29 apr 2015 09:20

29 apr 2015 09:23

Foto: Charlotte Ferneman

En omdebatterad ikon

LUGNÅS: Volvo P1800 ES

Helgonet rattade en Volvo P1800, men även Harry Rehn i Lugnås som kör kombiversionen ES från 1972 – även kallad ”fiskbilen”.

– Den har skänkt mig stor glädje, säger han nöjt.

P1800 blev en stor svensk succé 1961 och ritades av seglaren Pelle Pettersson (OS-medaljören, starboat, 1964).

Designern Pelle Pettersson, då ung student som tillfälligt arbetade på Frua, gav bilmodellen dess läckra formspråk. Officiellt dröjde det många år innan Volvo tillstod att det var Pelle som ritat bilen

I januari 1960 var det så dags för premiärvisning på bilsalongen i Bryssel, Belgien. Givetvis har bilen många likheter med en Amazon och den mekaniskt enkel konstruktion är enkel.

”Helgonet”

Det stora lyftet blev givetvis när Simon Templar (Roger Moore) använde sig av bilen i den populära brittiska tv-serien ”Helgonet”.

Den kultförklarade sportherrgårdsvagnen 1800 ES – som Harry Rehn äger – har både höjts till skyarna, men även nedsablats. En del av kritikerna kallar den rent av... ful.

Modellen ES, som står för estate, har genom alla år delat in folk i två läger. Baken är som smaken – delad.

Den mest karateristiska är bakluckan i glas.

Harry Rehn, den jovialiske elektrikern från Lugnås som känner allt och alla, håller inte med.

– Jag tycker den är snygg, berättar han stolt.

Läckte in

Det är tredje P1800 han ägt under sitt liv. Den första köpte han ny 1961, men blev inte speciellt förtjust i den grafitgrå skapelsen med en fyrväxlad B16-motor.

– Nej, det var inte speciellt bra byggd, utan hade satts ihop ganska undermåligt. Bland annat läckte bilen in vatten när det regnade. Jag sålde den och köpte den nya modellen 1963, en röd P1800 vilken var betydligt bättre och med en betydligt piggare B18-motor.

Han minns bilen väl.

– Tyvärr trimmade jag den sistnämnda och den höll inte riktigt för påfrestningarna. Dessutom var bilen inte gjord för att klara farter över 200 km/timmen. En gång höll det på att gå rejält åt pipan, säger Harry och skakar på huvudet.

Av familjeskäl sålde Harry sin P1800 och köpte en trött ”diesel-merca” – och ända sedan 1964 har Harry var trogen Mercedes.

Men 1988 hittade han tillbaka.

Med båt

Via en kontakt fick han tag i en Kalifornien-styrd P1800 ES av 1972-års modell med automatlåda som skeppades över från staterna tillsammans med en Saab Sonett.

– Jag tror det var en byggmästare dotter som kört bilen där. Fördelen med att köpa från Kalifornien är att bilarna inte rostar, däremot har de tagit stryk av solen, berättar Harry över en kopp kaffe.

Harry lackade om bilen hos en firma i Götene och fixade till ny klädsel sätena. Totalt lade han ned 90 000 kronor på ekipaget.

– Jag lackade om den hos Krons Billackering. Killen visst vad han gjorde. Först lackade han om bilen vit, därefter blå. På det sättet kunde han ha kontroll på var alla ojämnheter var. Till sist lade han på tre lager röd lack.

1800 ES var unik på många sätt.

Slutproducerat

Volvo slutade att producera 1800 ES klockan 14.00 den 27 juni 1973. Då hade det svenska bilföretaget sålt 47 485 P1800/1800-bilar, varav 8 078 av dessa var av ES-modell.

Harry Rehn är mycket nöjd med bilen och har gjort flera längre resor med den och sin Kerstin, bland annat till Norge och Bornholm.

Han beskriver bilens karaktär på följande vis:

– Den en trögstörd med sin kuggstångsstyrning och bromsarna håller inte dagens mått. Dessutom är den högljudd med sin treväxlade automatlåda. Men den har i alla fall aircondition.

Glasriket

Hur mycket kör du numera med bilen?

– Ungefär 200-300 mil om året. Det blir lite småresor hit och dit. I sommar åker vi nog till Glasriket i Småland tillsammans med ett större gäng från Mariestads sportvagnsklubb, där jag numera är styrelsemedlem, säger 77-åringen.

Tänker du sälja bilen någon gång?

– Nej, aldrig! Detta kommer att bli arvegods. Bilen är mycket omtyckt bland mina barnbarn och det finns bara ett 30-tal kvar i Sverige, säger Harry och skrattar.

P1800 blev en stor svensk succé 1961 och ritades av seglaren Pelle Pettersson (OS-medaljören, starboat, 1964).

Designern Pelle Pettersson, då ung student som tillfälligt arbetade på Frua, gav bilmodellen dess läckra formspråk. Officiellt dröjde det många år innan Volvo tillstod att det var Pelle som ritat bilen

I januari 1960 var det så dags för premiärvisning på bilsalongen i Bryssel, Belgien. Givetvis har bilen många likheter med en Amazon och den mekaniskt enkel konstruktion är enkel.

”Helgonet”

Det stora lyftet blev givetvis när Simon Templar (Roger Moore) använde sig av bilen i den populära brittiska tv-serien ”Helgonet”.

Den kultförklarade sportherrgårdsvagnen 1800 ES – som Harry Rehn äger – har både höjts till skyarna, men även nedsablats. En del av kritikerna kallar den rent av... ful.

Modellen ES, som står för estate, har genom alla år delat in folk i två läger. Baken är som smaken – delad.

Den mest karateristiska är bakluckan i glas.

Harry Rehn, den jovialiske elektrikern från Lugnås som känner allt och alla, håller inte med.

– Jag tycker den är snygg, berättar han stolt.

Läckte in

Det är tredje P1800 han ägt under sitt liv. Den första köpte han ny 1961, men blev inte speciellt förtjust i den grafitgrå skapelsen med en fyrväxlad B16-motor.

– Nej, det var inte speciellt bra byggd, utan hade satts ihop ganska undermåligt. Bland annat läckte bilen in vatten när det regnade. Jag sålde den och köpte den nya modellen 1963, en röd P1800 vilken var betydligt bättre och med en betydligt piggare B18-motor.

Han minns bilen väl.

– Tyvärr trimmade jag den sistnämnda och den höll inte riktigt för påfrestningarna. Dessutom var bilen inte gjord för att klara farter över 200 km/timmen. En gång höll det på att gå rejält åt pipan, säger Harry och skakar på huvudet.

Av familjeskäl sålde Harry sin P1800 och köpte en trött ”diesel-merca” – och ända sedan 1964 har Harry var trogen Mercedes.

Men 1988 hittade han tillbaka.

Med båt

Via en kontakt fick han tag i en Kalifornien-styrd P1800 ES av 1972-års modell med automatlåda som skeppades över från staterna tillsammans med en Saab Sonett.

– Jag tror det var en byggmästare dotter som kört bilen där. Fördelen med att köpa från Kalifornien är att bilarna inte rostar, däremot har de tagit stryk av solen, berättar Harry över en kopp kaffe.

Harry lackade om bilen hos en firma i Götene och fixade till ny klädsel sätena. Totalt lade han ned 90 000 kronor på ekipaget.

– Jag lackade om den hos Krons Billackering. Killen visst vad han gjorde. Först lackade han om bilen vit, därefter blå. På det sättet kunde han ha kontroll på var alla ojämnheter var. Till sist lade han på tre lager röd lack.

1800 ES var unik på många sätt.

Slutproducerat

Volvo slutade att producera 1800 ES klockan 14.00 den 27 juni 1973. Då hade det svenska bilföretaget sålt 47 485 P1800/1800-bilar, varav 8 078 av dessa var av ES-modell.

Harry Rehn är mycket nöjd med bilen och har gjort flera längre resor med den och sin Kerstin, bland annat till Norge och Bornholm.

Han beskriver bilens karaktär på följande vis:

– Den en trögstörd med sin kuggstångsstyrning och bromsarna håller inte dagens mått. Dessutom är den högljudd med sin treväxlade automatlåda. Men den har i alla fall aircondition.

Glasriket

Hur mycket kör du numera med bilen?

– Ungefär 200-300 mil om året. Det blir lite småresor hit och dit. I sommar åker vi nog till Glasriket i Småland tillsammans med ett större gäng från Mariestads sportvagnsklubb, där jag numera är styrelsemedlem, säger 77-åringen.

Tänker du sälja bilen någon gång?

– Nej, aldrig! Detta kommer att bli arvegods. Bilen är mycket omtyckt bland mina barnbarn och det finns bara ett 30-tal kvar i Sverige, säger Harry och skrattar.

Volvo P1800 är en sportbil tillverkad av Volvo 1961 – 1973.

Det var den första Volvo-modellen med B18-motorn. Bilen tillverkades till en början av Jensen Motors i England, men flyttades senare hem till Göteborg. Under åren sker en gradvis ökning av motorstyrkan från 100 till 135 hästkrafter.

Samtidigt skedde olika designförändringar av grill, fälgar, inredning och andra detaljer.

Flera samtida bilar var mer utpräglade sportbilar än ”landsvägsagnen” P1800, men få fick den tidlösa skönhet som många förknippar med P1800. Totalt tillverkades 47.491 P1800.

P1800: 1961–1964. Engelska perioden, de s.k. ”Jensen-bilarna”

P1800S: 1964–1969. Tillverkningen flyttad till Sverige, därav ”S:et”. B20 motorn kommer 1968.

P1800E: 1969–1971. Förgasarna ersätts av elektronisk bränsleinsprutning, ”E:et” kommer från tyskans ”Einspritzung”

P1800ES: 1971–1973. Kombin kommer, även kallad ”Fiskbilen”. Kupén tillverkades parallellt till 1972.

Källa: Volvo P1800club.se

Teknik

Volvo P1800

Motor (1961-68): typ B18B, rak fyrcylindrig toppventilsmotor.

Cylindervolym: 1 780 kubikcentimeter.

Borr x slag: 84,14x80 mm.

Effekt (SAE): 100 hästkrafter vid 5 500 r/m (1961-63), 108 hästkrafter vid 5 800 r/m (1963-65), 115 hästkrafter vid 6 000 r/m (1965-68)

Motor (1968-73): typ B20, rak fyrcylindrig toppventilsmotor (1800S: B20B; 1800E/ES: B20E).

Cylindervolym: 1 986 kubikcentimeter.

Borr x slag: 88,9x80 mm.

Effekt (SAE): 118 hk vid 5 800 r/m (1968-69), 130 hk vid 6 000 r/m (1969-71), 135 hk vid 6 000 r/m (1971-73).

Växellåda: 4-växlad manuell, helsynkroniserad. Överväxel mot pristillägg, 3-stegs automat mot pristillägg (1970-73).

Källa: