12 sep 2018 15:27

12 sep 2018 15:27

"Sänk hastigheten och sätt ut hinder"

MARIESTAD: Boende menar att många kör för fort på Lindhultsgatan

Madeleine Ljudvåg tycker att många bilar kör alldeles för fort på Lindhultsgatan på Grangärdet.
– Sänk hastigheten och sätt ut farthinder, säger Madeleine.

Madeleine Ljudvåg och hennes man brukar ofta vara ute och gå med sina barn. Barnen är fyra respektive sju år och har oftast cykeln med sig. Att bilar kör fortare än 50 kilometer i timman, vilket är hastighetsgränsen, händer ofta, enligt Madeleine. Det handlar även om höga hastigheter vid korsningen till Muggebovägen.

– Min upplevelse är att många kör för fort. Ser de barn som cyklar i närheten av gatan bör de sakta ned. Barn är snabba och det går fort om de får för sig något. Det brukar vara många barn ute i området, och oron finns alltid för att det ska hända något.

Madeleine vill främst se två åtgärder: att sänka hastighetsgränsen till 30 och att sätta upp farthinder.

– Det finns ingen anledning att ha en högre gräns än 30 i ett bostadsområde. För några år sedan var det en ung tjej som blev påkörd i Radbyn. Där är det 50-gräns men det finns skyltar som rekommenderar att man inte ska köra fortare än 30. Men där körs det också fortfarande för fort.

Hon vill komplettera med farthinder.

– I den bästa av världar skulle det vara den typen av hinder som finns på Åsenvägen, säger Madeleine och tänker på de hinder som placerats över vägbanan och som gör att bilisterna i stort sett måste krypköra över.

Madeleine har påpekat problemen med fortkörningen under en lång tid. För några år sedan lämnade hon in ett medborgarförslag men fick inget svar. Nyligen lämnade hon in ett nytt, som behandlades av tekniska nämnden i tisdags. Där blev det avslag men tekniska kontoret ska mäta hastigheten på de fordon som passerar på gatan.

– Vi släpper det inte, och kommer att utvärdera efter de uppgifter som kommer fram. Sedan tidigare finns det ju farthinder i området och hastigheten vid Grangärdets skola är ju sänkt, säger Sven-Inge Eriksson (KD), vice ordförande i tekniska nämnden.

Med tanke på 50-gränsen betonar Sven-Inge Eriksson att det generellt lutar åt en sänkning till 40 i tätorterna. Bland annat har både Lidköping och Skövde sänkt gränsen.

– Vi har inget beslut i Mariestad, men fler och fler kommuner sänker till 40.

Madeleine berättar att det redan för 50 år sedan, när delar av området byggdes, protesterades mot höga farter och att det var 50-gräns på gatan.

– Det är samma problem, men inget har hänt.

Längre upp på vägen, där en cykelbana korsar vägen, finns ett farthinder.

– Det hjälper tyvärr inte, men det är bra att kommunen lyssnar på oss och inte släpper ärendet.

Madeleine Ljudvåg och hennes man brukar ofta vara ute och gå med sina barn. Barnen är fyra respektive sju år och har oftast cykeln med sig. Att bilar kör fortare än 50 kilometer i timman, vilket är hastighetsgränsen, händer ofta, enligt Madeleine. Det handlar även om höga hastigheter vid korsningen till Muggebovägen.

– Min upplevelse är att många kör för fort. Ser de barn som cyklar i närheten av gatan bör de sakta ned. Barn är snabba och det går fort om de får för sig något. Det brukar vara många barn ute i området, och oron finns alltid för att det ska hända något.

Madeleine vill främst se två åtgärder: att sänka hastighetsgränsen till 30 och att sätta upp farthinder.

– Det finns ingen anledning att ha en högre gräns än 30 i ett bostadsområde. För några år sedan var det en ung tjej som blev påkörd i Radbyn. Där är det 50-gräns men det finns skyltar som rekommenderar att man inte ska köra fortare än 30. Men där körs det också fortfarande för fort.

Hon vill komplettera med farthinder.

– I den bästa av världar skulle det vara den typen av hinder som finns på Åsenvägen, säger Madeleine och tänker på de hinder som placerats över vägbanan och som gör att bilisterna i stort sett måste krypköra över.

Madeleine har påpekat problemen med fortkörningen under en lång tid. För några år sedan lämnade hon in ett medborgarförslag men fick inget svar. Nyligen lämnade hon in ett nytt, som behandlades av tekniska nämnden i tisdags. Där blev det avslag men tekniska kontoret ska mäta hastigheten på de fordon som passerar på gatan.

– Vi släpper det inte, och kommer att utvärdera efter de uppgifter som kommer fram. Sedan tidigare finns det ju farthinder i området och hastigheten vid Grangärdets skola är ju sänkt, säger Sven-Inge Eriksson (KD), vice ordförande i tekniska nämnden.

Med tanke på 50-gränsen betonar Sven-Inge Eriksson att det generellt lutar åt en sänkning till 40 i tätorterna. Bland annat har både Lidköping och Skövde sänkt gränsen.

– Vi har inget beslut i Mariestad, men fler och fler kommuner sänker till 40.

Madeleine berättar att det redan för 50 år sedan, när delar av området byggdes, protesterades mot höga farter och att det var 50-gräns på gatan.

– Det är samma problem, men inget har hänt.

Längre upp på vägen, där en cykelbana korsar vägen, finns ett farthinder.

– Det hjälper tyvärr inte, men det är bra att kommunen lyssnar på oss och inte släpper ärendet.