13 nov 2015 06:00

13 nov 2015 06:30

Riwall Motor en del i Sjöstadens Varv

NÄRINGSLIV

2013 blev Mats Forsgren ägare till det företag som då gick under namnet Vänerprofil.
Numera delar han ägarposten med Per Nilsén och tidigare i höst anslöt sig Olle Richardson, Riwalls Motor till det som i dag heter Sjöstadens varv.

Visserligen tog det tre år innan Mats Forsgren och dåvarande ägare kunde enas och slutföra affären, men sedan dess har det gått desto snabbare.

– Jag började föra diskussioner med tidigare ägare redan 2010, säger Mats Forsgren som inledningsvis var ensam ägare till företaget.

2013 gick affären i lås och sedan har det rullat på. 2014 byttes namnet Vänerprofil ut till Sjöstadens Varv och antalet anställda har ökat från två till åtta personer.

Sjökort

I butiken som ligger i anslutning till varvet finns i dag ett stort utbud av reservdelar till båtar och motorer, men också de eftertraktade båtsportskorten.

– Vi är ensamma om att göra de här sjökorten med den här lamineringen. Vi jobbar med att ta över all produktion av sjökort på papper från Sjöfartsverket. Många använder sig av digital teknik i dag, men de allra flesta vill trots det ha ett kort på papper i båten, berättar Forsgren.

Just nu pågår arbetet med att fylla butiken med rätt varor, tanken är att den ska vara riktigt välsorterad.

– Vi tar in alla typer av motorer, men i butiken har vi sagt att vi ska ha så mycket som möjligt av Volvo Pentas reservdelar. Kanske inte alla, då det handlar om 46 000 katalogartiklar, men de viktigaste ska gå att hitta i våra hyllor, säger Olle.

Att få med Olle Richardson från Riwalls Motor och Mekaniska i Sjötorp var en viktig del i utvecklingen menar Forsgren och Nilsén.

– Vi har pratat om detta i säkert ett och ett halvt år, jag och Olle, och första gången jag frågade fick jag veta att det kunde bli aktuellt, men inte just då. För att kunna erbjuda fullservice behövde vi bredda den mekaniska kunskapen och därför har jag velat ha med Olle på tåget en bra stund, säger Forsgren.

– Jag ville fira Riwalls 50-årsjubileum först innan jag avvecklade i Sjötorp. Det finns många fördelar för mig att flytta till Mariestad. Skulle jag varit kvar i Sjötorp och drivit en konkurrenskraftig verkstad så hade jag behövt göra ganska många och stora investeringar, säger Olle som väntas bli delägare hösten 2016.

Fullservicevarv

Sommaren och båtsäsongen är över för 2015, men även om de flesta båtar nu har tagits upp på land betyder det absolut inte att det är stiltje på varvet.

– Vi är ett fullservicevarv och precis som namnet avslöjar så erbjuder vi egentligen allt. I dag har vi många kunder som inte har tid att ta upp eller sjösätta sin båt. De vill använda sin lediga tid i båten och då betalar de heller någon annan för att ta hand om båten däremellan, säger Forsgren.

Just nu pågår organiseringen av vinterförvarning.

– Nu under vintern gör vi också många reparationer, säger Forsgren och visar runt i företagets uppvärmda hall.

Totalt handlar det om 250 objekt som övervintrar hos Sjöstadens Varv.

Visserligen tog det tre år innan Mats Forsgren och dåvarande ägare kunde enas och slutföra affären, men sedan dess har det gått desto snabbare.

– Jag började föra diskussioner med tidigare ägare redan 2010, säger Mats Forsgren som inledningsvis var ensam ägare till företaget.

2013 gick affären i lås och sedan har det rullat på. 2014 byttes namnet Vänerprofil ut till Sjöstadens Varv och antalet anställda har ökat från två till åtta personer.

Sjökort

I butiken som ligger i anslutning till varvet finns i dag ett stort utbud av reservdelar till båtar och motorer, men också de eftertraktade båtsportskorten.

– Vi är ensamma om att göra de här sjökorten med den här lamineringen. Vi jobbar med att ta över all produktion av sjökort på papper från Sjöfartsverket. Många använder sig av digital teknik i dag, men de allra flesta vill trots det ha ett kort på papper i båten, berättar Forsgren.

Just nu pågår arbetet med att fylla butiken med rätt varor, tanken är att den ska vara riktigt välsorterad.

– Vi tar in alla typer av motorer, men i butiken har vi sagt att vi ska ha så mycket som möjligt av Volvo Pentas reservdelar. Kanske inte alla, då det handlar om 46 000 katalogartiklar, men de viktigaste ska gå att hitta i våra hyllor, säger Olle.

Att få med Olle Richardson från Riwalls Motor och Mekaniska i Sjötorp var en viktig del i utvecklingen menar Forsgren och Nilsén.

– Vi har pratat om detta i säkert ett och ett halvt år, jag och Olle, och första gången jag frågade fick jag veta att det kunde bli aktuellt, men inte just då. För att kunna erbjuda fullservice behövde vi bredda den mekaniska kunskapen och därför har jag velat ha med Olle på tåget en bra stund, säger Forsgren.

– Jag ville fira Riwalls 50-årsjubileum först innan jag avvecklade i Sjötorp. Det finns många fördelar för mig att flytta till Mariestad. Skulle jag varit kvar i Sjötorp och drivit en konkurrenskraftig verkstad så hade jag behövt göra ganska många och stora investeringar, säger Olle som väntas bli delägare hösten 2016.

Fullservicevarv

Sommaren och båtsäsongen är över för 2015, men även om de flesta båtar nu har tagits upp på land betyder det absolut inte att det är stiltje på varvet.

– Vi är ett fullservicevarv och precis som namnet avslöjar så erbjuder vi egentligen allt. I dag har vi många kunder som inte har tid att ta upp eller sjösätta sin båt. De vill använda sin lediga tid i båten och då betalar de heller någon annan för att ta hand om båten däremellan, säger Forsgren.

Just nu pågår organiseringen av vinterförvarning.

– Nu under vintern gör vi också många reparationer, säger Forsgren och visar runt i företagets uppvärmda hall.

Totalt handlar det om 250 objekt som övervintrar hos Sjöstadens Varv.