08 okt 2015 06:00

08 okt 2015 06:00

Foto: Per Warvlin

En rysk björn på de svenska vägarna.

Unik tvåhjulsdrift

ANNORLUNDA. Vill du sticka ut och få blickarna riktade mot din hoj?
Skaffa inte en Harley Davidson, utan en Dnepr som har rötterna i andra världskrigets Sovjetunionen.
– En underbar hoj, säger Mariestadsbon Stefan Thorén som äger en Dnepr med sidovagn.

Efter andra världskriget påbörjade Sovjetunionen en andra fabrik för tillverkning av stora motorcyklar. I huvudsak är det två märken som dominerat ryska mc-marknaden: Dnepr och Ural.

Platsen för den nya mc-fabriken blev Kiev och därför kallas dessa motorcyklar KMZ, vilket betyder Kiev Motorcycly Zavod = motorcykelfabriken i Kiev.

Den nya fabriken skulle komplettera den tidigare fabriken i Irbit, en stad i provinsen Sverdlovsk.

Flaggskepp

KMZ skulle fortsätta producera motorcyklar för den sovjetiska armén medan Irbit skulle tillverka motorcyklar för civilt bruk och export, först och främst till Kina.

Fabrikens flaggskepp var under flera år en förbättrad variant av M72 – identisk med BMW R71 – som gick under namnet K-750. I slutet av 60-talet kom en variant på 650 kubik med toppventiler under namnet K-650.

Exportcyklar såldes i väst under namnet Dnepr baserat på fabrikens geografiska läge vid floden med samma namn.

Vänorten

Stefan Thorén i Mariestad äger en 650-kubikare med sidovagn.

Den har en tvåcylindrig boxermotor, OVH – en motor i vilken ventilerna är placerade över cylinderhuvudet – med kardandrift, samt en fyrväxlad växellåda.

Han har snart haft den i två år och hittade hojen i Pakruojis, Litauen, vilket är Mariestads vänort sedan 1988.

– Jag har alltid velat ha en mc med sidovagn och nu dök det upp ett fint tillfälle. Det är en jättekul hoj med charm som man kan ha mycket roligt med, säger Stefan.

Dnepr MT 16, som knappast kan beskrivas som ett krutpaket, finns med drift både på bakhjul och sidovagnens hjul, samt är utrustat med differential. Det ger en mjuk och behaglig körsel samtidigt som den kan backas. Vill man är det faktiskt möjligt att få med hunden på en liten tur i sidovagnen.

Kvalitén på mc:n kan däremot diskuteras.

– Men det är lätt att komma över billiga reservdelar via ebay. Kolla här är en förgasar som jag gav 300 spänn för, säger Stefan och tar upp lite mc-delar ur en kartong.

– Du sitter faktiskt rätt bra i sidovagnen, intygar Caroline Chöler som åker med på en liten tur.

Stefan berättar hur ekipaget väcker uppmärksamhet när de dyker upp.

– Alla höjer blicken och undrar vad det där är, säger han och skrattar.

Filmkändis

Dnepr är känd för sin offroad kapacitet och markgången är hela 15 centimeter. Dessa motorcyklar har figurerat i många filmer som exempelvis Indiana Jones.

K650, som har 33 hästkrafter, har ett chassi som är identiskt med K750M.

MT 9 kom 1973 och fick den nya växellådan med back och en ram som är ett par cm längre för att rymma den nya lådan. Därefter har man släppt modellerna MT10 med 12-volts elsystem som största förändring, MT 11 med broms på sidovagnen och MT16 med drivning på sidovagnen.

De MT 11 och MT 16 som tillverkas idag är nästan identiska med dem som gjordes i slutet av 1980-talet med undantag för att de nu har elstart och utbytbart oljefilter av biltyp.

Både Kiev- och Irbitfabrikerna är fortfarande igång men produktionen är bara en bråkdel av vad den en gång varit.

Gillar grejorna

Stefan Thorén har skaffat utrustning som passar perfekt till hans Dnepr. Caroline Chöler och Stefans dotter Amanda Thorén ställer upp och på lite bilder.

– Schyssta prylar, säger tjejerna och provar den ryska militärhatten som Stefan skaffat.

Stefan få flera gånger kicka för att motorn på Dnepr ska starta. Han får till och med skruva ur tändstiften och göra ren dem.

– Det brukar inte vara några problem, säger han lugnt.

Till slut puttrar den ryska maskinen i gång och det är dags för en lite tur i det grådaskiga vädret.

Många objekt

Stefan Thorén är en mc-fantast som samlar på en rad objekt: Berini 49-kubik (1950) och Monark 150-kubikare M300 (1950). Som 15-åringen renoverade han en Monark M550 Blue Arrow tillsammans med sin pappa Stig. Det var i slutet på 1970-talet.

– Jag har massor av projekt som är på gång. Men varmast om hjärtat är två stycken Kawasaki 750 H2 (tre pip), en blå och en guldfärgad. Modellen kallades för widowmaker med tanke på alla dödsolyckor på 1970-talet.

Motorcyklarna är under renovering och lär bli något alldeles extra.

– Varenda liten del är isärplockad och har setts över, berättar Stefan.

Det finns en även Kawasaki KH 500 från 1976 (burgundy red).

– Den är bra skick, men saknar originalfärg och den har jag kört Residensrallyt med.

Pilgrimsfalken

Privat tar han sig gärna en tur med den potenta Suzuki Hayabusa (GSX1300R) med 200 hästkrafter som gör 0–300 km/timmen på 17 sekunder.

Hayabusa betyder pilgrimsfalk på japanska, en rovfågel som störtdyker med hög fart vid jakten.

– Det finns oändliga fartresurser på den hojen och toppfarten är över 330 km/timmen, säger Stefan.

En endurolycka vid Bånga Grand National har dock satt sina spår. Vid ett fall slets tre senor i axeln av och först efter två besvärliga operationer, samt en lång sjukskrivning, börjar kraften återvända till armen.

– Jag skulle inte vilja vara med om detta igen. Tänk vad mycket man gör med högerarmen, allt blir ett problem när den inte fungerar.

Ska du sluta köra enduro efter detta?

– Nej, det vill jag nog inte göra, men klart att olyckan sätter tvivel i huvudet.

Efter andra världskriget påbörjade Sovjetunionen en andra fabrik för tillverkning av stora motorcyklar. I huvudsak är det två märken som dominerat ryska mc-marknaden: Dnepr och Ural.

Platsen för den nya mc-fabriken blev Kiev och därför kallas dessa motorcyklar KMZ, vilket betyder Kiev Motorcycly Zavod = motorcykelfabriken i Kiev.

Den nya fabriken skulle komplettera den tidigare fabriken i Irbit, en stad i provinsen Sverdlovsk.

Flaggskepp

KMZ skulle fortsätta producera motorcyklar för den sovjetiska armén medan Irbit skulle tillverka motorcyklar för civilt bruk och export, först och främst till Kina.

Fabrikens flaggskepp var under flera år en förbättrad variant av M72 – identisk med BMW R71 – som gick under namnet K-750. I slutet av 60-talet kom en variant på 650 kubik med toppventiler under namnet K-650.

Exportcyklar såldes i väst under namnet Dnepr baserat på fabrikens geografiska läge vid floden med samma namn.

Vänorten

Stefan Thorén i Mariestad äger en 650-kubikare med sidovagn.

Den har en tvåcylindrig boxermotor, OVH – en motor i vilken ventilerna är placerade över cylinderhuvudet – med kardandrift, samt en fyrväxlad växellåda.

Han har snart haft den i två år och hittade hojen i Pakruojis, Litauen, vilket är Mariestads vänort sedan 1988.

– Jag har alltid velat ha en mc med sidovagn och nu dök det upp ett fint tillfälle. Det är en jättekul hoj med charm som man kan ha mycket roligt med, säger Stefan.

Dnepr MT 16, som knappast kan beskrivas som ett krutpaket, finns med drift både på bakhjul och sidovagnens hjul, samt är utrustat med differential. Det ger en mjuk och behaglig körsel samtidigt som den kan backas. Vill man är det faktiskt möjligt att få med hunden på en liten tur i sidovagnen.

Kvalitén på mc:n kan däremot diskuteras.

– Men det är lätt att komma över billiga reservdelar via ebay. Kolla här är en förgasar som jag gav 300 spänn för, säger Stefan och tar upp lite mc-delar ur en kartong.

– Du sitter faktiskt rätt bra i sidovagnen, intygar Caroline Chöler som åker med på en liten tur.

Stefan berättar hur ekipaget väcker uppmärksamhet när de dyker upp.

– Alla höjer blicken och undrar vad det där är, säger han och skrattar.

Filmkändis

Dnepr är känd för sin offroad kapacitet och markgången är hela 15 centimeter. Dessa motorcyklar har figurerat i många filmer som exempelvis Indiana Jones.

K650, som har 33 hästkrafter, har ett chassi som är identiskt med K750M.

MT 9 kom 1973 och fick den nya växellådan med back och en ram som är ett par cm längre för att rymma den nya lådan. Därefter har man släppt modellerna MT10 med 12-volts elsystem som största förändring, MT 11 med broms på sidovagnen och MT16 med drivning på sidovagnen.

De MT 11 och MT 16 som tillverkas idag är nästan identiska med dem som gjordes i slutet av 1980-talet med undantag för att de nu har elstart och utbytbart oljefilter av biltyp.

Både Kiev- och Irbitfabrikerna är fortfarande igång men produktionen är bara en bråkdel av vad den en gång varit.

Gillar grejorna

Stefan Thorén har skaffat utrustning som passar perfekt till hans Dnepr. Caroline Chöler och Stefans dotter Amanda Thorén ställer upp och på lite bilder.

– Schyssta prylar, säger tjejerna och provar den ryska militärhatten som Stefan skaffat.

Stefan få flera gånger kicka för att motorn på Dnepr ska starta. Han får till och med skruva ur tändstiften och göra ren dem.

– Det brukar inte vara några problem, säger han lugnt.

Till slut puttrar den ryska maskinen i gång och det är dags för en lite tur i det grådaskiga vädret.

Många objekt

Stefan Thorén är en mc-fantast som samlar på en rad objekt: Berini 49-kubik (1950) och Monark 150-kubikare M300 (1950). Som 15-åringen renoverade han en Monark M550 Blue Arrow tillsammans med sin pappa Stig. Det var i slutet på 1970-talet.

– Jag har massor av projekt som är på gång. Men varmast om hjärtat är två stycken Kawasaki 750 H2 (tre pip), en blå och en guldfärgad. Modellen kallades för widowmaker med tanke på alla dödsolyckor på 1970-talet.

Motorcyklarna är under renovering och lär bli något alldeles extra.

– Varenda liten del är isärplockad och har setts över, berättar Stefan.

Det finns en även Kawasaki KH 500 från 1976 (burgundy red).

– Den är bra skick, men saknar originalfärg och den har jag kört Residensrallyt med.

Pilgrimsfalken

Privat tar han sig gärna en tur med den potenta Suzuki Hayabusa (GSX1300R) med 200 hästkrafter som gör 0–300 km/timmen på 17 sekunder.

Hayabusa betyder pilgrimsfalk på japanska, en rovfågel som störtdyker med hög fart vid jakten.

– Det finns oändliga fartresurser på den hojen och toppfarten är över 330 km/timmen, säger Stefan.

En endurolycka vid Bånga Grand National har dock satt sina spår. Vid ett fall slets tre senor i axeln av och först efter två besvärliga operationer, samt en lång sjukskrivning, börjar kraften återvända till armen.

– Jag skulle inte vilja vara med om detta igen. Tänk vad mycket man gör med högerarmen, allt blir ett problem när den inte fungerar.

Ska du sluta köra enduro efter detta?

– Nej, det vill jag nog inte göra, men klart att olyckan sätter tvivel i huvudet.