22 sep 2015 14:34

22 sep 2015 14:35

Spårbyte vid övergången

MARIESTAD: Industrispåret till Metsä Tissue förbättras

Tidsschemat är tajt när delar av industrispåret till pappersbruket byts ut i veckan.

I måndags påbörjade Magnus Hedberg och Emil Sundh från Spårbyggarn i Örebro, samt gräsmaskinisten Lars Karlsson från Hallsberg, arbetet vid järnvägsövergången på Sandbäcksvägen. Drygt 35 meter räls har lyfts bort för att ersättas med en kraftfullare rälskonstruktion.

– Den gamla övergången saknade slipers i gatan, så den hade gett sig helt och hållet. Nu gräver vi upp och lägger ned betongslipers som den nya, rejälare rälsen sedan fästs i. Det kommer att bli en märkbar förbättring, säger Magnus Hedberg.

Arbetet sker under viss tidspress. Redan under onsdagen måste rälsen vara på plats så att godståget till Metsä Tissue kan passera i sakta mak.

– Svetsarna får se fram mot några timmars nattjobb, konstaterar Magnus leende.

När rälsen väl är sammanlänkad, ska ett tiotal meter på båda sidor om övergången asfalteras. Detta görs i slutet av veckan. Under byggtiden är sträckan från Regionens hus till Mariagatan avstängd för trafik.

– När vi är klara här ska vi fortsätta med spårarbete inne på fabriksområdet, bland annat ska en växel flyttas. Det rör sig om cirka fem veckors arbete, säger Hedberg.

I måndags påbörjade Magnus Hedberg och Emil Sundh från Spårbyggarn i Örebro, samt gräsmaskinisten Lars Karlsson från Hallsberg, arbetet vid järnvägsövergången på Sandbäcksvägen. Drygt 35 meter räls har lyfts bort för att ersättas med en kraftfullare rälskonstruktion.

– Den gamla övergången saknade slipers i gatan, så den hade gett sig helt och hållet. Nu gräver vi upp och lägger ned betongslipers som den nya, rejälare rälsen sedan fästs i. Det kommer att bli en märkbar förbättring, säger Magnus Hedberg.

Arbetet sker under viss tidspress. Redan under onsdagen måste rälsen vara på plats så att godståget till Metsä Tissue kan passera i sakta mak.

– Svetsarna får se fram mot några timmars nattjobb, konstaterar Magnus leende.

När rälsen väl är sammanlänkad, ska ett tiotal meter på båda sidor om övergången asfalteras. Detta görs i slutet av veckan. Under byggtiden är sträckan från Regionens hus till Mariagatan avstängd för trafik.

– När vi är klara här ska vi fortsätta med spårarbete inne på fabriksområdet, bland annat ska en växel flyttas. Det rör sig om cirka fem veckors arbete, säger Hedberg.