29 jun 2015 06:00

29 jun 2015 06:00

Flådig final med Loa i spetsen

MARIESTAD: Påtaglig tystnad gjorde rum för vacker musik

Duktiga och namnkunniga musiker har under helgen gett sjöstaden en kammarmusikalisk anda. För att avsluta denna festival med värde hölls det en grand final som gav sitt namn all ära.

Stämtonen av Old Ox Chamber Orchestra var först ut att försätta luften i svängningarna på den av förväntansfyllda domkyrkan. En övergång lätt som en sommarvind var sedan början på Antonín Dvoráks Serenad for Strings, opus 22. Musikerna hade en självklar verkande kommunikation och förståelse under ledning av violinisten Olivier Charlier. Tillsammans lät de tonerna dansa och drev på musiken med dynamiska skillnader som fick publiken att låta foten vippa i kyrkbänken.

Sista tonen fick klinga ut i tystanden innan jublet satte i gång. Till stående ovationer fick, den speciellt för denna kammarmusikfestival, framtagna orkestern lämna scenen.

En kort paus följde där scenen byggdes om. Sedan hälsades den ryska pianisten Sofya Gulyak välkommen vid flygeln. Hennes händer började flyga över tangenterna och en och annan i publiken började undrande vrida på huvudet då det tycktes fattas någon. En vissling likt en fågel hördes. Loa Falkman gjorde entré.

Operasångaren bjöd på en musikalisk undermålad resa av sin karriär i både tal och sång. Anekdoter om sin bakgrund, berättade i en stil som fick publiken att skratta varvades med arior ur olika Mozartoperor. Käcka, korta förklaringar gav publiken en inblick i operorna och dess berättelser.

Loa avslutar på sitt sätt genom att ta en del av blomsterarrangemanget med in i logen.

Stämtonen av Old Ox Chamber Orchestra var först ut att försätta luften i svängningarna på den av förväntansfyllda domkyrkan. En övergång lätt som en sommarvind var sedan början på Antonín Dvoráks Serenad for Strings, opus 22. Musikerna hade en självklar verkande kommunikation och förståelse under ledning av violinisten Olivier Charlier. Tillsammans lät de tonerna dansa och drev på musiken med dynamiska skillnader som fick publiken att låta foten vippa i kyrkbänken.

Sista tonen fick klinga ut i tystanden innan jublet satte i gång. Till stående ovationer fick, den speciellt för denna kammarmusikfestival, framtagna orkestern lämna scenen.

En kort paus följde där scenen byggdes om. Sedan hälsades den ryska pianisten Sofya Gulyak välkommen vid flygeln. Hennes händer började flyga över tangenterna och en och annan i publiken började undrande vrida på huvudet då det tycktes fattas någon. En vissling likt en fågel hördes. Loa Falkman gjorde entré.

Operasångaren bjöd på en musikalisk undermålad resa av sin karriär i både tal och sång. Anekdoter om sin bakgrund, berättade i en stil som fick publiken att skratta varvades med arior ur olika Mozartoperor. Käcka, korta förklaringar gav publiken en inblick i operorna och dess berättelser.

Loa avslutar på sitt sätt genom att ta en del av blomsterarrangemanget med in i logen.