07 jun 2016 19:01

07 jun 2016 19:01

Sonny slår sig inte till ro

SJÖTORP: Nytillskott i rederiet

Få känner Göta kanal bättre än Sonny Modig.
I år gör han sin 34:e säsong på Sveriges blå band.

– Det har blivit ett sätt att leva. Jag är inte främmande för att sälja bolaget; kruxet är att bankerna ställer krav på en kontantinsats på mellan 30 och 50 procent. Med det blir intresset begränsat, konstaterar Sonny Modig.

71 år ung har Sonny i stället utökat sin flotta. Passagerarbåten Bellevue, som Sonny tog i trafik 1987, har numera fått en kompis i m/y Modig. Den knalloranga båten införskaffades för 1,5 år sedan i syfte att snabbt och smidigt förflytta resenärer över Vättern, mellan Karlsborg och Motala.

– Precis som förra sommaren blir det tre turer i veckan på Vättern, från början av juli till mitten av augusti, berättar Sonny.

m/y Modig byggdes 1958 som tullkryssare. Genom åren har hon även tjänstgjort som sjöräddningsbåt och utbildningsfartyg inom Sjöfartsverket.

– Det är en rejäl båt, cirka 15 meter lång och fyra meter bred. I maskinrummet sitter det två Volvo Penta-motorer som ger en toppfart på 22 knop. Men vi brukar ha en marschfart på 18–19 knop, säger Modig.

Båten har plats för tolv passagerare och medger utrymmen att frakta med sig cyklar över Vättern. När Sonny trycker ned gasreglaget korsas landets nästa största sjö på en dryg timma.

– Baksidan med nöjet är att det är går åt en hiskeligt massa soppa; cirka 150 liter, ler Sonny som lagt ned många arbetstimmar på båten.

– Det är nya räcken runt hela däcket, toalett har installerats, sittbänkar och tak är nybyggda och maskinerna har servats. Nu väntar jag på ett kapell; det behövs för att skydda från blåst och regn.

Förutom reguljär passagerartrafik kan m/y Modig bokas för charterturer eller användas som arbetsbåt.

– Att köra ut till öar i skärgården är inga problem. Skulle behov uppstå kan vi även gå in och assistera vid sjöräddningsuppdrag.

Sista minuten-bokningar

Sonny Modig startade Mariestads skärgårdstrafik 1982 med passagerarbåten Brommö. Fartyget togs i trafik samma år som Mariestad firade 400-årsjubileum, 1983. Sedan sommaren 1987 har han trafikerat Vänerns skärgård och Göta kanal med m/s Bellevue.

I år gör Sonny sin 34:e säsong som skeppare. Och visst har tiderna förändrats, konstaterar han.

– Framför allt har föreningsresorna minskat. Det speglar väl dagens samhälle; eldsjälarna som fixar resor blir allt färre. Däremot ökar turismen. Skillnaden är framförhållningen; förr bokades resor i god tid, i dag kommer allt mer bokningar i sista minuten, säger Sonny Modig.

Men trots att pensionsåldern är nådd umgås inte Sonny med tankar på att slå sig till ro.

– Som sagt, det är ett sätt att leva. Det roliga är ju att man träffar så mycket människor. Många återkommer med jämna mellanrum, så en del har man ju lärt känna genom åren, säger 71-åringen.

– Det har blivit ett sätt att leva. Jag är inte främmande för att sälja bolaget; kruxet är att bankerna ställer krav på en kontantinsats på mellan 30 och 50 procent. Med det blir intresset begränsat, konstaterar Sonny Modig.

71 år ung har Sonny i stället utökat sin flotta. Passagerarbåten Bellevue, som Sonny tog i trafik 1987, har numera fått en kompis i m/y Modig. Den knalloranga båten införskaffades för 1,5 år sedan i syfte att snabbt och smidigt förflytta resenärer över Vättern, mellan Karlsborg och Motala.

– Precis som förra sommaren blir det tre turer i veckan på Vättern, från början av juli till mitten av augusti, berättar Sonny.

m/y Modig byggdes 1958 som tullkryssare. Genom åren har hon även tjänstgjort som sjöräddningsbåt och utbildningsfartyg inom Sjöfartsverket.

– Det är en rejäl båt, cirka 15 meter lång och fyra meter bred. I maskinrummet sitter det två Volvo Penta-motorer som ger en toppfart på 22 knop. Men vi brukar ha en marschfart på 18–19 knop, säger Modig.

Båten har plats för tolv passagerare och medger utrymmen att frakta med sig cyklar över Vättern. När Sonny trycker ned gasreglaget korsas landets nästa största sjö på en dryg timma.

– Baksidan med nöjet är att det är går åt en hiskeligt massa soppa; cirka 150 liter, ler Sonny som lagt ned många arbetstimmar på båten.

– Det är nya räcken runt hela däcket, toalett har installerats, sittbänkar och tak är nybyggda och maskinerna har servats. Nu väntar jag på ett kapell; det behövs för att skydda från blåst och regn.

Förutom reguljär passagerartrafik kan m/y Modig bokas för charterturer eller användas som arbetsbåt.

– Att köra ut till öar i skärgården är inga problem. Skulle behov uppstå kan vi även gå in och assistera vid sjöräddningsuppdrag.

Sista minuten-bokningar

Sonny Modig startade Mariestads skärgårdstrafik 1982 med passagerarbåten Brommö. Fartyget togs i trafik samma år som Mariestad firade 400-årsjubileum, 1983. Sedan sommaren 1987 har han trafikerat Vänerns skärgård och Göta kanal med m/s Bellevue.

I år gör Sonny sin 34:e säsong som skeppare. Och visst har tiderna förändrats, konstaterar han.

– Framför allt har föreningsresorna minskat. Det speglar väl dagens samhälle; eldsjälarna som fixar resor blir allt färre. Däremot ökar turismen. Skillnaden är framförhållningen; förr bokades resor i god tid, i dag kommer allt mer bokningar i sista minuten, säger Sonny Modig.

Men trots att pensionsåldern är nådd umgås inte Sonny med tankar på att slå sig till ro.

– Som sagt, det är ett sätt att leva. Det roliga är ju att man träffar så mycket människor. Många återkommer med jämna mellanrum, så en del har man ju lärt känna genom åren, säger 71-åringen.