21 maj 2015 06:00

21 maj 2015 06:00

Bengts elbil är miljösnäll

MARIESTAD: Arbetspendlar 14 mil om dagen

ELBIL. Bengt Ander arbetspendlar dagligen mellan hemmet nära Hjo och Mariestad i sin nya elbil, en Renault Zoe.

– Det är sju mil enkel väg och tar exakt en timme. Hittills har bilen motsvarat alla mina förväntningar, säger han nöjt.

Bengt, som jobbar vid Mariestad rehab center AB, brukar anlända till Mariestad vid halv åttatiden på morgonen. Han parkerar bilen vid kommunens laddstolpe på Gamla torget. Där pluggar in laddningskabeln till stolpen och sätter i kontakten vid fronten av bilen.

Vid niotiden är bilen fulladdad och då flyttar han den till parkeringen i hamnen.

Smidigt

– Inga problem alls! Det är hur smidigt som helst. Än så länge är det ingen kö för att ladda vid stolpen och i så fall kommer nog kommunen att installera fler, säger Bengt.

Bengt Ander har sedan tidigare en elscooter som han kör med. Att skaffa sig en elbil blev ett naturligt val och det har även blivit en ”elbilsboom” i den kören Elim Gospel i Skövde där han sjunger på fritiden.

– Flera som sjunger i kören har och kör el-bil/laddhybrid: Renault Zoe, Nissan leaf, Tesla model S och Chevrolet Volt, berättar Bengt.

Problemfritt

Han upplever inga problem med att pendla med elbil från bostaden, en mil söder om Hjo, till arbetet.

– Nej, det fungerar mycket bra. Jag ligger precis enligt hastighetsbegränsningarna och det finns bara ett rödljus på sträckan, det är vid badhuskorsningen i Mariestad. Annars är det bara att glida, säger han och skrattar.

– Bilen är i det närmaste ljudlös. Det enda som hörs är ett vinande ljud från fartvinden. På ett fulladdat batteri kommer jag ungefär 14 mil, men lite mindre om det är kallt ut eftersom värmaren i bilen går på batteriet.

Direkt

Snart finns det 9 000 elbilar i landet och MT fick en provtur med Bengts elbil.

Det var ”veldigt” intressant.

Trycker man på gasen vrider det till rejält. Kraften kommer direkt och det känns skönt. Faktiskt bättre än de flesta bensinbilar upp till ungefär 80 km/timmen. Vridet ligger på max 220 Nm och toppfarten på runt 140 km/timmen.

– Elbilen uppför sig i princip som vilken annan bil som helst. Det är inga problem att köra om långtradare, berättar Bengt.

Minskar

Ett eco-läge minskar motoreffekten till 60 hästar, vilket drar ner på fordonets strömförbrukande utrustning. Då går det inte att köra mer än 90 km/timmen.

Bromskraftsåterföringen är nyutvecklad i samverkan med Bosch och återladdar batteriet.

I den lite dyrare Intens-modellen, som Bengt har, ingår parkeringssensorer bak, men även ett startkort, som ersätter bilnyckeln, och stereon. En nyutvecklad värmepump komprimerar värme från uteluften.

Noterbart är att det finns ett konstgjort ljud att koppla på i farter upp till 30 km/timmen – detta är en säkerhetsåtgärd för fotgängarna i stadsmiljö.

Planering

Koldioxidutsläpp från elmotorn är lika med noll och bilen tar ungefär 40 minuter att ladda fullt vid stolpen på gamla torget. Kommunen bjuder på elkostnaden som en miljövänlig gest

– Problemet blir värre om man ska ge sig ut på en längre resa. Då gäller det att planera noggrant för än så länge finns det inte gott om laddningsstolpar runt om i landet.

I sommar finns det ändå planer på att ta bilen till Danmark med sin käresta.

– I Danmark är det bättre utbyggt med laddningsställen, men på många ställen får man betala för laddning, vilket är helt OK.

Ingen skatt

Bengt Ander köpte bilen för 240 000 kronor i augusti 2014 och har kört 2 300 mil med ekipaget utan några problem. Nyligen fick han tillbaka 40 000 kronor i miljöbilspremien och bilen är skattebefriad.

Laddning hemma sker via en laddbox (11 kwh) som ingick i priset, vilken även inkluderade även installationen av den.

– Milkostnad med bilen blir ungefär fem kronor, vilket inkluderar service och leasing av batterier, samt elpris, förklarar Bengt.

Leasar

Han leasar det 290-kilo tunga batteriet (litiumjon) på 22 kilowattimmar (kwh) – som sitter under bilens golv – för en tusenlapp i månaden. Kostnaden är beräknad på hur långt man kör.

På en treårsperiod räknar han med att köra 12 000 mil med bilen.

– Det blir ett riktigt bra test och i kostnaden för leasing av batteriet ingår service på bilen, säger Bengt.

Bengt, som jobbar vid Mariestad rehab center AB, brukar anlända till Mariestad vid halv åttatiden på morgonen. Han parkerar bilen vid kommunens laddstolpe på Gamla torget. Där pluggar in laddningskabeln till stolpen och sätter i kontakten vid fronten av bilen.

Vid niotiden är bilen fulladdad och då flyttar han den till parkeringen i hamnen.

Smidigt

– Inga problem alls! Det är hur smidigt som helst. Än så länge är det ingen kö för att ladda vid stolpen och i så fall kommer nog kommunen att installera fler, säger Bengt.

Bengt Ander har sedan tidigare en elscooter som han kör med. Att skaffa sig en elbil blev ett naturligt val och det har även blivit en ”elbilsboom” i den kören Elim Gospel i Skövde där han sjunger på fritiden.

– Flera som sjunger i kören har och kör el-bil/laddhybrid: Renault Zoe, Nissan leaf, Tesla model S och Chevrolet Volt, berättar Bengt.

Problemfritt

Han upplever inga problem med att pendla med elbil från bostaden, en mil söder om Hjo, till arbetet.

– Nej, det fungerar mycket bra. Jag ligger precis enligt hastighetsbegränsningarna och det finns bara ett rödljus på sträckan, det är vid badhuskorsningen i Mariestad. Annars är det bara att glida, säger han och skrattar.

– Bilen är i det närmaste ljudlös. Det enda som hörs är ett vinande ljud från fartvinden. På ett fulladdat batteri kommer jag ungefär 14 mil, men lite mindre om det är kallt ut eftersom värmaren i bilen går på batteriet.

Direkt

Snart finns det 9 000 elbilar i landet och MT fick en provtur med Bengts elbil.

Det var ”veldigt” intressant.

Trycker man på gasen vrider det till rejält. Kraften kommer direkt och det känns skönt. Faktiskt bättre än de flesta bensinbilar upp till ungefär 80 km/timmen. Vridet ligger på max 220 Nm och toppfarten på runt 140 km/timmen.

– Elbilen uppför sig i princip som vilken annan bil som helst. Det är inga problem att köra om långtradare, berättar Bengt.

Minskar

Ett eco-läge minskar motoreffekten till 60 hästar, vilket drar ner på fordonets strömförbrukande utrustning. Då går det inte att köra mer än 90 km/timmen.

Bromskraftsåterföringen är nyutvecklad i samverkan med Bosch och återladdar batteriet.

I den lite dyrare Intens-modellen, som Bengt har, ingår parkeringssensorer bak, men även ett startkort, som ersätter bilnyckeln, och stereon. En nyutvecklad värmepump komprimerar värme från uteluften.

Noterbart är att det finns ett konstgjort ljud att koppla på i farter upp till 30 km/timmen – detta är en säkerhetsåtgärd för fotgängarna i stadsmiljö.

Planering

Koldioxidutsläpp från elmotorn är lika med noll och bilen tar ungefär 40 minuter att ladda fullt vid stolpen på gamla torget. Kommunen bjuder på elkostnaden som en miljövänlig gest

– Problemet blir värre om man ska ge sig ut på en längre resa. Då gäller det att planera noggrant för än så länge finns det inte gott om laddningsstolpar runt om i landet.

I sommar finns det ändå planer på att ta bilen till Danmark med sin käresta.

– I Danmark är det bättre utbyggt med laddningsställen, men på många ställen får man betala för laddning, vilket är helt OK.

Ingen skatt

Bengt Ander köpte bilen för 240 000 kronor i augusti 2014 och har kört 2 300 mil med ekipaget utan några problem. Nyligen fick han tillbaka 40 000 kronor i miljöbilspremien och bilen är skattebefriad.

Laddning hemma sker via en laddbox (11 kwh) som ingick i priset, vilken även inkluderade även installationen av den.

– Milkostnad med bilen blir ungefär fem kronor, vilket inkluderar service och leasing av batterier, samt elpris, förklarar Bengt.

Leasar

Han leasar det 290-kilo tunga batteriet (litiumjon) på 22 kilowattimmar (kwh) – som sitter under bilens golv – för en tusenlapp i månaden. Kostnaden är beräknad på hur långt man kör.

På en treårsperiod räknar han med att köra 12 000 mil med bilen.

– Det blir ett riktigt bra test och i kostnaden för leasing av batteriet ingår service på bilen, säger Bengt.

Fakta: Renault ZOE

Pris: Version Life 209 900 kr, Intense 224 900 kr,

Batterihyra: 799 kr/mån vid 12 500 km/år, 879 /mån vid 15 000 km/år, 1 039 kr/mån vid 20 000 km/år, 1 239 kr/mån vid 25 000 km/år

Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och sex airbags standard.

Motor: Elmotor på 65 kW/88 hk, max vridmoment 220 Nm

Mått: L 408 cm, B 173 cm, H 156 cm

Vikt: Tjänstevikt 1 465 kg, maxlast 290 kilo, ej släp

Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 338 l

Kraftöverföring: Framhjulsdrift

Prestanda: 0–100 km/timmen 11 sekunder, toppfart 140 km/timmen.

Batteri: Litiumjon, 22 kWh

Förbrukning: 1.46 kWh/mil. Med Europas genomsnittliga energimix med 18 procent förnybart är de totala utsläppen cirka 60 g CO2/km, vilket är cirka 30 procent bättre än för allra snålaste dieseln.

Räckvidd: 15 mil vid normal körning

Laddtid: 30 min med 43 kW, en timma med 22 kW, 4 h med 7 kW väggbox, 12 h med 2.3 kW vägguttag

Miljöförmåner: Supermiljöbilspremie 40 000 kr, 40 procent reducerat förmånsvärde t.o.m. 2016, fordonsskattebefriad 5 år, gratis parkering i 20-talet kommuner, gratis laddning på åtskilliga platser

Källa: Gröna bilister.