21 jun 2016 20:00

21 jun 2016 20:00

Blått är det nya rosa

MARIESTAD: Till förmån för prostatacancer

Lantmännen och Trioplast följer upp förra årets rosa succé till stöd för bröstcancerforskning, och utökar initiativet till att även stödja forskning om prostatacancer med blå balar.
– Jag tvekade inte en sekund till att vara med och stötta, säger Ulf Broo, lantbrukare i Mariestad.

Prostatacancer drabbar cirka 10 000 män per år och under de senaste årtiondena har antalet diagnostiserade fall ökat, enligt Prostatacancerförbundet. För varje rulle rosa och blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren tillsammans med 15 kronor till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas riksorganisation. Hittills i år har ungefär 14 000 rosa och blå sträckfilmsrullar sålts.

Stort engagemang

– Efter fjolårets lyckade satsning hörde många lantbrukare av sig till oss och undrade om vi inte kunde utöka kampanjen till att inkludera stöd för prostatacancer. Det är glädjande att känna det stora engagemanget från kunder och ägare runt om i landet, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror hos Lantmännen som är initiativtagare till kampanjen.

– Det känns bra att vara med och stötta det här eftersom vi har haft cancer inom familjen, säger Ulf Broo.

– Det här är ett väldigt bra sätt att få det gjort, man kanske inte sätter in några kronor självmant annars.

Valet uppmärksammas

Förutom det ekonomiska bidraget till cancerforskning, som tillsammans med de rosa traktorerna förra året slutade på över 400 000 kronor, har kampanjen även visat sig bidra på ett personligt plan genom känslan av delaktighet. Att byta ut den vita plasten har också gett lantbrukarna positiv uppmärksamhet från allmänheten.

– Folk pekar och gör tummen upp, de verkar veta vad det handlar om. Då känner man att man får credd för valet man gjort.

Har inte råd

Men samtidigt förstår Ulf varför de vita balarna fortsätter synas på många håll.

– Mjölkproduktionen är ingen rolig bransch just nu, det är många som går på knäna så jag har full förståelse för att en del fortsätter köpa de vita lite billigare balarna. De kan vara med och stötta senare i stället.

Prostatacancer drabbar cirka 10 000 män per år och under de senaste årtiondena har antalet diagnostiserade fall ökat, enligt Prostatacancerförbundet. För varje rulle rosa och blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren tillsammans med 15 kronor till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas riksorganisation. Hittills i år har ungefär 14 000 rosa och blå sträckfilmsrullar sålts.

Stort engagemang

– Efter fjolårets lyckade satsning hörde många lantbrukare av sig till oss och undrade om vi inte kunde utöka kampanjen till att inkludera stöd för prostatacancer. Det är glädjande att känna det stora engagemanget från kunder och ägare runt om i landet, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror hos Lantmännen som är initiativtagare till kampanjen.

– Det känns bra att vara med och stötta det här eftersom vi har haft cancer inom familjen, säger Ulf Broo.

– Det här är ett väldigt bra sätt att få det gjort, man kanske inte sätter in några kronor självmant annars.

Valet uppmärksammas

Förutom det ekonomiska bidraget till cancerforskning, som tillsammans med de rosa traktorerna förra året slutade på över 400 000 kronor, har kampanjen även visat sig bidra på ett personligt plan genom känslan av delaktighet. Att byta ut den vita plasten har också gett lantbrukarna positiv uppmärksamhet från allmänheten.

– Folk pekar och gör tummen upp, de verkar veta vad det handlar om. Då känner man att man får credd för valet man gjort.

Har inte råd

Men samtidigt förstår Ulf varför de vita balarna fortsätter synas på många håll.

– Mjölkproduktionen är ingen rolig bransch just nu, det är många som går på knäna så jag har full förståelse för att en del fortsätter köpa de vita lite billigare balarna. De kan vara med och stötta senare i stället.

  • Madeleine Bäckman