätt väg att gå.

– Vi är emot medfinansieringsprocessen, som innebär att lokala medel behöver användas till statliga satsningar. Vi vill ha en trafiksäker 2+1-väg och att ombyggnaden sker snabbt. Det bästa vore att regeringen satte sig med och förhandlade med oss så att vi fick en långsiktig lösning som inte riskerar att ändras, säger Fridolin.

Vad händer med infrastrukturplanen om ni kommer i regeringsposition?

– Vi vill prioritera järnvägen och planen kommer ju att revideras. Nu gör inte regeringen de investeringar, bland annat på Kinnekullebanan eller på Västra stambanan, som behövs för ett hållbart samhälle.

Avgörande val

Fridolin talade även inför ungdomar på Högskolan i Skövde. Han konstaterar att vårens EU-val är avgörande för Europa.

– Vi ser hur de främlingsfientliga partierna vinner mark, senast i Ungern, och de allra flesta vill att vi skickar representanter till Bryssel som säger ifrån.

Han tillade:

– En annan fråga är att skapa förutsättningar, genom höjda studiemedel och satsningar på bostäder, så att det går att studera även om man inte kommer från ett välbärgat hem.

I och med att Miljöpartiet ställer upp i Tibro under valet till hösten har partiet representation i samtliga kommuner i Skaraborg och Västra Götaland.

– Nyligen var Örkelljunga den sista kommunen i Skåne att få MP-representation. Nu finns det bara några få vita fläckar kvar i landet, säger Fridolin.

Skövde (1982) var först i Skaraborg med att bilda en avdelning, tätt följt av Lidköping (1983).

  • Alf Ehn