08 sep 2017 10:47

08 sep 2017 10:55

Tekniksnillet som imponerar

MARIESTAD: 86 år och still going strong.

Ingvar Dahlberg från Mariestad är verkligen ett tekniksnille av rang. Han har kontakter över hela världen, samt driver ett framgångsrikt företag.
– Det har varit en spännande resa genom livet, säger Ingvar och ler.

Folkskolläraren Ingvar Dahlberg är inte vem som helst. Han älskar att vara i verkstaden och arbeta med sina svarvar för att tillverka delar till sina motorer – och även andra projekt.

Det började tidigt.

Pappa var i bilbranschen och som liten pojke växte Ingvar upp bland bilar. Redan som 14-åring byggde han en fungerande tvåtaktsmotor, men trots omfattande praktiska kunskaper räckte inte betygen för att komma in på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I stället blev Ingvar folkskollärare i fysik, matte och kemi.

Det är ett yrkesval han aldrig ångrat.

– Läraryrket har varit toppen och svarvandet lärde jag i min fars verkstad. Där fick jag lära mig allt från grunden av folk som var mycket duktiga.

Ingvar är själv väldigt noggrann och pedantisk – på gränsen till ett geni, även om han aldrig skulle vilja ta det ordet i sin mun. Han är fortfarande som 86-åring oerhört energisk och gillar att ha många järn i elden.

Undervisning

Hans motorbyggen fanns alltid med som en del av undervisningen i skolan: Exempelvis tvåtaktsmotorn på 14,3 kubik, en V8-motor på 200 kubik som väger 25 kilo, inte minst stjärnmotorn som är en 1/4 modell av en Wright J5, niocylindrig flygplansmotor på 130 kubik, och en fyrcylindrig ”Sea Lion” designad av Edward T. Westbury..

– Jag har alltid velat lära ungdomarna att inte lära sig saker i teorin utan även i praktiken. Det är bra att även göra saker med händerna, säger 86-åringen.

Det finns några projekt som står ut under Ingvars fantastiska liv, som han numera tillbringar som änkeman sedan hustrun gått bort.

Han är mest stolt över följande – förutom sin familj:

1) Miniatyrbygget av en Mercer T35 Raceabout från 1910.

Ett litet mästerverk som Ingvar har tillverkat på egen hand i 40 procentig skala (2/5) av originalbilen. Idén att tillverka denna lilla bil, som väger 70 kilo, föddes när han såg en bild på den i sonen Anders bok om ”Cars collection”. Det var kärlek vid första ögonkastet och Ingvar beslöt sig 1994 för att bygga en modell av sportbilen.

Han har ritat och tillverkat allt själv utom tändstift och däck. Det är ett minst sagt imponerande arbetet som han lagt ner på modellen – och motorn fungerar alldeles perfekt.

Bilen, som tog drygt fyra år att göra klar, har varit med på ett flertal utställningar i Sverige– hela sex utställningar i England, samt en i Tyskland. Kopplingen och växellådan är konstruerad kring en radiostyrd servo som aktiverar kopplingen för att driva den framåt och den har även en bakväxel.

Det mesta har varit tidskrävande, men speciellt gjutningen av motorblocket. Mercern hade inte ett separat cylinderhuvud – det gjordes i ett stycke. Till slut löste Ingvar det med elva sandgjutna bitar som limmades ihop och togs till gjuteriet.

– Det tog ett halvår bara att göra gjutmodellerna, berättar Ingvar.

Bilder

Hela Mercerprojektet har förevigats i 600 bilder under resans gång. Bilen är ett praktexemplar på vad människan kan åstadkomma om viljan finns där.

– Mitt liv har inte varit sig likt sedan bilen blev klar. Den har fört mig ut i världen, säger Ingvar.

2004 fick han en inbjudan av den amerikanske affärsmannen Dean Butler och gästade hans slott, Mere Hall i England. Bland de 40 bilmodeller mannen ägde var en Mercer Raceabout med en motor på fem liter som kördes i historisk racing. Det blev en fantastisk upplevelse för Ingvar och hans familj att få se fordonet.

– Jag fick även provköra den och det var ett minne för livet. Riktigt häftigt, säger han och ler.

2) Företaget är fortfarande i full blom.

På 1970-talet gjorde Ingvar några enkla spiklaborationer i elektronik för skoleleverna. Det blev till slut en affärsidé för att sätta igång ett företag.

Han startade företaget Delfing Produkter och köpte i samband med det en offsettryckpress. Familjen häftade kataloger med elektronikprodukter på kvällarna som sedan skickades till varenda skola i Sverige. Beställningarna från skolorna har kontinuerligt droppat in under årens lopp.

– Vid 86-årsålder har jag firman i full fart. Det kommer hela tiden in order och det tycker jag är underbart, berättar Ingvar.

Projekt

Bilintresset har alltid funnits där och det har blivit många intressanta projekt under årens lopp.

Renoveringen av en den röda 1949 MG TC som Ingvar gjorde tillsammans med sonen Anders är något alldeles extra. Det var under detta arbete som Ingvar Dahlberg hittade självförtroendet att bygga sin miniatyrbil på en Mercer T35 Raceabout.

– Utan att överdriva kan jag nog påstå att vår MG TC 1949 kan vara en av de finaste i världen, säger Ingvar Dahlberg blygsamt.

Bilen skimrar i lacken när solen letar sig in i garaget hos sonen Anders.

Men det finns fler pärlor i familjen.

Ingvar och sonen Anders – som har många projekt ihop – har även byggt en MG vilken är en kopia av en MG Q-typ. Med en MG TA som bas startades bygget 2007 – detta efter att de hade fått provåkt en MG K3 no 3020 med Dean Butler vid besöket i England.

– Upplevelsen att få åka med var omtumlande och stark. Det födde en idé om att få en egen bil av den kalibern, säger Ingvar.

Nu är den förverkligad och namnet på skapelsen är: MG TA Special 1938.

Kaross

Men det har varit en lång resa. Genom en kontakt i England köpte Ingvar och sonen Anders ett kaross-kit för en Q-type för att montera på ett TA-chassi (MG TA 1938). På ekipaget monterades en frontmatad Volumex-kompressor. Detta kryddades med en crossflow-topp. Detaljerna är många och framför allt de fina handgjorda huvlåsen är ett signum för Ingvar.

Våren 2016 blev det dags för besiktning – och nu har denna härliga skapelse fått luft under vingarna. Ingvar ser ut att trivas perfekt när han sätter sig i bilen. Men först får han snabbt ta bort ratten för att komma ner i sittbrunnen.

– Det finns inte mycket som kan konkurrerar med detta, konstaterar Ingvar.

Vad har du för fler bilar?

– Jag har också en grön Jaguar XK8, en silverfärgad Mercedes CLS350 CGI. Tidigare hade jag en grön Morgan Plus 8 som vi hämtade i England, men den fick min son Anders i födelsedagspresent och det är jag mycket nöjd med, berättar Ingvar leende.

Folkskolläraren Ingvar Dahlberg är inte vem som helst. Han älskar att vara i verkstaden och arbeta med sina svarvar för att tillverka delar till sina motorer – och även andra projekt.

Det började tidigt.

Pappa var i bilbranschen och som liten pojke växte Ingvar upp bland bilar. Redan som 14-åring byggde han en fungerande tvåtaktsmotor, men trots omfattande praktiska kunskaper räckte inte betygen för att komma in på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I stället blev Ingvar folkskollärare i fysik, matte och kemi.

Det är ett yrkesval han aldrig ångrat.

– Läraryrket har varit toppen och svarvandet lärde jag i min fars verkstad. Där fick jag lära mig allt från grunden av folk som var mycket duktiga.

Ingvar är själv väldigt noggrann och pedantisk – på gränsen till ett geni, även om han aldrig skulle vilja ta det ordet i sin mun. Han är fortfarande som 86-åring oerhört energisk och gillar att ha många järn i elden.

Undervisning

Hans motorbyggen fanns alltid med som en del av undervisningen i skolan: Exempelvis tvåtaktsmotorn på 14,3 kubik, en V8-motor på 200 kubik som väger 25 kilo, inte minst stjärnmotorn som är en 1/4 modell av en Wright J5, niocylindrig flygplansmotor på 130 kubik, och en fyrcylindrig ”Sea Lion” designad av Edward T. Westbury..

– Jag har alltid velat lära ungdomarna att inte lära sig saker i teorin utan även i praktiken. Det är bra att även göra saker med händerna, säger 86-åringen.

Det finns några projekt som står ut under Ingvars fantastiska liv, som han numera tillbringar som änkeman sedan hustrun gått bort.

Han är mest stolt över följande – förutom sin familj:

1) Miniatyrbygget av en Mercer T35 Raceabout från 1910.

Ett litet mästerverk som Ingvar har tillverkat på egen hand i 40 procentig skala (2/5) av originalbilen. Idén att tillverka denna lilla bil, som väger 70 kilo, föddes när han såg en bild på den i sonen Anders bok om ”Cars collection”. Det var kärlek vid första ögonkastet och Ingvar beslöt sig 1994 för att bygga en modell av sportbilen.

Han har ritat och tillverkat allt själv utom tändstift och däck. Det är ett minst sagt imponerande arbetet som han lagt ner på modellen – och motorn fungerar alldeles perfekt.

Bilen, som tog drygt fyra år att göra klar, har varit med på ett flertal utställningar i Sverige– hela sex utställningar i England, samt en i Tyskland. Kopplingen och växellådan är konstruerad kring en radiostyrd servo som aktiverar kopplingen för att driva den framåt och den har även en bakväxel.

Det mesta har varit tidskrävande, men speciellt gjutningen av motorblocket. Mercern hade inte ett separat cylinderhuvud – det gjordes i ett stycke. Till slut löste Ingvar det med elva sandgjutna bitar som limmades ihop och togs till gjuteriet.

– Det tog ett halvår bara att göra gjutmodellerna, berättar Ingvar.

Bilder

Hela Mercerprojektet har förevigats i 600 bilder under resans gång. Bilen är ett praktexemplar på vad människan kan åstadkomma om viljan finns där.

– Mitt liv har inte varit sig likt sedan bilen blev klar. Den har fört mig ut i världen, säger Ingvar.

2004 fick han en inbjudan av den amerikanske affärsmannen Dean Butler och gästade hans slott, Mere Hall i England. Bland de 40 bilmodeller mannen ägde var en Mercer Raceabout med en motor på fem liter som kördes i historisk racing. Det blev en fantastisk upplevelse för Ingvar och hans familj att få se fordonet.

– Jag fick även provköra den och det var ett minne för livet. Riktigt häftigt, säger han och ler.

2) Företaget är fortfarande i full blom.

På 1970-talet gjorde Ingvar några enkla spiklaborationer i elektronik för skoleleverna. Det blev till slut en affärsidé för att sätta igång ett företag.

Han startade företaget Delfing Produkter och köpte i samband med det en offsettryckpress. Familjen häftade kataloger med elektronikprodukter på kvällarna som sedan skickades till varenda skola i Sverige. Beställningarna från skolorna har kontinuerligt droppat in under årens lopp.

– Vid 86-årsålder har jag firman i full fart. Det kommer hela tiden in order och det tycker jag är underbart, berättar Ingvar.

Projekt

Bilintresset har alltid funnits där och det har blivit många intressanta projekt under årens lopp.

Renoveringen av en den röda 1949 MG TC som Ingvar gjorde tillsammans med sonen Anders är något alldeles extra. Det var under detta arbete som Ingvar Dahlberg hittade självförtroendet att bygga sin miniatyrbil på en Mercer T35 Raceabout.

– Utan att överdriva kan jag nog påstå att vår MG TC 1949 kan vara en av de finaste i världen, säger Ingvar Dahlberg blygsamt.

Bilen skimrar i lacken när solen letar sig in i garaget hos sonen Anders.

Men det finns fler pärlor i familjen.

Ingvar och sonen Anders – som har många projekt ihop – har även byggt en MG vilken är en kopia av en MG Q-typ. Med en MG TA som bas startades bygget 2007 – detta efter att de hade fått provåkt en MG K3 no 3020 med Dean Butler vid besöket i England.

– Upplevelsen att få åka med var omtumlande och stark. Det födde en idé om att få en egen bil av den kalibern, säger Ingvar.

Nu är den förverkligad och namnet på skapelsen är: MG TA Special 1938.

Kaross

Men det har varit en lång resa. Genom en kontakt i England köpte Ingvar och sonen Anders ett kaross-kit för en Q-type för att montera på ett TA-chassi (MG TA 1938). På ekipaget monterades en frontmatad Volumex-kompressor. Detta kryddades med en crossflow-topp. Detaljerna är många och framför allt de fina handgjorda huvlåsen är ett signum för Ingvar.

Våren 2016 blev det dags för besiktning – och nu har denna härliga skapelse fått luft under vingarna. Ingvar ser ut att trivas perfekt när han sätter sig i bilen. Men först får han snabbt ta bort ratten för att komma ner i sittbrunnen.

– Det finns inte mycket som kan konkurrerar med detta, konstaterar Ingvar.

Vad har du för fler bilar?

– Jag har också en grön Jaguar XK8, en silverfärgad Mercedes CLS350 CGI. Tidigare hade jag en grön Morgan Plus 8 som vi hämtade i England, men den fick min son Anders i födelsedagspresent och det är jag mycket nöjd med, berättar Ingvar leende.