08 sep 2017 10:45

08 sep 2017 10:49

Nimbus – en dejlig dansk hoj

ODENSÅKER: Dammsugare och motorcyklar.

Jerker Johansson från Jula äger ett exemplar det danska mc-märket Nimbus från 1938 med en fin sidovagn.
– Det är ett roligt ekipage att köra, säger han.

Nimbus är ett danska mc-märke som tillverkades av företaget Fisker & Nielsen. Företaget, med säte i Köpenhamn, låg också bakom produktionen av den välkända dammsugaren Nilfisk.

Produktionen tog fart 1921 och höll på fram till omkring 1960. Totalt tillverkades Nimbus i omkring 14 000 exemplar. Nimbus har en fyrcylindrig radmotor på 746 kubik med kardandrift.

Riksklenod

Nimbus blev känd i hemlandet som ”Danmarks Motorcykel” och räknas litet som en riksklenod. 1934 fick Nimbus modeller en av världens första teleskopframgaffel och den har också fått smeknamnet: ”Humlebien” (humlan). Innan dess kallades den i folkmun: ”Kakkelovnsrøret” (kakelungsröret) på grund av bensintankens utformning.

Många av motorcyklarna hamnade under krigsåren bland militär, postväsende, polis, brandkår och bud. Nimbus var en robust, välbyggd och pålitlig motorcykel.

Under andra världskriget var varannan såld mc i Danmark en Nimbus. 1939 kom en modell som var utrustad med den allra senaste tekniken.

Jerker Johanssons exemplar hittade till Sverige med en dansk som flyttade till Småland. Nu är motorcykeln i toppskick och rullar fint på vägarna runt Mariestad.

När köpte du din hoj, Jerker?

– Jag köpte min Nimbus i slutet av 1970-talet och renoverade den.

Hur är den att köra?

– Att köra den här med sidovagn innebär att man ibland får gå en brottningsmatch. Det är lätt att välta om man kör lite för fort, berättar Jerker.

Tur på hojen

Motorentusiasten Jerker Johansson, 76, tar sig en tur med Nimbus-hojen från 1938 med lillbrorsan Arnold, 73. Arnold klämmer sig ner i sidovagnen och sedan bär det iväg.

Det blir en kort, lugn och fin tur på vägen vid Logården, Odensåker. Mest för att visa upp ekipaget för en bild.

– Jag tycker den är en trevlig motorcykel, säger Jerker.

Efter färden ska Arnold komma ur sidovagnen. Då blir det lite problematiskt.

– Mina långa ben är inte gjorda för detta. Dessutom har jag rejält ont i en arm, säger han och skrattar.

När denna motorcykel hittade ut på marknaden i slutet av 1930-talet, precis innan andra världskriget kostade ett exemplar 2 395 kronor med handväxel. För att få fotväxel fick köparen betala 35 kronor extra.

Nimbus är ett danska mc-märke som tillverkades av företaget Fisker & Nielsen. Företaget, med säte i Köpenhamn, låg också bakom produktionen av den välkända dammsugaren Nilfisk.

Produktionen tog fart 1921 och höll på fram till omkring 1960. Totalt tillverkades Nimbus i omkring 14 000 exemplar. Nimbus har en fyrcylindrig radmotor på 746 kubik med kardandrift.

Riksklenod

Nimbus blev känd i hemlandet som ”Danmarks Motorcykel” och räknas litet som en riksklenod. 1934 fick Nimbus modeller en av världens första teleskopframgaffel och den har också fått smeknamnet: ”Humlebien” (humlan). Innan dess kallades den i folkmun: ”Kakkelovnsrøret” (kakelungsröret) på grund av bensintankens utformning.

Många av motorcyklarna hamnade under krigsåren bland militär, postväsende, polis, brandkår och bud. Nimbus var en robust, välbyggd och pålitlig motorcykel.

Under andra världskriget var varannan såld mc i Danmark en Nimbus. 1939 kom en modell som var utrustad med den allra senaste tekniken.

Jerker Johanssons exemplar hittade till Sverige med en dansk som flyttade till Småland. Nu är motorcykeln i toppskick och rullar fint på vägarna runt Mariestad.

När köpte du din hoj, Jerker?

– Jag köpte min Nimbus i slutet av 1970-talet och renoverade den.

Hur är den att köra?

– Att köra den här med sidovagn innebär att man ibland får gå en brottningsmatch. Det är lätt att välta om man kör lite för fort, berättar Jerker.

Tur på hojen

Motorentusiasten Jerker Johansson, 76, tar sig en tur med Nimbus-hojen från 1938 med lillbrorsan Arnold, 73. Arnold klämmer sig ner i sidovagnen och sedan bär det iväg.

Det blir en kort, lugn och fin tur på vägen vid Logården, Odensåker. Mest för att visa upp ekipaget för en bild.

– Jag tycker den är en trevlig motorcykel, säger Jerker.

Efter färden ska Arnold komma ur sidovagnen. Då blir det lite problematiskt.

– Mina långa ben är inte gjorda för detta. Dessutom har jag rejält ont i en arm, säger han och skrattar.

När denna motorcykel hittade ut på marknaden i slutet av 1930-talet, precis innan andra världskriget kostade ett exemplar 2 395 kronor med handväxel. För att få fotväxel fick köparen betala 35 kronor extra.

Fakta Nimbus

Radmotor om fyra cylindrar och 750 kubik.

Hemisfäriska förbränningsrum, toppventiler med enkel överliggande kamaxel.

Toppfart: 120 km/timmen.

Treväxlad låda, kardandrift till slutväxel med spetsdrev och kronhjul.

Totalvikt på tom tank: 185 kilo.

Bränsleförbrukning: 0.4 liter/mil. Bensintank: 12 liter.

Källa: http://mcnimbus.info/