02 okt 2015 06:00

02 okt 2015 06:00

Sydhage kämpar för nyktra trafikanter

MARIESTAD: Inga inbjudna gäster dök upp

Varje dygn kör 12 000 förare rattfulla på landets vägar.
– Dessa förare är den enskilt största olycksrisken i trafiken, säger Göran Sydhage, vd för Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF).

Två Ö-viksgrabbar strålade samman i Korskyrkan på torsdagseftermiddagen. Såväl Lars Edstedt i Riksförbundet Pensionärsgemenskap Mariestad, som Göran Sydhage har nämligen rötterna i den ångermanländska metropolen.

Men nog om det. Anledningen till Göran Sydhages visit i Mariestad var att berätta om MHF:s arbete för att förbättra trafiksäkerheten. Organisationen, som bildades 1926, har genom åren haft stor påverkan i frågor som rör trafiksäkerhet.

– Historiskt har MHF medverkat till lagen om rattfylleri, sänkt promillegräns och införandet av bälteslagen.

Göran Sydhage tillträdde i våras som vd för förbundet, vars vision är att ”Ingen ska dö av rattfylleri”.

– Vägen dit är lång. Vi tar myrsteg emellanåt, men vi går framåt.

Statistiken över alkohol- eller drogpåverkade förare i trafiken är skrämmande. Varje dygn är 12 000 rattfyllerister ute på vägarna.

– 99,8 procent av trafikanterna i Sverige är nyktra. Men det är resterande 0,2 procent som utgör den enskilt största olycksrisken.

MHF jobbar aktivt med frågan tillsammans med polis, tull och andra myndigheter. Bland annat har MHF drivit på för införandet av alkobommar i de större hamnarna i Göteborg och Stockholm.

– Alkobommarna har gjort god verkan. Blåser föraren ”grönt” går bommen upp, visar det ”rött” åker föraren dit. Nu tittar vi på nya användningsområden för bommarna, bland annat på flygplatser, lastbilsterminaler och industrier. MHF jobbar även för att trafikpolisen ska kunna göra förhör och drogtester utmed vägen samt att det monteras in bevisinstrument i polisbilarna.

– Vi jobbar även för att få till en lagändring när det gäller eftersupning. Man får inte supa på stadens torg, men det är okej att supa vid vägkanten. Det rimmar illa, anser Göran Sydhage.

Inför Sydhages besök hade Lars Edstedt bjudit in företrädare för trafikpolisen, räddningstjänsten, bussbolag, åkerier samt lokala politiker och tjänstemän. Intresset var dock lika med noll.

– Chockerande att ingen dök upp för att ta del av ett högst angeläget ämne. Jag la ner mycket tid och energi på inbjudan och förväntade mig att det skulle komma 15–20 personer till, säger Lars Edstedt besviket.

Två Ö-viksgrabbar strålade samman i Korskyrkan på torsdagseftermiddagen. Såväl Lars Edstedt i Riksförbundet Pensionärsgemenskap Mariestad, som Göran Sydhage har nämligen rötterna i den ångermanländska metropolen.

Men nog om det. Anledningen till Göran Sydhages visit i Mariestad var att berätta om MHF:s arbete för att förbättra trafiksäkerheten. Organisationen, som bildades 1926, har genom åren haft stor påverkan i frågor som rör trafiksäkerhet.

– Historiskt har MHF medverkat till lagen om rattfylleri, sänkt promillegräns och införandet av bälteslagen.

Göran Sydhage tillträdde i våras som vd för förbundet, vars vision är att ”Ingen ska dö av rattfylleri”.

– Vägen dit är lång. Vi tar myrsteg emellanåt, men vi går framåt.

Statistiken över alkohol- eller drogpåverkade förare i trafiken är skrämmande. Varje dygn är 12 000 rattfyllerister ute på vägarna.

– 99,8 procent av trafikanterna i Sverige är nyktra. Men det är resterande 0,2 procent som utgör den enskilt största olycksrisken.

MHF jobbar aktivt med frågan tillsammans med polis, tull och andra myndigheter. Bland annat har MHF drivit på för införandet av alkobommar i de större hamnarna i Göteborg och Stockholm.

– Alkobommarna har gjort god verkan. Blåser föraren ”grönt” går bommen upp, visar det ”rött” åker föraren dit. Nu tittar vi på nya användningsområden för bommarna, bland annat på flygplatser, lastbilsterminaler och industrier. MHF jobbar även för att trafikpolisen ska kunna göra förhör och drogtester utmed vägen samt att det monteras in bevisinstrument i polisbilarna.

– Vi jobbar även för att få till en lagändring när det gäller eftersupning. Man får inte supa på stadens torg, men det är okej att supa vid vägkanten. Det rimmar illa, anser Göran Sydhage.

Inför Sydhages besök hade Lars Edstedt bjudit in företrädare för trafikpolisen, räddningstjänsten, bussbolag, åkerier samt lokala politiker och tjänstemän. Intresset var dock lika med noll.

– Chockerande att ingen dök upp för att ta del av ett högst angeläget ämne. Jag la ner mycket tid och energi på inbjudan och förväntade mig att det skulle komma 15–20 personer till, säger Lars Edstedt besviket.