04 jul 2016 16:00

04 jul 2016 16:00

Ungdomar testar företagande

MARIESTAD: Innovativa idéer under Kickoffvecka

17 unga entreprenörer har förverkligat sina företagsidéer. Kickoffveckan har bjudit på föreläsningar och uppstart av företagen.
– Det har stärkt mitt självförtroende jättemycket, säger 15-åriga Thilde Andersson från Töreboda.

Organisationen Ung Drive har gett ungdomar från Mariestad, Töreboda och Gullspång chansen att under sommaren starta och driva sitt eget företag. Den senaste veckan har ungdomarna fått lära sig om marknadsföring och entreprenörskap samt fått hjälp att starta upp företagen.

– Det viktigaste är att de lär sig att ta ansvar och stå på egna ben, säger coachen Andreas Wilhelmsson.

Många idéer

Montering av billjud, föreläsningar om kost och motion, saft gjord på älggräs, fotografering och ekologiska tygpåsar, företagsidéerna i Vänersalen är många och bra. John Hobjer, 17, vill genom sitt företag hjälpa privatpersoner med trädgårdsarbete och fönsterputs, något som han tror är eftertraktat i ett stressat samhälle.

– Det är roligt att ha ett företag där man kan hjälpa folk och det passar mig som är praktiskt lagd, säger han.

Thilde Andersson är 15 år och har haft ett intresse för naglar i fem års tid. Intresset väcktes när hon såg sin kompis naglar och önskade att hon hade lika fina. Nu använder hon sin kunskap i ett företag.

– Jag vårdar händer, naglar och nagelband och gör manikyr. Jag har haft två kunder redan och har fler på gång, säger hon glatt.

Hög stämning

Det är dags för ungdomarna att presentera sina företag för varandra och coachen Andreas Wilhelmsson uppmanar dem att ge sig själva en stor applåd för ett väl utfört arbete hittills.

– Ni är inte samma personer som i början av veckan. Nu tar ni egna initiativ och vågar mycket mer, säger Andreas.

Den första personen presenterar sitt företag och möts av stående ovationer och high-fives från samtliga coacher. Stämningen är minst sagt god i gänget med unga entreprenörer. Nu väntar en hel sommar med fortsatt företagande.

Organisationen Ung Drive har gett ungdomar från Mariestad, Töreboda och Gullspång chansen att under sommaren starta och driva sitt eget företag. Den senaste veckan har ungdomarna fått lära sig om marknadsföring och entreprenörskap samt fått hjälp att starta upp företagen.

– Det viktigaste är att de lär sig att ta ansvar och stå på egna ben, säger coachen Andreas Wilhelmsson.

Många idéer

Montering av billjud, föreläsningar om kost och motion, saft gjord på älggräs, fotografering och ekologiska tygpåsar, företagsidéerna i Vänersalen är många och bra. John Hobjer, 17, vill genom sitt företag hjälpa privatpersoner med trädgårdsarbete och fönsterputs, något som han tror är eftertraktat i ett stressat samhälle.

– Det är roligt att ha ett företag där man kan hjälpa folk och det passar mig som är praktiskt lagd, säger han.

Thilde Andersson är 15 år och har haft ett intresse för naglar i fem års tid. Intresset väcktes när hon såg sin kompis naglar och önskade att hon hade lika fina. Nu använder hon sin kunskap i ett företag.

– Jag vårdar händer, naglar och nagelband och gör manikyr. Jag har haft två kunder redan och har fler på gång, säger hon glatt.

Hög stämning

Det är dags för ungdomarna att presentera sina företag för varandra och coachen Andreas Wilhelmsson uppmanar dem att ge sig själva en stor applåd för ett väl utfört arbete hittills.

– Ni är inte samma personer som i början av veckan. Nu tar ni egna initiativ och vågar mycket mer, säger Andreas.

Den första personen presenterar sitt företag och möts av stående ovationer och high-fives från samtliga coacher. Stämningen är minst sagt god i gänget med unga entreprenörer. Nu väntar en hel sommar med fortsatt företagande.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist

Ung Drive

Ung Drive bildades 2009 och målet är att få fler ungdomar att bli entreprenörer.

Organisationen drivs av personer som själva är unga entreprenörer.

Ung Drives motto är ”Dröm stort, börja smått”.

Källa: ungdrive.se