04 jun 2015 11:55

04 jun 2015 11:55

Turistservice erbjuds på cykel

Nytt sätt att guida turister.

Turistbyrån får allt färre besökare så nu ger sig personalen ut på cykel för att möta turisterna.

– Vi ska vara på plats där det händer något, säger Lotta Samuelsson, turistchef i Mariestads kommun.

I lördags var första gången som personalen på turistbyrån gav sig ut med sina mobila cykelkontor. Cyklarna är ombyggda trehjulingar med en låda längst fram med plats för broschyrer och en surfplatta.

Det finns statistik som visar att det skett en förändring i hur turisterna söker information, det gör att allt måste finnas närmare och mer lättillgängligt. Cyklande ”Infopoints” är ett sätt att möta utvecklingen och få bättre kontakt med turister och näringsidkare.

– Vi får in färre turister på turistbyråerna, det kommer färre mejl och telefonsamtal, säger Lotta Samuelsson.

Många nyfikna

Under helgens debut var det många som blev nyfikna och besökte det mobila kontoret.

– Det kom fram några engelsmän och många som bor i Mariestad, säger Lotta Samuelsson.

I sommar kommer det att finnas ett cykelkontor i Sjötorp som har öppet varje dag. På andra platser i Mariestad cyklar de ut fyra gånger i veckan och på de flesta arrangemangen. Personalen får utbildning för att de ska känna sig bekväma med uppdraget och för att lära sig att hjälpa turisterna på bästa sätt.

Samma resurser

För att ha råd med den nya satsningen har budgeten omfördelats. Det kommer finnas mindre personal på den vanliga turistbyrån och fler ute på cyklarna.

Cyklande Infopoints finns redan på flera ställen i landet, bland annat i Västervik, Söderköping och Helsingborg. I Gullspång kommer det snart köra runt en flakmoped med samma uppdrag.

I lördags var första gången som personalen på turistbyrån gav sig ut med sina mobila cykelkontor. Cyklarna är ombyggda trehjulingar med en låda längst fram med plats för broschyrer och en surfplatta.

Det finns statistik som visar att det skett en förändring i hur turisterna söker information, det gör att allt måste finnas närmare och mer lättillgängligt. Cyklande ”Infopoints” är ett sätt att möta utvecklingen och få bättre kontakt med turister och näringsidkare.

– Vi får in färre turister på turistbyråerna, det kommer färre mejl och telefonsamtal, säger Lotta Samuelsson.

Många nyfikna

Under helgens debut var det många som blev nyfikna och besökte det mobila kontoret.

– Det kom fram några engelsmän och många som bor i Mariestad, säger Lotta Samuelsson.

I sommar kommer det att finnas ett cykelkontor i Sjötorp som har öppet varje dag. På andra platser i Mariestad cyklar de ut fyra gånger i veckan och på de flesta arrangemangen. Personalen får utbildning för att de ska känna sig bekväma med uppdraget och för att lära sig att hjälpa turisterna på bästa sätt.

Samma resurser

För att ha råd med den nya satsningen har budgeten omfördelats. Det kommer finnas mindre personal på den vanliga turistbyrån och fler ute på cyklarna.

Cyklande Infopoints finns redan på flera ställen i landet, bland annat i Västervik, Söderköping och Helsingborg. I Gullspång kommer det snart köra runt en flakmoped med samma uppdrag.