18 feb 2016 09:09

18 feb 2016 09:09

Italiensk touch på lokalt företag

MARIESTAD: Levererar kaffemaskiner till hela Skandinavien

Internationellt. Det faller sig tämligen logiskt att kliva rakt in i ett fikarum när man besöker Bianchi Vending Scandinavia AB.
I lokalerna i centrala Mariestad spelar nämligen kaffemaskiner en central roll.

Platschef Jörgen Andersson och säljare Kronoslav Kis tar emot i de ljusa och fräscha lokalerna på Hantverkaregatan.

– Kaffe? Espresso? Eller något annat som önskas, frågar Kronoslav med en svepande gest framför raden av kaffemaskiner.

Bönor mals, placeras i bryggaren – och vips så är en rykande färsk espresso klar. Doften är gudomlig. För att inte tala om smaken. Bianchis ”showroom” är rena paradiset för kaffeälskaren.

– Här kan man hänga en stund och bara njuta, intygar Kronoslav leende.

Slöt cirkeln

Företagsnamnet Bianchi leder osökt tankarna in på cykling. Och visst finns det en koppling visar det sig.

– Fram till mitten 1990-talet ägdes cykelfabriken av familjen Trapletti, som då sålde den till ”cykelkungen” Salvatore Grimaldi, berättar Jörgen Andersson.

Jörgen började på Bianchi hösten 2002 och har under åren verkat i ett företag där ägarkonstellationen förändrats. 2014, efter sex års frånvaro, slöt familjen Trapletti cirkeln då man åter tog över företaget som Angelo Trapletti grundade nästan 40 år tidigare.

– I dag drivs företaget av hans fem barn med sonen Massimo Trapletti som koncernchef.

Huvudkontoret återfinns i Bergamo. I Italien finns också koncernens två fabriker; i Bergamo (210 anställda) och i Latina (80 anställda). I företagsstrukturen finns sex avdelningar inom ”Bransch offices” – i Frankrike, Tyskland, Spanien, Portugal, Brasilien och Skandinavien – som förser arbetsplatser med kaffemaskiner.

Knutpunkt i Mariestad

Mariestad är alltså hemvist för Bianchi Vending Scandinavia AB.

– Här i Mariestad jobbar vi mot återförsäljare i Skandinavien och de baltiska länderna som i sin tur ställer ut våra produkter till slutkonsument. Norge och Danmark är egna bolag med egna återförsäljarnät. Varje enhet styr sig själv, men med riktlinjer från Italien, förklarar Jörgen Andersson.

För många är ni ett relativt okänt företag?

– Ja, vi gör inte så mycket väsen av oss med reklam och marknadsföring eftersom vi inte jobbar mot slutkund, den biten sköter ju återförsäljarna. Vi levererar hårdvaran, det vill säga maskinerna, till dryckesleverantörer som exempelvis Jede, Jobmeal och Selecta, säger Kronoslav Kis.

Alla maskiner som skeppas ut på den skandinaviska marknaden mellanlandar i Mariestad.

– Här skräddarsyr vi maskinerna och fixar alla inställningar för betalningslösningar, extra utrustning, profilering med mera. Grabbarna på Skyltotryck tvärs över gatan har vi ett gott samarbete med.

”Ska bli marknadsledande”

Marknaden är tuff, men företagsledningen hyser stark framtidstro. En ny så kallad table top-maskin lanseras under våren och väntas öppna dörrar till nya marknader.

– Familjen Trapletti har uttalat att vi ska bli marknadsledande. Det är en lång väg att vandra, men vi är på väg, konstaterar Andersson.

I fjol omsatte koncernen cirka 60 miljoner euro (drygt 570 miljoner svenska kronor). I Mariestad uppgick omsättningen till cirka tolv miljoner kronor.

– Ägarnas mål är att koncernens omsättning ska dubblas inom tre år. Vi själva hoppas femdubbla vår omsättning inom en tioårsperiod, säger Jörgen.

Under fjolåret växte företaget då de fem anställda fick mer svängrum i lokalerna på Hantverkargatan.

– Det visar att familjen Trapletti satsar på oss i Mariestad. Att kunna visa produkterna i en fin och trevlig miljö är en viktig del i utvecklingen.

Platschef Jörgen Andersson och säljare Kronoslav Kis tar emot i de ljusa och fräscha lokalerna på Hantverkaregatan.

– Kaffe? Espresso? Eller något annat som önskas, frågar Kronoslav med en svepande gest framför raden av kaffemaskiner.

Bönor mals, placeras i bryggaren – och vips så är en rykande färsk espresso klar. Doften är gudomlig. För att inte tala om smaken. Bianchis ”showroom” är rena paradiset för kaffeälskaren.

– Här kan man hänga en stund och bara njuta, intygar Kronoslav leende.

Slöt cirkeln

Företagsnamnet Bianchi leder osökt tankarna in på cykling. Och visst finns det en koppling visar det sig.

– Fram till mitten 1990-talet ägdes cykelfabriken av familjen Trapletti, som då sålde den till ”cykelkungen” Salvatore Grimaldi, berättar Jörgen Andersson.

Jörgen började på Bianchi hösten 2002 och har under åren verkat i ett företag där ägarkonstellationen förändrats. 2014, efter sex års frånvaro, slöt familjen Trapletti cirkeln då man åter tog över företaget som Angelo Trapletti grundade nästan 40 år tidigare.

– I dag drivs företaget av hans fem barn med sonen Massimo Trapletti som koncernchef.

Huvudkontoret återfinns i Bergamo. I Italien finns också koncernens två fabriker; i Bergamo (210 anställda) och i Latina (80 anställda). I företagsstrukturen finns sex avdelningar inom ”Bransch offices” – i Frankrike, Tyskland, Spanien, Portugal, Brasilien och Skandinavien – som förser arbetsplatser med kaffemaskiner.

Knutpunkt i Mariestad

Mariestad är alltså hemvist för Bianchi Vending Scandinavia AB.

– Här i Mariestad jobbar vi mot återförsäljare i Skandinavien och de baltiska länderna som i sin tur ställer ut våra produkter till slutkonsument. Norge och Danmark är egna bolag med egna återförsäljarnät. Varje enhet styr sig själv, men med riktlinjer från Italien, förklarar Jörgen Andersson.

För många är ni ett relativt okänt företag?

– Ja, vi gör inte så mycket väsen av oss med reklam och marknadsföring eftersom vi inte jobbar mot slutkund, den biten sköter ju återförsäljarna. Vi levererar hårdvaran, det vill säga maskinerna, till dryckesleverantörer som exempelvis Jede, Jobmeal och Selecta, säger Kronoslav Kis.

Alla maskiner som skeppas ut på den skandinaviska marknaden mellanlandar i Mariestad.

– Här skräddarsyr vi maskinerna och fixar alla inställningar för betalningslösningar, extra utrustning, profilering med mera. Grabbarna på Skyltotryck tvärs över gatan har vi ett gott samarbete med.

”Ska bli marknadsledande”

Marknaden är tuff, men företagsledningen hyser stark framtidstro. En ny så kallad table top-maskin lanseras under våren och väntas öppna dörrar till nya marknader.

– Familjen Trapletti har uttalat att vi ska bli marknadsledande. Det är en lång väg att vandra, men vi är på väg, konstaterar Andersson.

I fjol omsatte koncernen cirka 60 miljoner euro (drygt 570 miljoner svenska kronor). I Mariestad uppgick omsättningen till cirka tolv miljoner kronor.

– Ägarnas mål är att koncernens omsättning ska dubblas inom tre år. Vi själva hoppas femdubbla vår omsättning inom en tioårsperiod, säger Jörgen.

Under fjolåret växte företaget då de fem anställda fick mer svängrum i lokalerna på Hantverkargatan.

– Det visar att familjen Trapletti satsar på oss i Mariestad. Att kunna visa produkterna i en fin och trevlig miljö är en viktig del i utvecklingen.