28 jun 2015 18:12

28 jun 2015 22:04

Foto: Milad Akbarzadeh

Old Ox levererade - för tredje gången

Loa Falkman spred prakt i Mariestad med sin röst och person under helgens Old Ox-festival.

– En fantastisk möjlighet att få delta och lyssna till kammarmusik i vacker miljö, säger Loa till MT.

Nio stjärnspäckade konserter med all världens stråkar, piano och hovsångaren Loa Falkman gjorde helgens kammarmusikfestival till ett uppskattat evenemang för både publik och artister.

– Den här miljön påminner mig om min hemstad, S:t Petersburg. Det har varit ljuvligt att spela här, sa den färgstarka violasten Tatjana Masurenko om Residenset.

Berikande

Lördagens lunchkonsert stod pianisten Sofya Gulyak, cellisten Willem Stam samt violinsten Olivier Charlier för. Residensets sal var närapå fullsatt när följsamma toner letade sig ut i sommarluftens Marieholm. Musikens påverkan på människosjälen visade sig inte minst i musikernas inlevelserika anletsdrag när musikstyckena löpte mellan dramatiskt och stämningsfullt. Olivier Chardier närapå lyfte från stolen vid något tillfälle.

Publiken blundade och njöt, många mobilkameror lyftes mot scenen.

”Nervositeten ökar”

Årets största och mest folkkära profil är mannen som numera klivit in i den svenska folksjälen som nya Ica-Stig – Loa Falkman.

Loa besökte Mariestad för första gången.

– En busgullig stad med fina små hus och gränder, tyckte han.

Ica-Stig i alla ära, men Loas huvudsakliga artisteri består av operasång och skådespeleri.

– Jag ser mig som en sjungande skådespelare, en operasångare som inte kan agera blir ganska värdelös.

Loa var karismatisk och avslappnad, trots att minuterna tickade på innan han skulle inta Mariestads Teaters scen och läsa texter ur Mozarts brev till stråkar av Old Ox-orkestern.

– Men nervositeten blir värre med åren, sa Loa. Känslan är att jag alltid måste överträffa sig själv. Man lär sig dock hur man ska ladda upp mentalt och vila rösten innan en konsert.

Kan utvecklas

Festivalgeneralen Ola Larsson har arbetat med liknande evenemang i över tio år. Han var nöjd med den tredje upplagan av Old Ox i Mariestad.

– Biljettförsäljningen har legat på samma nivå som förra året, möjligtvis något ökande, sa Ola.

– Vi har fått enormt bra respons från publiken när det gäller programsättningen, det har varit ett ännu bättre flöde i år.

Något som Ola och Aurora Chamber Music vill arbeta vidare med är ljudsättningen i kyrkan samt uppslutningen kring familjedagen. Ljudet har varit bättre än i fjol men kan utvecklas ytterligare.

– Vi måste göra något för att intresset för familjedagen ska öka, anser Ola.

Nio stjärnspäckade konserter med all världens stråkar, piano och hovsångaren Loa Falkman gjorde helgens kammarmusikfestival till ett uppskattat evenemang för både publik och artister.

– Den här miljön påminner mig om min hemstad, S:t Petersburg. Det har varit ljuvligt att spela här, sa den färgstarka violasten Tatjana Masurenko om Residenset.

Berikande

Lördagens lunchkonsert stod pianisten Sofya Gulyak, cellisten Willem Stam samt violinsten Olivier Charlier för. Residensets sal var närapå fullsatt när följsamma toner letade sig ut i sommarluftens Marieholm. Musikens påverkan på människosjälen visade sig inte minst i musikernas inlevelserika anletsdrag när musikstyckena löpte mellan dramatiskt och stämningsfullt. Olivier Chardier närapå lyfte från stolen vid något tillfälle.

Publiken blundade och njöt, många mobilkameror lyftes mot scenen.

”Nervositeten ökar”

Årets största och mest folkkära profil är mannen som numera klivit in i den svenska folksjälen som nya Ica-Stig – Loa Falkman.

Loa besökte Mariestad för första gången.

– En busgullig stad med fina små hus och gränder, tyckte han.

Ica-Stig i alla ära, men Loas huvudsakliga artisteri består av operasång och skådespeleri.

– Jag ser mig som en sjungande skådespelare, en operasångare som inte kan agera blir ganska värdelös.

Loa var karismatisk och avslappnad, trots att minuterna tickade på innan han skulle inta Mariestads Teaters scen och läsa texter ur Mozarts brev till stråkar av Old Ox-orkestern.

– Men nervositeten blir värre med åren, sa Loa. Känslan är att jag alltid måste överträffa sig själv. Man lär sig dock hur man ska ladda upp mentalt och vila rösten innan en konsert.

Kan utvecklas

Festivalgeneralen Ola Larsson har arbetat med liknande evenemang i över tio år. Han var nöjd med den tredje upplagan av Old Ox i Mariestad.

– Biljettförsäljningen har legat på samma nivå som förra året, möjligtvis något ökande, sa Ola.

– Vi har fått enormt bra respons från publiken när det gäller programsättningen, det har varit ett ännu bättre flöde i år.

Något som Ola och Aurora Chamber Music vill arbeta vidare med är ljudsättningen i kyrkan samt uppslutningen kring familjedagen. Ljudet har varit bättre än i fjol men kan utvecklas ytterligare.

– Vi måste göra något för att intresset för familjedagen ska öka, anser Ola.