08 okt 2015 06:00

08 okt 2015 06:00

Skrämmande utveckling i trafiken

Ämne 1: Ett stort antal Mariestadsbor, som bevisligen har körkort, skulle inte klara en uppkörning. De skulle vara kuggade direkt vid ett körprov.

De vet nämligen inte hur de kör i en rondell – och kan inte använda blinkers.

Jag vet inte hur många gånger jag varit mitt i en rondell – med både bil och motorcykel – och helt plötsligt dyker det upp en bil som bryter mot alla gällande regler.

Noll koll skulle jag vilja påstå.

Detta är reglerna för rondellkörning, saxat ur Transportstyrelsens information:

”När du ska köra in i en cirkulationsplats ska du lämna företräde för de bilar som åker i cirkulationsplatsen.

Du ska låta dem köra och vänta på din tur. När du kör inne i cirkulationsplatsen ska du ge tecken med bilens blinkers när du vill köra ut ur den.”

Rondeller, eller cirkulationsplatser, är riktigt bra konstruktioner för att underlätta trafiken. Men många bilister byter fil i rondeller utan att se efter att det är fritt fram och blinkar inte i tid.

Skärpning Mariestadsbor!

Ämne 2: Det finns runt om dig.

Dagligen.

De kör på samma vägar som dina barn färdades på. Själva tanken är kuslig och nu måste det börjas ta krafttag mot slöddret i trafiken.

Drograttfylleristerna – och även vanliga rattfyllerister – ökar och förr eller senare kommer personligen drabbas av dessa kamikazepiloter.

MT skriver dagligen om hur drograttfylleristerna stoppas av polisen, men kör igen bara några timmar senare. Mörkertalet för denna otillåtna biltrafik är stort.

Fakta talar klarspråk.

Första halvåret 2015 anmäldes 13 800 rattfylleribrott. Rattfylleri under påverkan av alkohol – som även omfattar påverkan av både alkohol och narkotika – låg på ungefär samma nivå som föregående år, medan rattfylleri under påverkan av enbart narkotika ökade med nio procent.

Man ska inte glömma att trafikbrott tillhör de brottskategorier där antalet anmälda brott påverkas av polisens trafikkontrollinsatser.

Polisen gör sitt bästa för att stoppa dessa män och kvinnor, men i stort sett är de tandlösa. De kriminella kör vidare och ibland kan de stoppas fler gånger på ett dygn.

Är det så vi vill ha det?

Här har ni kusliga siffror från det första halvåret 2015 och förändring jämfört med första halvåret 2014:

Rattfylleri, totalt: 13 800 brott: +639 (+ 5 procent).

Under påverkan av narkotika, totalt: +610 brott (+ 9 procent).

Några ytterligare fakta som gör mig rejält orolig:

Mellan 15 000 och 20 000 rattfyllerister förekommer varje dag på våra vägar. Varje år åker 30 000 personer fast för rattfylleri och av dessa är 10 000 drograttfyllerister.

70 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor, vilket utgör är 20 procent av totala antalet dödade.

• 50 procent av alla förare som dör i singelolyckor med dödlig utgång var alkoholpåverkade.

• 30 procent av de dödade cyklisterna och fotgängarna var alkoholpåverkade.

• 90 procent av de rattfulla är män, främst yngre och medelålders.

• Unga förare är överrepresenterade i statistiken. De kör oftare fulla och löper större risk att dödas.

Är du också rädd för vem du kan möta på andra sidan vägen?

Ämne 1: Ett stort antal Mariestadsbor, som bevisligen har körkort, skulle inte klara en uppkörning. De skulle vara kuggade direkt vid ett körprov.

De vet nämligen inte hur de kör i en rondell – och kan inte använda blinkers.

Jag vet inte hur många gånger jag varit mitt i en rondell – med både bil och motorcykel – och helt plötsligt dyker det upp en bil som bryter mot alla gällande regler.

Noll koll skulle jag vilja påstå.

Detta är reglerna för rondellkörning, saxat ur Transportstyrelsens information:

”När du ska köra in i en cirkulationsplats ska du lämna företräde för de bilar som åker i cirkulationsplatsen.

Du ska låta dem köra och vänta på din tur. När du kör inne i cirkulationsplatsen ska du ge tecken med bilens blinkers när du vill köra ut ur den.”

Rondeller, eller cirkulationsplatser, är riktigt bra konstruktioner för att underlätta trafiken. Men många bilister byter fil i rondeller utan att se efter att det är fritt fram och blinkar inte i tid.

Skärpning Mariestadsbor!

Ämne 2: Det finns runt om dig.

Dagligen.

De kör på samma vägar som dina barn färdades på. Själva tanken är kuslig och nu måste det börjas ta krafttag mot slöddret i trafiken.

Drograttfylleristerna – och även vanliga rattfyllerister – ökar och förr eller senare kommer personligen drabbas av dessa kamikazepiloter.

MT skriver dagligen om hur drograttfylleristerna stoppas av polisen, men kör igen bara några timmar senare. Mörkertalet för denna otillåtna biltrafik är stort.

Fakta talar klarspråk.

Första halvåret 2015 anmäldes 13 800 rattfylleribrott. Rattfylleri under påverkan av alkohol – som även omfattar påverkan av både alkohol och narkotika – låg på ungefär samma nivå som föregående år, medan rattfylleri under påverkan av enbart narkotika ökade med nio procent.

Man ska inte glömma att trafikbrott tillhör de brottskategorier där antalet anmälda brott påverkas av polisens trafikkontrollinsatser.

Polisen gör sitt bästa för att stoppa dessa män och kvinnor, men i stort sett är de tandlösa. De kriminella kör vidare och ibland kan de stoppas fler gånger på ett dygn.

Är det så vi vill ha det?

Här har ni kusliga siffror från det första halvåret 2015 och förändring jämfört med första halvåret 2014:

Rattfylleri, totalt: 13 800 brott: +639 (+ 5 procent).

Under påverkan av narkotika, totalt: +610 brott (+ 9 procent).

Några ytterligare fakta som gör mig rejält orolig:

Mellan 15 000 och 20 000 rattfyllerister förekommer varje dag på våra vägar. Varje år åker 30 000 personer fast för rattfylleri och av dessa är 10 000 drograttfyllerister.

70 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor, vilket utgör är 20 procent av totala antalet dödade.

• 50 procent av alla förare som dör i singelolyckor med dödlig utgång var alkoholpåverkade.

• 30 procent av de dödade cyklisterna och fotgängarna var alkoholpåverkade.

• 90 procent av de rattfulla är män, främst yngre och medelålders.

• Unga förare är överrepresenterade i statistiken. De kör oftare fulla och löper större risk att dödas.

Är du också rädd för vem du kan möta på andra sidan vägen?