21 maj 2015 06:00

21 maj 2015 06:00

En snygg liten röd Karmann-Ghia

MARIESTAD: Leif föll för utseendet

BILENTUSIAST. Först blev det en grå Porsche 911 cab, sedan en röd, läcker liten VW Karmann-Ghia.

– Jag tycker det är kul med bilar, säger Leif Karlsson i Äskekärr.

Det var kärlek vid första ögonkastet när han såg det fina exemplaret av bilklassikern VW Karmann-Ghia i Hedemora 2008.

Motorutrymmet var nämligen finare än ett vardagsrum. Bilen från 1971 och hade bara haft nio ägare var nyligen renoverad efter 1 000 timmars jobb.

Klart att det blev affär!

– Jag är jättenöjd, trots allt finns det inte många sådan här exemplar kvar. Det flesta har rostat upp, säger Leif som har haft åkeri och är med i Mariestads sportvagnsklubb.

Premiär

Karmann Ghia var en officiell VW modell designad av italienska Ghia och tillverkad av tyska Karmann på bottenplattor från VW.

VW presenterade Karmann Ghian 1955 för återförsäljare och journalister vid Kasino Hotel i Georgsmarienhütte.

Modellen tillverkades från 1955 först i täckt utförande 1957 kompletterat med även en öppen modell.

Många

Karmann Ghian är hela 175 mm lägre än bubblan, vilket sänker tyngdpunkten och luftmotståndet.

Totalt under tjugo års tid tillverkades ca 360 000 täckta och 80 000 öppna Karmann Ghia varav majoriteten gick på export till USA.

Konceptet var en snygg kaross med klara italienska linjer och pålitlig standardmekanik. Men det kan inte betraktas som en sportbil.

– Den har trots allt en 90-hästars motor efter trimning och är rätt pigg. Bilen väger ju bara runt 850 kilo, säger Leif.

Under årens lopp har det funnits många önskemål om kraftigare motorer, men de har bromsats för att inte konkurera med Porsches instegsmodeller.

Karmann bygger fortfarande cabbar och kupéer åt VW och andra tillverkare. Olika designstudier har presenterats ibland vilket fått entusiaster att hoppas på en ny Karmann Ghia

Utseendet

Leif Karlsson gillar designen på bilmodellen, men som bil betraktat är Porschen med sina 260 hästkrafter en överlägset vassare konkurrent.

– Den givetvis betydligt roligare att köra. Min Karmann-Ghia tar jag och frugan bara små turer med. Vi brukar åka till Hajstorp i den.

– Det brukar alltid komma fram mycket folk och fråga vad det är för bilmodell. Det flesta av de intresserade är 50 år och uppåt.

Importerad

Porschen 911 – som är importerad från Italien – köpte Leif Karlsson 2002 och det betraktade han som en liten present till sig själv efter han fyllde 60 år.

– Jag köpte den av en kvinna i Skövde och hade prövat flera ”Porschar” innan dess, men den var speciell och hade verkligen det rätta ljudet.

Det är en grå bil tillverkad 1990 som är allt annat än grå på vägen. Tvärtom sprudlar bilen av livsglädje på vägen och ligger fint i kurvorna.

Framgångsrik

Porsche 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar och det gör den till världens framgångsrikaste sportbil.

Ferry Porsche beskrev bilmodellen på detta sätt:

– 911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York.

Leif Karlsson håller med:

– Det finns en härlig åkglädje i bilen och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den, säger han.

Det var kärlek vid första ögonkastet när han såg det fina exemplaret av bilklassikern VW Karmann-Ghia i Hedemora 2008.

Motorutrymmet var nämligen finare än ett vardagsrum. Bilen från 1971 och hade bara haft nio ägare var nyligen renoverad efter 1 000 timmars jobb.

Klart att det blev affär!

– Jag är jättenöjd, trots allt finns det inte många sådan här exemplar kvar. Det flesta har rostat upp, säger Leif som har haft åkeri och är med i Mariestads sportvagnsklubb.

Premiär

Karmann Ghia var en officiell VW modell designad av italienska Ghia och tillverkad av tyska Karmann på bottenplattor från VW.

VW presenterade Karmann Ghian 1955 för återförsäljare och journalister vid Kasino Hotel i Georgsmarienhütte.

Modellen tillverkades från 1955 först i täckt utförande 1957 kompletterat med även en öppen modell.

Många

Karmann Ghian är hela 175 mm lägre än bubblan, vilket sänker tyngdpunkten och luftmotståndet.

Totalt under tjugo års tid tillverkades ca 360 000 täckta och 80 000 öppna Karmann Ghia varav majoriteten gick på export till USA.

Konceptet var en snygg kaross med klara italienska linjer och pålitlig standardmekanik. Men det kan inte betraktas som en sportbil.

– Den har trots allt en 90-hästars motor efter trimning och är rätt pigg. Bilen väger ju bara runt 850 kilo, säger Leif.

Under årens lopp har det funnits många önskemål om kraftigare motorer, men de har bromsats för att inte konkurera med Porsches instegsmodeller.

Karmann bygger fortfarande cabbar och kupéer åt VW och andra tillverkare. Olika designstudier har presenterats ibland vilket fått entusiaster att hoppas på en ny Karmann Ghia

Utseendet

Leif Karlsson gillar designen på bilmodellen, men som bil betraktat är Porschen med sina 260 hästkrafter en överlägset vassare konkurrent.

– Den givetvis betydligt roligare att köra. Min Karmann-Ghia tar jag och frugan bara små turer med. Vi brukar åka till Hajstorp i den.

– Det brukar alltid komma fram mycket folk och fråga vad det är för bilmodell. Det flesta av de intresserade är 50 år och uppåt.

Importerad

Porschen 911 – som är importerad från Italien – köpte Leif Karlsson 2002 och det betraktade han som en liten present till sig själv efter han fyllde 60 år.

– Jag köpte den av en kvinna i Skövde och hade prövat flera ”Porschar” innan dess, men den var speciell och hade verkligen det rätta ljudet.

Det är en grå bil tillverkad 1990 som är allt annat än grå på vägen. Tvärtom sprudlar bilen av livsglädje på vägen och ligger fint i kurvorna.

Framgångsrik

Porsche 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar och det gör den till världens framgångsrikaste sportbil.

Ferry Porsche beskrev bilmodellen på detta sätt:

– 911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York.

Leif Karlsson håller med:

– Det finns en härlig åkglädje i bilen och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den, säger han.

Bottenplatta från "bubblan"

Karmann-Ghia som bilen kallades i folkmun hade bottenplatta med mekanik hämtad direkt från ”folkabubblan”. Från 1955-74 såldes den effektsvaga vagnen till en trogen skara köpare. Det var en stilren vagn till ett resonabelt pris helt enkelt.

1961 fick bilen ribbade ”grillhalvor” och högre placering av framlyktorna samt efterhand allt större baklyktor. 1974 ersattes modellen av Scirocco och i viss mån Golf.

Källa: Tidningen Klassiker.