03 jun 2015 11:21

03 jun 2015 13:01

Falska presentcheckar på Ica

MARIESTAD.

Ica centralt gick ut med en varning under tisdags kvällen om en ny form av bedrägeri. Bluffmakarna hör av sig via såväl sms, som mejl och via telefon till privatpersoner och påstår att de vunnit en presentcheck på 10 000 kronor från matvarukedjan.

Ica Kvantum i Mariestad har haft flera kunder som har dykt upp i butiken med falska presentkort.

– Vi har haft ett 20-tal kunder den senaste tiden som har fått den här typen av bluffcheckar. Det har handlat om summor från 250 kronor till 10 000 kronor, säger butiksägare Thomas Gunnarsson.

De flesta som har besök butiken i Mariestad har varit väl införstådda med att de varit med om en bluff.

– Det har inte blivit några diskussioner i vår butik, men det är klart att det blir tröttsamt för våra medarbetare, säger Gunnarsson.

De som blivit kontaktade via mejl och sms uppmanas att klicka sig vidare på en länk för att bekräfta sina uppgifter.

– Tyvärr så tror jag bara att den här typen av bedrägerier är ett stadigt ökande beteende, säger Gunnarsson.

Ica centralt gick ut med en varning under tisdags kvällen om en ny form av bedrägeri. Bluffmakarna hör av sig via såväl sms, som mejl och via telefon till privatpersoner och påstår att de vunnit en presentcheck på 10 000 kronor från matvarukedjan.

Ica Kvantum i Mariestad har haft flera kunder som har dykt upp i butiken med falska presentkort.

– Vi har haft ett 20-tal kunder den senaste tiden som har fått den här typen av bluffcheckar. Det har handlat om summor från 250 kronor till 10 000 kronor, säger butiksägare Thomas Gunnarsson.

De flesta som har besök butiken i Mariestad har varit väl införstådda med att de varit med om en bluff.

– Det har inte blivit några diskussioner i vår butik, men det är klart att det blir tröttsamt för våra medarbetare, säger Gunnarsson.

De som blivit kontaktade via mejl och sms uppmanas att klicka sig vidare på en länk för att bekräfta sina uppgifter.

– Tyvärr så tror jag bara att den här typen av bedrägerier är ett stadigt ökande beteende, säger Gunnarsson.