11 apr 2016 19:00

11 apr 2016 19:00

Telefonstolpar togs bort – av misstag

SJÖTORP: Här blev det tjall på linjen

Entreprenören fick i uppdrag att ta ner telefonledningar som inte är i bruk längre. Av bara farten klipptes ledningen till familjen Bröners fastighet i Moviken norr om Sjötorp.
– Det har begåtts ett stort misstag i det här fallet, konstaterar Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia/Skanova.

När Per Bröner och hans fru kom hem från jobbet den 22 mars blev de rejält överraskade. Vid husknuten hängde bara en stump kvar av den avklippta telefonledningen, dessutom hade fem stolpar fram till huset tagits ned.

– Eftersom det inte gått ut någon information blev man ju fundersam varför man tagit bort en fungerande lina till vårt hus. Jag hade inte sagt upp abonnemanget; tvärtom är jag för jobbets skull beroende av att telefonin och internet fungerar, säger Per Bröner.

Dagen efter gjorde han en felanmälan till Telia, som lovade att undersöka saken.

– Sedan fick jag ett sms om att jag skulle finnas på plats och svara i telefonen. Men hur det skulle gå till förstår jag inte; ledningen var ju borta. Nu var visserligen den fasta telefonen omkopplad till mobilen, men mobiltäckningen i Moviken har en del att önska.

Nya stolpar

En vecka senare kom ett nytt besked från Telia om att Per inte behövde vara tillgänglig samt att det var ”ett större fel i nätet”.

– Förra måndagen, den 4 april, fick jag efter två försök kontakt med en serviceinriktad tjej på Telias support som konstaterade att ett misstag begåtts och att felet skulle vara fixat senast den 9 april. I torsdags sattes det upp tre nya stolpar, men sedan hände inget mer, berättar Per Bröner.

Under måndagen tog Per en ny kontakt med telefonoperatören – och Mariestads-Tidningen.

– Jobbarkompisarna skrattar åt det, men jag är mest frustrerad över att ha varit utan telefon och internet i tre veckor. Det är ju ett misstag som gjorts.

Något Inger Gunterberg på Telia/Skanovas pressavdelning kan skriva under på efter en stunds efterforskningar i ärendet.

”Lite för ambitiös”

– Skanovas underentreprenör hade i uppdrag att ta ner stolpar som inte är i bruk längre i området vid Moviken. I det här fallet har man tagit ner några fler stolpar än man skulle. Entreprenören har helt enkelt varit lite för ambitiös, konstaterar Gunterberg.

Är det vanligt att ledningar rivs utan att abonnenten informeras?

– Det är första gången jag hört talas om det. Men som sagt; här har ett misstag begåtts och jag kan bara beklaga å kundens räkning. Det besked jag har är att nya stolpar och ledningar ska installeras till fastigheten under dagen (läs måndag), säger Gunterberg.

Per Bröner är nöjd att den sorglustiga historien nått en lösning och att huset åter berikats med telefonledning.

– Nu hoppas jag att det ska fungera. Och att stolparna får vara i fred.

När Per Bröner och hans fru kom hem från jobbet den 22 mars blev de rejält överraskade. Vid husknuten hängde bara en stump kvar av den avklippta telefonledningen, dessutom hade fem stolpar fram till huset tagits ned.

– Eftersom det inte gått ut någon information blev man ju fundersam varför man tagit bort en fungerande lina till vårt hus. Jag hade inte sagt upp abonnemanget; tvärtom är jag för jobbets skull beroende av att telefonin och internet fungerar, säger Per Bröner.

Dagen efter gjorde han en felanmälan till Telia, som lovade att undersöka saken.

– Sedan fick jag ett sms om att jag skulle finnas på plats och svara i telefonen. Men hur det skulle gå till förstår jag inte; ledningen var ju borta. Nu var visserligen den fasta telefonen omkopplad till mobilen, men mobiltäckningen i Moviken har en del att önska.

Nya stolpar

En vecka senare kom ett nytt besked från Telia om att Per inte behövde vara tillgänglig samt att det var ”ett större fel i nätet”.

– Förra måndagen, den 4 april, fick jag efter två försök kontakt med en serviceinriktad tjej på Telias support som konstaterade att ett misstag begåtts och att felet skulle vara fixat senast den 9 april. I torsdags sattes det upp tre nya stolpar, men sedan hände inget mer, berättar Per Bröner.

Under måndagen tog Per en ny kontakt med telefonoperatören – och Mariestads-Tidningen.

– Jobbarkompisarna skrattar åt det, men jag är mest frustrerad över att ha varit utan telefon och internet i tre veckor. Det är ju ett misstag som gjorts.

Något Inger Gunterberg på Telia/Skanovas pressavdelning kan skriva under på efter en stunds efterforskningar i ärendet.

”Lite för ambitiös”

– Skanovas underentreprenör hade i uppdrag att ta ner stolpar som inte är i bruk längre i området vid Moviken. I det här fallet har man tagit ner några fler stolpar än man skulle. Entreprenören har helt enkelt varit lite för ambitiös, konstaterar Gunterberg.

Är det vanligt att ledningar rivs utan att abonnenten informeras?

– Det är första gången jag hört talas om det. Men som sagt; här har ett misstag begåtts och jag kan bara beklaga å kundens räkning. Det besked jag har är att nya stolpar och ledningar ska installeras till fastigheten under dagen (läs måndag), säger Gunterberg.

Per Bröner är nöjd att den sorglustiga historien nått en lösning och att huset åter berikats med telefonledning.

– Nu hoppas jag att det ska fungera. Och att stolparna får vara i fred.