15 mar 2016 06:00

27 apr 2016 20:21

En budget hot rod

MARIESTAD: Andreas fixade till en Ford Thames

Hösten 2014 såg Andreas Hermansson en annons på nätet.
Det var en engelsktillverkad Ford Thames från 1952 till salu i Hälleforsnäs, Flen – utan motor, golv och trasiga skärmar.
– Jag slog till. Min tanke var att det kunde bli en bra budget hot rod, berättar Andreas.

Andreas, som jobbar som snickare, har sannerligen inte tummen mitt i handen. Han köpte en gammal Ford Anglia från 1958 i Uddevalla för 4 000 kronor och flyttade över motorn till sitt hot rod-projekt.

– Jag hade inte hur mycket pengar som helst att röra mig med, men genom lite modifieringar fungerade det bra. Jag flyttade även över hela elsystemet till min Thames, säger Andreas.

Surfing

MT får en provtur i den fräcka skåpbilen med surfingbrädan på taket och fordonet väcker uppmärksamhet. En förbipasserande gör tummen upp.

– Ju mer annorlunda, desto bättre är min inställning, säger Andreas och skrattar.

När Andreas köpte bilen hade den inte varit i trafik sedan 1961 och hade stått undangömd och förbisedd sedan 1977. Det är sannerligen inget kraftpaket som han startar upp på Kristinebergsgatan. Först några droppar bensin i förgasaren, sedan studsar motorn i gång.

– När jag köpte bilen fick jag med två motorer som låg isärplockade i molekyler. Jag försökte inte ens få ordning på det, utan lade ner det direkt. Satsade istället på att sätta in en fungerande motor.

Tuff start

De första tio minuterna beter sig bilen lite motsträvigt, men sedan kommer den i gång och gör sitt jobb. Andreas ler och rattar bilen med ett belåtet ansiktsuttryck.

– Man ser inte många Ford Thames på gatorna och jag har bara sett två på Blocket sedan jag köpte den här, berättar Andreas och misstänker att det körts en del bröd i bilen.

Första ägaren var nämligen KSL-bageriet i Katrineholm. KSL står för Katrineholmsortens speceri- och livsmedelshandlareförening.

Mycket arbete

Andreas har fått jobba på rätt bra för att få den i körbart skick och gå igenom registreringsbesiktningen.

– Alla golv är fixade med nytt trä. Jag fick även byta ut en del trä i bakdörrarna och skåpet. Hela bilen är sänkt tolv centimeter för att göra den som en hot rod. Dessutom har jag breddat framskärmarna för att kunna styra den. Bakplåten är ny liksom innerskärmarna.

– Jag har även bytt placering på pedalerna. Tyckte det kändes lite lurigt med bromsen till höger om gaspedalen.

Har du planer på att göra några andra förändringar?

– Nej, i dagsläget får den vara så här, säger Andreas.

Omkörd

Han berättar om förra sommarens tur till Hjulafton, den stora motorträffen i Lidköping. Det tog tid att komma dit och på hemvägen blev han omkörd av ett antal långtradare på E20.

– Det kändes väl sådär, men jag tänker förmodligen åka dit igen när det blir dags i augusti. Det är väldigt kul att snacka med alla motorintresserade.

– Likadant är det när alla träffas på Karlsholme. Jag är också medlem i Mariestads fordonshistoriska sällskap.

Motordrömmar

Andreas Hermansson utesluter inte att han säljer sin Ford Thames om något år och går vidare till nya projekt.

– Jag kommer åtminstone ha kvar den över den här sommaren. Det blir förmodligen lite härliga badutflykter med ungarna. Eventuellt sätter jag in ett enkelt säte i bak så de kan sitta bra.

Har du några andra motordrömmar?

– Ja, det skulle väl vara att sätta tänderna i en Porsche 912 eller 911. Det vore fräsigt. Just nu är det bara budgeten som sätter stopp.

Andreas, som jobbar som snickare, har sannerligen inte tummen mitt i handen. Han köpte en gammal Ford Anglia från 1958 i Uddevalla för 4 000 kronor och flyttade över motorn till sitt hot rod-projekt.

– Jag hade inte hur mycket pengar som helst att röra mig med, men genom lite modifieringar fungerade det bra. Jag flyttade även över hela elsystemet till min Thames, säger Andreas.

Surfing

MT får en provtur i den fräcka skåpbilen med surfingbrädan på taket och fordonet väcker uppmärksamhet. En förbipasserande gör tummen upp.

– Ju mer annorlunda, desto bättre är min inställning, säger Andreas och skrattar.

När Andreas köpte bilen hade den inte varit i trafik sedan 1961 och hade stått undangömd och förbisedd sedan 1977. Det är sannerligen inget kraftpaket som han startar upp på Kristinebergsgatan. Först några droppar bensin i förgasaren, sedan studsar motorn i gång.

– När jag köpte bilen fick jag med två motorer som låg isärplockade i molekyler. Jag försökte inte ens få ordning på det, utan lade ner det direkt. Satsade istället på att sätta in en fungerande motor.

Tuff start

De första tio minuterna beter sig bilen lite motsträvigt, men sedan kommer den i gång och gör sitt jobb. Andreas ler och rattar bilen med ett belåtet ansiktsuttryck.

– Man ser inte många Ford Thames på gatorna och jag har bara sett två på Blocket sedan jag köpte den här, berättar Andreas och misstänker att det körts en del bröd i bilen.

Första ägaren var nämligen KSL-bageriet i Katrineholm. KSL står för Katrineholmsortens speceri- och livsmedelshandlareförening.

Mycket arbete

Andreas har fått jobba på rätt bra för att få den i körbart skick och gå igenom registreringsbesiktningen.

– Alla golv är fixade med nytt trä. Jag fick även byta ut en del trä i bakdörrarna och skåpet. Hela bilen är sänkt tolv centimeter för att göra den som en hot rod. Dessutom har jag breddat framskärmarna för att kunna styra den. Bakplåten är ny liksom innerskärmarna.

– Jag har även bytt placering på pedalerna. Tyckte det kändes lite lurigt med bromsen till höger om gaspedalen.

Har du planer på att göra några andra förändringar?

– Nej, i dagsläget får den vara så här, säger Andreas.

Omkörd

Han berättar om förra sommarens tur till Hjulafton, den stora motorträffen i Lidköping. Det tog tid att komma dit och på hemvägen blev han omkörd av ett antal långtradare på E20.

– Det kändes väl sådär, men jag tänker förmodligen åka dit igen när det blir dags i augusti. Det är väldigt kul att snacka med alla motorintresserade.

– Likadant är det när alla träffas på Karlsholme. Jag är också medlem i Mariestads fordonshistoriska sällskap.

Motordrömmar

Andreas Hermansson utesluter inte att han säljer sin Ford Thames om något år och går vidare till nya projekt.

– Jag kommer åtminstone ha kvar den över den här sommaren. Det blir förmodligen lite härliga badutflykter med ungarna. Eventuellt sätter jag in ett enkelt säte i bak så de kan sitta bra.

Har du några andra motordrömmar?

– Ja, det skulle väl vara att sätta tänderna i en Porsche 912 eller 911. Det vore fräsigt. Just nu är det bara budgeten som sätter stopp.