09 jul 2015 06:00

09 jul 2015 06:00

Vill laga skärmar för att glädja

Nyöppnat i Mariestad

Trasig skärm? Nu öppnar Michael Hokkinen butik i Mariestad.
– Det är skitkul att se hur lyckliga människor blir när jag har lagat deras telefoner, säger han.

Det började med att flickvännens mobilskärm gick sönder och hon skickade in den på reparation. Flera veckor senare fick hon tillbaka den tillsammans med en dyr räkning. När skärmen sprack igen hjälpte pojkvännen Michael Hokkinen, 27, till att laga den. Det tog kortare tid och blev betydligt billigare.

– Sen började mina kompisar fråga mig om hjälp med deras telefoner. Trasiga skärmar, trasiga knappar och dåliga batterier. Jag beställde delar och hjälpte dem. Alla var så glada och tacksamma. Människor klarar sig inte utan sina telefoner; de blev lyriska när jag kunde hjälpa dem så snabbt.

Michael började annonsera på Internet och löste fler telefonproblem. När han hade avslutat utbildningen till fastighetsingenjör fick han flera jobberbjudanden men tackade nej för att öppna en butik i Mariestad. I onsdags öppnade butiken som reparerar telefoner och surfplattor.

– Alla liknande företag exploderar just nu och redan innan öppningsdagen hade jag många kunder, det känns hoppfullt.

Tidigare har Michael hjälpt allt från föräldrar till en treåring som ville ha en Iphone till en pensionär som behövde hjälp med att synkronisera sina tekniska prylar. Michael är självlärd men har en styvfar som alltid har hållit på med elektronik och datorer. Målet med verksamheten är att kundkretsen ska känna sig trygga och veta att de kan få hjälp snabbt.

– Tanken är att jag ska kunna laga skärmar på en timme, ingen ska behöva vänta i flera veckor. Det ska vara lite som drop in hos frisören.

Det började med att flickvännens mobilskärm gick sönder och hon skickade in den på reparation. Flera veckor senare fick hon tillbaka den tillsammans med en dyr räkning. När skärmen sprack igen hjälpte pojkvännen Michael Hokkinen, 27, till att laga den. Det tog kortare tid och blev betydligt billigare.

– Sen började mina kompisar fråga mig om hjälp med deras telefoner. Trasiga skärmar, trasiga knappar och dåliga batterier. Jag beställde delar och hjälpte dem. Alla var så glada och tacksamma. Människor klarar sig inte utan sina telefoner; de blev lyriska när jag kunde hjälpa dem så snabbt.

Michael började annonsera på Internet och löste fler telefonproblem. När han hade avslutat utbildningen till fastighetsingenjör fick han flera jobberbjudanden men tackade nej för att öppna en butik i Mariestad. I onsdags öppnade butiken som reparerar telefoner och surfplattor.

– Alla liknande företag exploderar just nu och redan innan öppningsdagen hade jag många kunder, det känns hoppfullt.

Tidigare har Michael hjälpt allt från föräldrar till en treåring som ville ha en Iphone till en pensionär som behövde hjälp med att synkronisera sina tekniska prylar. Michael är självlärd men har en styvfar som alltid har hållit på med elektronik och datorer. Målet med verksamheten är att kundkretsen ska känna sig trygga och veta att de kan få hjälp snabbt.

– Tanken är att jag ska kunna laga skärmar på en timme, ingen ska behöva vänta i flera veckor. Det ska vara lite som drop in hos frisören.