01 feb 2016 15:49

01 feb 2016 15:49

Ingen medfinansiering av regionen

VÄSTRA GÖTALAND: Höghastighetsbanan

Regionen ska inte medfinansiera bygget av den nya höghastighetsbanan.

– Däremot ska vi ta ansvar för fordonen vilket kommer kosta stora pengar, säger regionpolitikern Alex Bergström (S).

Under måndagen presenterades Sverigeförhandlingen, som anger riktlinjerna för den höghastighetsbana som ska förbinda tågtrafiken mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Banan ska gå på andra sidan Vättern, men spåren mellan Jönköping och Borås kommer att påverka Västra Götaland.

Ingen medfinansiering

Regionpolitikern Alex Bergström (S), som har deltagit i förhandlingens tidigare delar, är lättad över att regionen inte ska vara med och medfinansiera projektet.

– Däremot ska vi ta ansvaret för fordonen för regiontrafiken på banan. De ska gå i 250 kilometer i timman, vilket inte dagens regiontåg gör. Tågen vi har i dag kostar 100 miljoner, de nya kanske går på det dubbla och det behövs kanske fem tåg, funderar Alex Bergström.

Han hade hoppats på att linjerna Herrljunga-Borås och Falköping-Jönköping funnits med som anslutningsbanor, och därmed hade kunnat få en rejäl upprustning, men de fanns inte med i planerna som presenterades under måndagen.

Inget stopp

Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg blir stationer på banan i Västra Götaland. Däremot blir det inga stopp i Ulricehamn eller Bollebygd.

– Jag trodde Ulricehamn skulle få ett stopp, om vi ska klara målet om en fördubblad kollektivtrafik i regionen hade den trafiken behövts. Men sista ordet är inte sagt, det pratas om stickspår och förhandlingen börjar ju nu, säger Alex Bergström.

Hur stora blir kraven på medfinansiering från Borås, Mölnlycke och Göteborg?

– Vet inte, men det får inte bli några stora belopp. Staten ska betala det här.

Under måndagen presenterades Sverigeförhandlingen, som anger riktlinjerna för den höghastighetsbana som ska förbinda tågtrafiken mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Banan ska gå på andra sidan Vättern, men spåren mellan Jönköping och Borås kommer att påverka Västra Götaland.

Ingen medfinansiering

Regionpolitikern Alex Bergström (S), som har deltagit i förhandlingens tidigare delar, är lättad över att regionen inte ska vara med och medfinansiera projektet.

– Däremot ska vi ta ansvaret för fordonen för regiontrafiken på banan. De ska gå i 250 kilometer i timman, vilket inte dagens regiontåg gör. Tågen vi har i dag kostar 100 miljoner, de nya kanske går på det dubbla och det behövs kanske fem tåg, funderar Alex Bergström.

Han hade hoppats på att linjerna Herrljunga-Borås och Falköping-Jönköping funnits med som anslutningsbanor, och därmed hade kunnat få en rejäl upprustning, men de fanns inte med i planerna som presenterades under måndagen.

Inget stopp

Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg blir stationer på banan i Västra Götaland. Däremot blir det inga stopp i Ulricehamn eller Bollebygd.

– Jag trodde Ulricehamn skulle få ett stopp, om vi ska klara målet om en fördubblad kollektivtrafik i regionen hade den trafiken behövts. Men sista ordet är inte sagt, det pratas om stickspår och förhandlingen börjar ju nu, säger Alex Bergström.

Hur stora blir kraven på medfinansiering från Borås, Mölnlycke och Göteborg?

– Vet inte, men det får inte bli några stora belopp. Staten ska betala det här.