14 jul 2015 15:36

14 jul 2015 15:37

Foto: Charlotte Ferneman

Praktiskt arbete lockar trädgårdselever

– Det är en helt otroligt härlig utbildning som förenar nytta med nöje, konstaterar Fredrik Berg, elev på trädgårdsprogrammet.

Himlen är mörkgrå och regnet glittrar på de gröna bladen. I universitetsparkens växthus och trädgård pågår terminens sista dag för studenterna som läser trädgårdsutbildningen vid Göteborgs universitet, med lärosäte i Mariestad. Runt ett bord i huvudbyggnaden sitter ett gäng elever och äter hembakad citronmelisskaka. Läraren Pierre Nestlog berättar att den förlängda terminen behövs för att eleverna ska lära sig alla hantverksmoment under det gröna året.

– Vi kan inte vara lediga hela sommaren då det händer som mest i trädgården, konstaterar han.

Hittat hem

När kakan är uppäten återgår eleverna till trädgårdsarbetet. Planteringarna fylls av färggranna regnjackor, leenden och gröna fingrar. 24-åriga Fredrik Berg sätter ut knölfänkål i en av de många planteringarna. Fredrik som lever med Aspergers syndrom, adhd och dyslexi känner att han har hittat hem efter att tidigare ha pluggat ekologi och biologi på högskolan.

– Jag är en sådan som vill ha händerna nere i jorden, inte skriva 20-sidiga rapporter. Här har jag användning av min teoretiska utbildning men jag får jobba praktiskt.

Fredriks ögon glittrar när han pratar om trädgårdsarbetet. Han tycker bäst om tiden som är nu, när han kan se grödorna växa för varje dag.

– Mormor och morfar har alltid varit min stora tillit och som barn delade morfar med sig av sitt odlingsintresse. Odla var vår grej att göra tillsammans, vi var som ler och långhalm. Minnena från den tiden bidrar till mitt stora intresse i dag. Att få jobba i en plantträdgård och slippa skriva uppsatser skulle vara guld värt.

En vanlig dag

En liten bit från Fredrik står Malin Sundin, 32, och sår dill. Även Malin föredrar praktiskt arbete och menar att ingenting fastnar i huvudet när hon läser, därför är utbildningen perfekt för henne.

– Jag vill hålla på med design, men inte bara vid skrivbordet. Det skulle vara kul att jobba med designen på Liseberg, till exempel.

En vanlig dag på utbildningen börjar med en gemensam samling där klassen gör en lista på vad som behöver göras under dagen. Allt från att rensa ogräs till att skörda och plantera. Listan brukar bli lång, väldigt lång. Ibland är det föreläsningar men oftast är det praktiskt arbete som fyller skoldagarna.

Sommarjobb

Inne i växthuset står Emil Frick, 22, tillsammans med eleven Alexandra och läraren Catarina. Emil går andra året på utbildningen och ska se till att hålla växterna vid liv under sommarlovet. Han har ett sommarvikariat i trädgården och jobbar 80 % när klasskompisarna har sommarlov. Alexandra och Catarina förklarar vad som behöver göras och Emil antecknar frenetiskt.

– ... och melonerna är inte gödslade... Håll den lite åt det torra hållet, så kommer den att stimuleras till att göra honblommor, berättar Catarina och pekar på en växt i närheten av de nyss nämnda melonerna.

Himlen är mörkgrå och regnet glittrar på de gröna bladen. I universitetsparkens växthus och trädgård pågår terminens sista dag för studenterna som läser trädgårdsutbildningen vid Göteborgs universitet, med lärosäte i Mariestad. Runt ett bord i huvudbyggnaden sitter ett gäng elever och äter hembakad citronmelisskaka. Läraren Pierre Nestlog berättar att den förlängda terminen behövs för att eleverna ska lära sig alla hantverksmoment under det gröna året.

– Vi kan inte vara lediga hela sommaren då det händer som mest i trädgården, konstaterar han.

Hittat hem

När kakan är uppäten återgår eleverna till trädgårdsarbetet. Planteringarna fylls av färggranna regnjackor, leenden och gröna fingrar. 24-åriga Fredrik Berg sätter ut knölfänkål i en av de många planteringarna. Fredrik som lever med Aspergers syndrom, adhd och dyslexi känner att han har hittat hem efter att tidigare ha pluggat ekologi och biologi på högskolan.

– Jag är en sådan som vill ha händerna nere i jorden, inte skriva 20-sidiga rapporter. Här har jag användning av min teoretiska utbildning men jag får jobba praktiskt.

Fredriks ögon glittrar när han pratar om trädgårdsarbetet. Han tycker bäst om tiden som är nu, när han kan se grödorna växa för varje dag.

– Mormor och morfar har alltid varit min stora tillit och som barn delade morfar med sig av sitt odlingsintresse. Odla var vår grej att göra tillsammans, vi var som ler och långhalm. Minnena från den tiden bidrar till mitt stora intresse i dag. Att få jobba i en plantträdgård och slippa skriva uppsatser skulle vara guld värt.

En vanlig dag

En liten bit från Fredrik står Malin Sundin, 32, och sår dill. Även Malin föredrar praktiskt arbete och menar att ingenting fastnar i huvudet när hon läser, därför är utbildningen perfekt för henne.

– Jag vill hålla på med design, men inte bara vid skrivbordet. Det skulle vara kul att jobba med designen på Liseberg, till exempel.

En vanlig dag på utbildningen börjar med en gemensam samling där klassen gör en lista på vad som behöver göras under dagen. Allt från att rensa ogräs till att skörda och plantera. Listan brukar bli lång, väldigt lång. Ibland är det föreläsningar men oftast är det praktiskt arbete som fyller skoldagarna.

Sommarjobb

Inne i växthuset står Emil Frick, 22, tillsammans med eleven Alexandra och läraren Catarina. Emil går andra året på utbildningen och ska se till att hålla växterna vid liv under sommarlovet. Han har ett sommarvikariat i trädgården och jobbar 80 % när klasskompisarna har sommarlov. Alexandra och Catarina förklarar vad som behöver göras och Emil antecknar frenetiskt.

– ... och melonerna är inte gödslade... Håll den lite åt det torra hållet, så kommer den att stimuleras till att göra honblommor, berättar Catarina och pekar på en växt i närheten av de nyss nämnda melonerna.

Elevernas tre bästa trädgårdstips

- Nässelvatten. Fungerar till nästan alla grödor och kostar ingenting om du gör ditt eget

- Rensa ogräs i tid. Helst var tionde dag.

- Ha koll på om det är rotogräs eller fröogräs. Rotogräset måste grävas upp, annars kommer det tillbaka direkt.

Kaka med citronmeliss

2 medelstora ägg

2 dl socker

150 g smält smör

3/4 dl hett vatten

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

3/4 dl mjölk

ca 4-5 msk hackad citronmeliss/citronverbena

vinbär

 

1. Vispa ägg och socker pösigt

2. Blanda i smält smör och hett vatten

3. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsokcer och rör ner det i smeten

4. Rör ner mjölken

5. Hacka citronmelissen fint och blanda ner

6. Häll smeten i en smord och bröad form

7. Tappa ner vinbär efter tycke och smak

8. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 35-40 min

9. Pudra över pudersocker, garnera med citronmeliss och vinbär

10. Njut!

Källa: http://inredaute.blogspot.se