08 okt 2015 15:55

08 okt 2015 18:45

Forsell ska göra NTF mer synligt

Mariestadsbo tar över som verksamhetschef

Torbjörn Forsell, 49, är nytillträdd verksamhetschef för NTF Skaraborg.
– En spännande utmaning. Jag gillar drivet och vill att det händer saker hela tiden, säger han.

Torbjörn Forsell har en gedigen bakgrund med sig i bagaget. På 1990-talet var han busschaufför och trafikförman på Mariestads busstrafik. Därefter sadlade han om till lärare för tunga fordon på Kanalskolan i Töreboda, där var han som förste lärare i landet att gå hela utbildningen till trafikinspektör.

– Efter utbildningen drev jag kurser i egen regi i Eco-driving för personbilar och tunga fordon.

Efter några år som kontorschef för Trafikverket Förarprov i Skövde, tillträdde han som sektionschef på Trafikverkets trafikledningscentral i Göteborg.

– Centralen ansvarade för 26 driftsområden i Västsverige; från södra Halland till norra Värmland. När något hände längs vägarna styrdes uppdragen från trafikledningscentralen. Jag var också med och drog i gång ”Trafik Göteborg”; ett projekt som nyligen blev permanent.

Nu är Forsell tillbaka i hemstaden. Efter en 1,5-årig sejour på Transportstyrelsen i Mariestad, började han den 1 oktober som verksamhetschef på NTF Skaraborg efter Joakim Andersson.

– Givetvis har jag nytta av all den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig genom åren. Jag vet vad som krävs för att skapa en säkrare trafikmiljö.

Bollar idéer

När MT besöker kontoret på Drottninggatan finns NTF-nestorn Putte Hansson på plats. Putte är pensionär sedan ett par år, men var verksam fram till i våras inom i NTF:s utbildningsbolag ”Säker trafik i Vänerland AB”.

– Putte är en ovärderlig kunskapsbank och ett bra bollplank. Fast därmed inte sagt att jag kommer göra allt som han säger. Till skillnad från Putte använder jag dator, säger Forsell och skrattar.

– Torbjörn och jag tänker lika i mycket. Under mina år på NTF jobbade vi i flera gemensamma projekt, konstaterar Putte.

NTF verkar för bättre trafiksäkerhet och har ett brett samarbete med statliga myndigheter, regionen, kommunerna i Skaraborg, näringslivet och lokala föreningar.

– Genom information och utbildningar sätter vi fingret på farorna i trafiken.

Som verksamhetschef för NTF, vad är den största utmaningen?

– Att förändra förarnas beteende. Givetvis är det positivt att det satsas resurser på trafiksäkerhetsåtgärder, men många gånger är hastigheten direkt avgörande. Att sänka hastighetsgränsen från 50 till 30 låter kanske inte så mycket, men i en olyckssituation kan det vara skillnaden mellan liv och död.

– Kör man i 50 kilometer i timman rullar bilen 14 meter – på en sekund. Tyvärr är det många förare som inte tänker på det när de trycker på gasen.

Torbjörn Forsell menar att NTF spelar en viktig roll i samhället. Högt på önskelistan står mer trafikundervisning i skolan.

– I dag har vi informationer för elever i årskurs åtta och i gymnasiet. Det finns mycket mer att göra, men tyvärr har kommunerna inte varit beredda att satsa pengar på trafikutbildning i skolorna. Min ambition är att NTF Skaraborg ska bli mer synligt och sätta trafiksäkerhetsfrågor i fokus igen.

Torbjörn Forsell har en gedigen bakgrund med sig i bagaget. På 1990-talet var han busschaufför och trafikförman på Mariestads busstrafik. Därefter sadlade han om till lärare för tunga fordon på Kanalskolan i Töreboda, där var han som förste lärare i landet att gå hela utbildningen till trafikinspektör.

– Efter utbildningen drev jag kurser i egen regi i Eco-driving för personbilar och tunga fordon.

Efter några år som kontorschef för Trafikverket Förarprov i Skövde, tillträdde han som sektionschef på Trafikverkets trafikledningscentral i Göteborg.

– Centralen ansvarade för 26 driftsområden i Västsverige; från södra Halland till norra Värmland. När något hände längs vägarna styrdes uppdragen från trafikledningscentralen. Jag var också med och drog i gång ”Trafik Göteborg”; ett projekt som nyligen blev permanent.

Nu är Forsell tillbaka i hemstaden. Efter en 1,5-årig sejour på Transportstyrelsen i Mariestad, började han den 1 oktober som verksamhetschef på NTF Skaraborg efter Joakim Andersson.

– Givetvis har jag nytta av all den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig genom åren. Jag vet vad som krävs för att skapa en säkrare trafikmiljö.

Bollar idéer

När MT besöker kontoret på Drottninggatan finns NTF-nestorn Putte Hansson på plats. Putte är pensionär sedan ett par år, men var verksam fram till i våras inom i NTF:s utbildningsbolag ”Säker trafik i Vänerland AB”.

– Putte är en ovärderlig kunskapsbank och ett bra bollplank. Fast därmed inte sagt att jag kommer göra allt som han säger. Till skillnad från Putte använder jag dator, säger Forsell och skrattar.

– Torbjörn och jag tänker lika i mycket. Under mina år på NTF jobbade vi i flera gemensamma projekt, konstaterar Putte.

NTF verkar för bättre trafiksäkerhet och har ett brett samarbete med statliga myndigheter, regionen, kommunerna i Skaraborg, näringslivet och lokala föreningar.

– Genom information och utbildningar sätter vi fingret på farorna i trafiken.

Som verksamhetschef för NTF, vad är den största utmaningen?

– Att förändra förarnas beteende. Givetvis är det positivt att det satsas resurser på trafiksäkerhetsåtgärder, men många gånger är hastigheten direkt avgörande. Att sänka hastighetsgränsen från 50 till 30 låter kanske inte så mycket, men i en olyckssituation kan det vara skillnaden mellan liv och död.

– Kör man i 50 kilometer i timman rullar bilen 14 meter – på en sekund. Tyvärr är det många förare som inte tänker på det när de trycker på gasen.

Torbjörn Forsell menar att NTF spelar en viktig roll i samhället. Högt på önskelistan står mer trafikundervisning i skolan.

– I dag har vi informationer för elever i årskurs åtta och i gymnasiet. Det finns mycket mer att göra, men tyvärr har kommunerna inte varit beredda att satsa pengar på trafikutbildning i skolorna. Min ambition är att NTF Skaraborg ska bli mer synligt och sätta trafiksäkerhetsfrågor i fokus igen.