09 okt 2015 18:00

09 okt 2015 20:15

Foto: Charlotte Ferneman

Nyfikna elever fixade ljus

Spännande när fjärdeklassare på Leksberg fick experimentera

På ett kick förvandlades morgontrötta elever till entusiastiska kemister.
På Leksberg skola spelar det ingen roll att höstmörkret breder ut sig, de fixar nämligen sitt eget ljus.

Vad händer om du blandar salt med vatten, doppar kolstavar i lösningen och tillför en minus- och en pluspol?

– Nu är det spännande, nu ska vi se om det fungerar, säger Karin Eriksson, lärare på Leksbergs skola.

Runt Karin och hennes kollega Anne-Lie Lundqvist står förväntansfulla fjärdeklassare. Som med alla experiment finns det en risk för komplikationer och lätt besvikna suckar hörs efter det första försöket. Skam den som ger sig. På försök två ger lysdioden ifrån sig ett rött sken.

– Jag får väl ingen stöt, undrar Ebba Westlund med andan i halsen.

Någon stöt får inte Ebba och klasskamraterna konstaterar att det är ganska enkelt att bygga sitt eget batteri – bara man vet hur.

Nationell dag

Under fredagen deltog mellanstadiet på Leksbergs skola i Kemins dag – Sveriges största kemiexperiment. Målet är att väcka och sprida intresse för kemi bland unga och visa dem att världen behöver kreativa kemister. 110 000 barn och ungdomar var i år med och experimenterade.

Efter att ha pratat med eleverna finns det gott hopp om framtiden. Ja, inte bara med tanke på det tidigare experimentet.

Jacob Haggård förklarar för MT:s utsända hur uppgift två går tillväga och vad som kommer att hända. Sand och salt blandas ner i en mugg med vatten. Utmaningen blir att skilja både sanden och saltet från vätskan.

– Först tar vi ett kaffefilter för att få bort sanden, sedan får saltet stå i vattnet i en vecka för att bli till kristaller, säger Jacob.

Kompisen Vilhelm Edström informerar om att hans mamma är kemilärare och att han därför har en del extra tricks i bakfickan.

På annat håll beklagar sig en ung förmåga att hans grupp består av busungar. Några spontana infall till trots, efter ett tag klarar de uppgiften galant.

Numera ingår kemi, fysik och biologi i kursplanen från och med årskurs fyra. I årskurs sex sätts de första betygen i NO-ämnena.

– Kemi brukar vara väldigt populärt. Processer och dokumentation lär eleverna att samarbeta, säger Anne-lie Lundqvist.

Vad händer om du blandar salt med vatten, doppar kolstavar i lösningen och tillför en minus- och en pluspol?

– Nu är det spännande, nu ska vi se om det fungerar, säger Karin Eriksson, lärare på Leksbergs skola.

Runt Karin och hennes kollega Anne-Lie Lundqvist står förväntansfulla fjärdeklassare. Som med alla experiment finns det en risk för komplikationer och lätt besvikna suckar hörs efter det första försöket. Skam den som ger sig. På försök två ger lysdioden ifrån sig ett rött sken.

– Jag får väl ingen stöt, undrar Ebba Westlund med andan i halsen.

Någon stöt får inte Ebba och klasskamraterna konstaterar att det är ganska enkelt att bygga sitt eget batteri – bara man vet hur.

Nationell dag

Under fredagen deltog mellanstadiet på Leksbergs skola i Kemins dag – Sveriges största kemiexperiment. Målet är att väcka och sprida intresse för kemi bland unga och visa dem att världen behöver kreativa kemister. 110 000 barn och ungdomar var i år med och experimenterade.

Efter att ha pratat med eleverna finns det gott hopp om framtiden. Ja, inte bara med tanke på det tidigare experimentet.

Jacob Haggård förklarar för MT:s utsända hur uppgift två går tillväga och vad som kommer att hända. Sand och salt blandas ner i en mugg med vatten. Utmaningen blir att skilja både sanden och saltet från vätskan.

– Först tar vi ett kaffefilter för att få bort sanden, sedan får saltet stå i vattnet i en vecka för att bli till kristaller, säger Jacob.

Kompisen Vilhelm Edström informerar om att hans mamma är kemilärare och att han därför har en del extra tricks i bakfickan.

På annat håll beklagar sig en ung förmåga att hans grupp består av busungar. Några spontana infall till trots, efter ett tag klarar de uppgiften galant.

Numera ingår kemi, fysik och biologi i kursplanen från och med årskurs fyra. I årskurs sex sätts de första betygen i NO-ämnena.

– Kemi brukar vara väldigt populärt. Processer och dokumentation lär eleverna att samarbeta, säger Anne-lie Lundqvist.