27 jul 2016 09:04

27 jul 2016 09:04

Trippeldebut i Bayreuth

BAYREUTH/MARIESTAD: John Lundgren gör premiär som förste skandinaviske barytonen

Det finns inget större än att debutera som operasolist på Bayreuther Festspiele. För John Lundgren, uppvuxen i Mariestad, blir detta nu verklighet. – Jag är benådad, säger han.

Bayreuther Festspiel är den merit som väldigt få operastjärnor har på sitt CV och de som väl har det tillhör världseliten. Varje år provsjunger många om en roll i kompositören Richard Wagners egna festspel. Men vad gör man då ifall en ersättare behövs?

– Det är inte så lätt att göra ett rollbyte här. De bästa Wagnarsångarna från hela världen är ju här redan, säger John Lundgren.

Rollbyte över en helg

Två dagar innan avresan blev John Lundgren tillfrågad om att byta roll och opera då en annan sångare hade blivit sjuk.

– Jag hade ju förberett mig för rollen i två år och nu fick jag lära in en ny över en helg.

I stället för ”Der fliegende Holländer” spelar Lundgren nu rollen ”Der Wanderer” i operan ”Siegfried”, en roll han endast givit en gång innan. Att vara en del av festspelen kan liknas vid Olympiska spelen.

– Det flög genom mitt huvud att jag har kvalificerad mig för att springa 200 meter finalen i OS och nu blir det i stället 100 meter också, säger operasångaren John Lundgren.

Debut med ny roll

Svensken ska dessutom debutera i rollen som ”Wotan” i operan ”Die Walküre”. Med dess uppförande på onsdagen blir han den första skandinaviske baritonen att sjunga på Bayreuther Festspiele,

Mellan framträdandet av de två rollerna ligger det endast två dagar. Operasångaren säger att ingenting kommer över en natt och att han minns tiden då han sjöng i dansband och i kyrkan.

Mycket övning

– Det spelar ingen roll om jag sjunger i Marieholmskyrkan i Mariestad eller i en direktsändning i Sky Arts. Det är samma glädje i mig.

Tidiga morgonar i början av hans karriär som startade på Vadstena folkhögskola och fortsatte på danska Operaakademiet var en del på vägen.

– Men det har inte varit en uppoffring.

Från småroller, inramlingar på större roller och tagande av chanser har fört Lundgren vidare. Men även nu, när han står i det anrika Richard-Wagner-Festspielhaus, jobbar han lika hårt.

– Man utsätter sig ju för en risk, det är nya som lyssnar på en och trycket är enormt.

Världsunikt

Besökarna av festivalen har ofta sparat länge och mycket för att till slut få en biljett och få vara en del av denna musikaliska föreställning utan dess like. Operahuset beskriver Lundgren som otroligt vackert, och betonar viktgen av att Wagner själv har dirigerat där.

– Men akustiken! Den är den enda i världen av sitt slag.

Orkestern sitter helt under scenen så att ljudet möter först opreasångarna innan det går ut mot publiken.

Enorm säkerhet

Med tanke på de sista tidens händelser i Tyskland och Bayern är dock inte bara det musikaliska på topp.

– När man kom hit var allting lite ”over the top”. Jag måste alltid visa mitt id-kort och pass när jag passerar, det spelar ingen roll om jag var inne där för tjugo minuter sedan. Dessutom fick jag gå genom en scanner med min väska där jag hade en vattenflaska och mina noter.

Men sångaren har insikt över säkerhetspådraget och hoppas att kunna ge publiken något extra genom musiken dessa dagar.

– Ju mer skönhet och mening jag skänker ut över scenkanten så mer får själen hos dem i publiken sin dos av det, säger John Lundgren.

Bayreuther Festspiel är den merit som väldigt få operastjärnor har på sitt CV och de som väl har det tillhör världseliten. Varje år provsjunger många om en roll i kompositören Richard Wagners egna festspel. Men vad gör man då ifall en ersättare behövs?

– Det är inte så lätt att göra ett rollbyte här. De bästa Wagnarsångarna från hela världen är ju här redan, säger John Lundgren.

Rollbyte över en helg

Två dagar innan avresan blev John Lundgren tillfrågad om att byta roll och opera då en annan sångare hade blivit sjuk.

– Jag hade ju förberett mig för rollen i två år och nu fick jag lära in en ny över en helg.

I stället för ”Der fliegende Holländer” spelar Lundgren nu rollen ”Der Wanderer” i operan ”Siegfried”, en roll han endast givit en gång innan. Att vara en del av festspelen kan liknas vid Olympiska spelen.

– Det flög genom mitt huvud att jag har kvalificerad mig för att springa 200 meter finalen i OS och nu blir det i stället 100 meter också, säger operasångaren John Lundgren.

Debut med ny roll

Svensken ska dessutom debutera i rollen som ”Wotan” i operan ”Die Walküre”. Med dess uppförande på onsdagen blir han den första skandinaviske baritonen att sjunga på Bayreuther Festspiele,

Mellan framträdandet av de två rollerna ligger det endast två dagar. Operasångaren säger att ingenting kommer över en natt och att han minns tiden då han sjöng i dansband och i kyrkan.

Mycket övning

– Det spelar ingen roll om jag sjunger i Marieholmskyrkan i Mariestad eller i en direktsändning i Sky Arts. Det är samma glädje i mig.

Tidiga morgonar i början av hans karriär som startade på Vadstena folkhögskola och fortsatte på danska Operaakademiet var en del på vägen.

– Men det har inte varit en uppoffring.

Från småroller, inramlingar på större roller och tagande av chanser har fört Lundgren vidare. Men även nu, när han står i det anrika Richard-Wagner-Festspielhaus, jobbar han lika hårt.

– Man utsätter sig ju för en risk, det är nya som lyssnar på en och trycket är enormt.

Världsunikt

Besökarna av festivalen har ofta sparat länge och mycket för att till slut få en biljett och få vara en del av denna musikaliska föreställning utan dess like. Operahuset beskriver Lundgren som otroligt vackert, och betonar viktgen av att Wagner själv har dirigerat där.

– Men akustiken! Den är den enda i världen av sitt slag.

Orkestern sitter helt under scenen så att ljudet möter först opreasångarna innan det går ut mot publiken.

Enorm säkerhet

Med tanke på de sista tidens händelser i Tyskland och Bayern är dock inte bara det musikaliska på topp.

– När man kom hit var allting lite ”over the top”. Jag måste alltid visa mitt id-kort och pass när jag passerar, det spelar ingen roll om jag var inne där för tjugo minuter sedan. Dessutom fick jag gå genom en scanner med min väska där jag hade en vattenflaska och mina noter.

Men sångaren har insikt över säkerhetspådraget och hoppas att kunna ge publiken något extra genom musiken dessa dagar.

– Ju mer skönhet och mening jag skänker ut över scenkanten så mer får själen hos dem i publiken sin dos av det, säger John Lundgren.

  • Birthe Wetter