05 sep 2016 11:59

05 sep 2016 11:59

Elever lärde sig om hållbarhet

LYRESTAD: Fokus på ett hälsosamt leverne

Eleverna på Lyrestads skola fick under fredagen lära sig hur man lever hållbart, både får sin egen hälsas skull och för den gemensamma miljöns skull.

Under fredagen var det liv och rörelse ute på skolgården som gällde för eleverna på Lyrestads skola.

– Vi gör den här dagen för att eleverna ska känna att de har möjlighet att påverka och att även deras val spelar roll för framtiden, säger läraren Emma Jerenvik.

Olika övningar

Skolan kommer arbeta med temat ”hållbarhet” under hela läsåret.

– Den här veckan har vi jobbat med det som en uppstartsvecka och vi avslutar med den här dagen då alla är ute på skolgården, säger Annsofie Gustafsson.

Barnen var uppdelade i olika gruppen och fick under skoldagen gå runt mellan olika stationer.

På schemat stod Röris, sophantering, rastgårdsaktiviteter och en fyra hörn- övning.

– Det här är en värderingsövning där barnen får välja hur de skulle agera i olika scenarion genom att ställa sig i det hörnet som har det alternativet som de hade valt att agera på, säger Annsofie.

Nya lekar

Meningen var att barnen skulle lära sig vad hållbarhet innebär både för deras egen hälsa och för miljön, därför fanns stationen Röris, där barnen fick dansa. Vid en annan station fick de prova på olika rastgårdsaktiviteter för att de skulle få inspiration till nya sätt att leka på rasten.

För att lära sig om miljön fick de titta på ett bildspel kring sophantering för att sedan kunna kamma hem vinsten i sopsorteringstävlingen.

Under fredagen var det liv och rörelse ute på skolgården som gällde för eleverna på Lyrestads skola.

– Vi gör den här dagen för att eleverna ska känna att de har möjlighet att påverka och att även deras val spelar roll för framtiden, säger läraren Emma Jerenvik.

Olika övningar

Skolan kommer arbeta med temat ”hållbarhet” under hela läsåret.

– Den här veckan har vi jobbat med det som en uppstartsvecka och vi avslutar med den här dagen då alla är ute på skolgården, säger Annsofie Gustafsson.

Barnen var uppdelade i olika gruppen och fick under skoldagen gå runt mellan olika stationer.

På schemat stod Röris, sophantering, rastgårdsaktiviteter och en fyra hörn- övning.

– Det här är en värderingsövning där barnen får välja hur de skulle agera i olika scenarion genom att ställa sig i det hörnet som har det alternativet som de hade valt att agera på, säger Annsofie.

Nya lekar

Meningen var att barnen skulle lära sig vad hållbarhet innebär både för deras egen hälsa och för miljön, därför fanns stationen Röris, där barnen fick dansa. Vid en annan station fick de prova på olika rastgårdsaktiviteter för att de skulle få inspiration till nya sätt att leka på rasten.

För att lära sig om miljön fick de titta på ett bildspel kring sophantering för att sedan kunna kamma hem vinsten i sopsorteringstävlingen.

  • Anna Leijon