08 okt 2015 06:00

08 okt 2015 06:00

BMW med V8-motor

MITT FORDON

Oscar Svensson, 22, från Mariestad äger en delikat bil, nämligen en BMW 840 CIA (E31) från 1994.

8-serien (E31) var BMW:s dyraste modell och tillverkades under tio år (1989–1999) i endast 30 621 exemplar.

Serien såldes med ett antal olika motorer, både V8 och V12. Toppmodellen var 850 CSi med en 5.6 liters V12-motor vars maxeffekt låg på 381 hästkrafter (280 kW).

Oscar Svensson letade och hittade ett exemplar och bilen köptes i Uddevalla december 2014.

– Mitt exemplar är för att vara från 8-serien relativt spartanskt utrustad, vilket gör allt enkelt att hålla i gång och se till att det fungerar. Det finns en del tillval som taklucka, immobilizer och BMW:s sportstolar.

Färgen

– Färgen fjordgrau (fjordgrå) gör sig utmärkt på denna bil. Jag tycker att den är mer levande än en vanlig svartmetallic. Kombinationen av den snygga färg och utrustningen gjorde att jag föll för just den bilen, berättar Oscar.

– Det var alltid 840 med sin V8 som tilltalade mig eftersom denna motor är mycket modernare än 850s V12, som bland annat inte har dubbla överliggande kamaxlar.

– Effekt, driftsäkerhet och bränsleförbrukning levereras effektivare och i ett mer kompakt format från den modernare V8:an. 840 är dessutom betydligt ovanligare än 850, förklara Oscar.

Oscar Svensson, som är mycket bilintresserad och har studerat på Volvogymnasiet i Skövde, renoverar även en 1969 Mustang cabriolet.

– Jag har hållit på med detta i fem år, parallellt med att jag studerat ekonomi och logistik vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Efter gymnasiet fortsatte jag att arbeta på Volvo som operatör i en helautomatiserad bearbetningslinje och har även jobbat helger under mina tre års studietid i Göteborg. Jag är nu klar med utbildningen och har fortsatt att arbeta på Volvo, som i Skövde tillverkar motorer, säger Oscar.

8-serien (E31) var BMW:s dyraste modell och tillverkades under tio år (1989–1999) i endast 30 621 exemplar.

Serien såldes med ett antal olika motorer, både V8 och V12. Toppmodellen var 850 CSi med en 5.6 liters V12-motor vars maxeffekt låg på 381 hästkrafter (280 kW).

Oscar Svensson letade och hittade ett exemplar och bilen köptes i Uddevalla december 2014.

– Mitt exemplar är för att vara från 8-serien relativt spartanskt utrustad, vilket gör allt enkelt att hålla i gång och se till att det fungerar. Det finns en del tillval som taklucka, immobilizer och BMW:s sportstolar.

Färgen

– Färgen fjordgrau (fjordgrå) gör sig utmärkt på denna bil. Jag tycker att den är mer levande än en vanlig svartmetallic. Kombinationen av den snygga färg och utrustningen gjorde att jag föll för just den bilen, berättar Oscar.

– Det var alltid 840 med sin V8 som tilltalade mig eftersom denna motor är mycket modernare än 850s V12, som bland annat inte har dubbla överliggande kamaxlar.

– Effekt, driftsäkerhet och bränsleförbrukning levereras effektivare och i ett mer kompakt format från den modernare V8:an. 840 är dessutom betydligt ovanligare än 850, förklara Oscar.

Oscar Svensson, som är mycket bilintresserad och har studerat på Volvogymnasiet i Skövde, renoverar även en 1969 Mustang cabriolet.

– Jag har hållit på med detta i fem år, parallellt med att jag studerat ekonomi och logistik vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Efter gymnasiet fortsatte jag att arbeta på Volvo som operatör i en helautomatiserad bearbetningslinje och har även jobbat helger under mina tre års studietid i Göteborg. Jag är nu klar med utbildningen och har fortsatt att arbeta på Volvo, som i Skövde tillverkar motorer, säger Oscar.

En lyxbil på sin tid

Namn: BMW 840i.

Årsmodell: 1994.

Motor: M60: 8-cylindrar, V-motor DOHC, 3982 kubik, 286 hästkrafter, bränsleinsprutning.

Toppfart: 250 km/timmen.

Drivning: Bakhjulsdrift.

Mått: Hjulbas: 268 centimeter. Längd: 478 centimeter. Bredd: 186 centimeter.

Höjd: 134 centimeter. Vikt: 1 865 kilo.

Källa: