11 jan 2016 19:44

11 jan 2016 19:44

Lång väntan på telefoni och internet i Jula och Utby

MARIESTAD: Grannar har varit utan nät sedan stormen

Sedan stormen Helga drog fram har tio hushåll i Jula och Utby varit utan fast telefoni och bredband. Man uppger bland grannskapet att de fick tillbaka det först i måndags.

Den 4 december slutade nätet fungera för Elin Andersson och hennes grannar. Andersson uppger att hon felanmälde till leverantören den 11 december.

– Vi har varit ganska frustrerade. Vi har pratat med grannarna runtomkring och de har också anmält, säger hon.

Utby-bon Elin Andersson har under drygt en månad inte kunnat kommunicera på det sätt hon är van vid. Området har dessutom dålig mobiltäckning, vilket ytterligare har försvårat kontakten med omvärlden.

– Vi kunde inte betala räkningar eller anmäla VAB. Jag gör allt på internet.

Kopparnätet ägs av Skanova. Andersson har dock bara varit i kontakt med leverantören Telia, vilka i sin tur talat med Skanova. Hon upplever att man på Telia skyllt ifrån sig och varit ointresserade av att lösa problemet.

Kopparnät

På Skanova säger man att kopparnät överlag är väderkänsliga och att det är svårt att garantera säkerheten. Det har även varit tufft för teknikerna att reparera under rådande väderförhållanden.

Enligt Skanova ska det inte ha kommit in felanmälningar från tio hushåll under den angivna tidpunkten, utan endast en. Detta hushåll ska enligt uppgift fortfarande vänta på telefoni och bredband. Ett fåtal anmälningar från Utby ska också ha upprättats i förra veckan.

Elin Andersson uppgav på måndagen att nätet blev lagat under dagen och att både telefoni och bredband nu fungerar för henne och grannarna.

Hon tror sig ha rätt till skadestånd och ska göra försök kräva det.

Den 4 december slutade nätet fungera för Elin Andersson och hennes grannar. Andersson uppger att hon felanmälde till leverantören den 11 december.

– Vi har varit ganska frustrerade. Vi har pratat med grannarna runtomkring och de har också anmält, säger hon.

Utby-bon Elin Andersson har under drygt en månad inte kunnat kommunicera på det sätt hon är van vid. Området har dessutom dålig mobiltäckning, vilket ytterligare har försvårat kontakten med omvärlden.

– Vi kunde inte betala räkningar eller anmäla VAB. Jag gör allt på internet.

Kopparnätet ägs av Skanova. Andersson har dock bara varit i kontakt med leverantören Telia, vilka i sin tur talat med Skanova. Hon upplever att man på Telia skyllt ifrån sig och varit ointresserade av att lösa problemet.

Kopparnät

På Skanova säger man att kopparnät överlag är väderkänsliga och att det är svårt att garantera säkerheten. Det har även varit tufft för teknikerna att reparera under rådande väderförhållanden.

Enligt Skanova ska det inte ha kommit in felanmälningar från tio hushåll under den angivna tidpunkten, utan endast en. Detta hushåll ska enligt uppgift fortfarande vänta på telefoni och bredband. Ett fåtal anmälningar från Utby ska också ha upprättats i förra veckan.

Elin Andersson uppgav på måndagen att nätet blev lagat under dagen och att både telefoni och bredband nu fungerar för henne och grannarna.

Hon tror sig ha rätt till skadestånd och ska göra försök kräva det.

  • Jesper Sydhagen