27 maj 2015 20:15

27 maj 2015 20:15

Unga med entreprenörsdrömmar

15-åriga Julia Schöne vill ha en rolig sommar – och framför allt tjäna pengar.

Projektet Ung Drive kan få hennes entreprenörsdrömmar att gå i uppfyllelse.

”Dröm stort, börja smått”. Så lyder Ung Drives slogan och tanken med projektet är att väcka entreprenörsintresset hos ungdomar.

Under våren har initiativtagarna Joakim Sjöblom och Andreas Wilhelmsson åkt runt till skolor och upplyst om satsningen.

27 ungdomar, från nionde klass upp till årskurs två på gymnasiet, valde tillsammans med sina föräldrar att komma på onsdagskvällens informationsmöte i Stadshuset.

– Jag har inte fått tag i något sommarjobb och tyckte att Ung Drive lät intressant. Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med, men det poppar nog upp en bra idé snart, säger Julia Schöne, som går på Centralskolan i Töreboda.

Sju intensiva veckor

Ung Drive har funnits sedan 2010, men det blir första sommaren ungdomar från Skaraborg är med. Kommunerna i Mariestad, Töreboda och Gullspång är med och finansierar projektet.

Den 22 juni sparkar det i gång på allvar och den första veckan ägnas åt att komma på förslag till inriktning. Därefter har de sex veckor på sig utveckla sin affärsidé.

Längs vägen erbjuds ungdomarna föreläsningar, praktiska workshops och övningar inom försäljning och marknadsföring. Allt detta varvas med personlig coachning och tid åt att driva företaget.

– Om de själva önskar kommer vi att ha daglig kontakt om hur arbetet fortlöper. Men det ska åtminstone vara tre avstämningar varje vecka. Förhoppningen är att tända gnistan och att de kan tjäna pengar på ett kul sätt, säger Joakim Sjöblom.

Ett liknande projekt genomfördes i Skövde förra året. Det bästa bolaget drog in 37 000 skattefria kronor på tre veckor genom att måla Ulvåkers stationshus.

– Det var även någon grupp som bakade våfflor, andra klippte gräsmattor. Det bästa med projektet är att ungdomarna själva väljer vad för bolag de vill driva, säger Sjöblom.

”Dröm stort, börja smått”. Så lyder Ung Drives slogan och tanken med projektet är att väcka entreprenörsintresset hos ungdomar.

Under våren har initiativtagarna Joakim Sjöblom och Andreas Wilhelmsson åkt runt till skolor och upplyst om satsningen.

27 ungdomar, från nionde klass upp till årskurs två på gymnasiet, valde tillsammans med sina föräldrar att komma på onsdagskvällens informationsmöte i Stadshuset.

– Jag har inte fått tag i något sommarjobb och tyckte att Ung Drive lät intressant. Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med, men det poppar nog upp en bra idé snart, säger Julia Schöne, som går på Centralskolan i Töreboda.

Sju intensiva veckor

Ung Drive har funnits sedan 2010, men det blir första sommaren ungdomar från Skaraborg är med. Kommunerna i Mariestad, Töreboda och Gullspång är med och finansierar projektet.

Den 22 juni sparkar det i gång på allvar och den första veckan ägnas åt att komma på förslag till inriktning. Därefter har de sex veckor på sig utveckla sin affärsidé.

Längs vägen erbjuds ungdomarna föreläsningar, praktiska workshops och övningar inom försäljning och marknadsföring. Allt detta varvas med personlig coachning och tid åt att driva företaget.

– Om de själva önskar kommer vi att ha daglig kontakt om hur arbetet fortlöper. Men det ska åtminstone vara tre avstämningar varje vecka. Förhoppningen är att tända gnistan och att de kan tjäna pengar på ett kul sätt, säger Joakim Sjöblom.

Ett liknande projekt genomfördes i Skövde förra året. Det bästa bolaget drog in 37 000 skattefria kronor på tre veckor genom att måla Ulvåkers stationshus.

– Det var även någon grupp som bakade våfflor, andra klippte gräsmattor. Det bästa med projektet är att ungdomarna själva väljer vad för bolag de vill driva, säger Sjöblom.