19 jul 2016 17:15

19 jul 2016 17:15

Buss och tåg kan öka cyklandet

MARIESTAD: Undersökning om cykelvanor och kollektivtrafiken

Var tredje svensk skulle cykla mer om cykeln fick tas med i kollektivtrafiken, detta visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av Svensk Cykling. Hos Västtrafik får cyklar tas med mot avgift.

Enligt undersökningen är det framför allt unga vuxna som skulle cykla mer om cykeln fick tas med på tåg och buss. I stort är det nästan en tredjedel av befolkningen, 28 procent, som svarar att de skulle cykla mer om möjligheten för cykeltransport i kollektivtrafiken fanns.

Avgift på Västtrafik

Mot en avgift av 30 kronor får cyklar tas med inom Västtrafik, dock gäller det inte på stadsbussar utan endast där det finns bagageutrymme. En biljett gäller i 180 minuter från inköpstiden.

– Cyklar får tas med i mån av plats på tåg och regionalbussar, säger Gunilla Wicktor på Västtrafikens presstjänst.

Det gäller att ha tur

Fredrik Holmer och Inger Eide-Jensen som skulle på utflykt med sina vänner hade tur. Tåget mot Göteborg var ganska tomt och då kunde alla deras fyra cyklar åka med.

– Men nu är det fullt, inga fler cyklar kan tas med på denna avgång, säger Sanella Ajeti, tågvärd på Västtåget.

Enligt tågvärden kan man som resenär aldrig vara säker på att ens cykel kommer med på den avgången man har tänkt sig. Inte heller kundtjänsten kan lämna information om det.

– I morse var det helt fullt på tåget till exempel. Då kunde vi inte ta med några cyklar överhuvudtaget, säger Sanella Ajeti.

Värre för pendlare

– Nu är det här ju en utflykt, så vi kunde ha tagit det tåget som går om en timme men för pendlare som funderar på att ta cykeln är det ju ganska dumt att inte kunna planera, säger resenären Inger Eide-Jensen.

Hopfällbara minicyklar som kan bäras betraktas dock som bagage och får tas med utan kostnad.

Enligt undersökningen är det framför allt unga vuxna som skulle cykla mer om cykeln fick tas med på tåg och buss. I stort är det nästan en tredjedel av befolkningen, 28 procent, som svarar att de skulle cykla mer om möjligheten för cykeltransport i kollektivtrafiken fanns.

Avgift på Västtrafik

Mot en avgift av 30 kronor får cyklar tas med inom Västtrafik, dock gäller det inte på stadsbussar utan endast där det finns bagageutrymme. En biljett gäller i 180 minuter från inköpstiden.

– Cyklar får tas med i mån av plats på tåg och regionalbussar, säger Gunilla Wicktor på Västtrafikens presstjänst.

Det gäller att ha tur

Fredrik Holmer och Inger Eide-Jensen som skulle på utflykt med sina vänner hade tur. Tåget mot Göteborg var ganska tomt och då kunde alla deras fyra cyklar åka med.

– Men nu är det fullt, inga fler cyklar kan tas med på denna avgång, säger Sanella Ajeti, tågvärd på Västtåget.

Enligt tågvärden kan man som resenär aldrig vara säker på att ens cykel kommer med på den avgången man har tänkt sig. Inte heller kundtjänsten kan lämna information om det.

– I morse var det helt fullt på tåget till exempel. Då kunde vi inte ta med några cyklar överhuvudtaget, säger Sanella Ajeti.

Värre för pendlare

– Nu är det här ju en utflykt, så vi kunde ha tagit det tåget som går om en timme men för pendlare som funderar på att ta cykeln är det ju ganska dumt att inte kunna planera, säger resenären Inger Eide-Jensen.

Hopfällbara minicyklar som kan bäras betraktas dock som bagage och får tas med utan kostnad.

  • Birthe Wetter