27 feb 2015 06:00

27 feb 2015 06:00

Fyror som fattar grejen

MARIESTAD: Mariestadslärare inspireras av trend på facebook

8 000 soldater i lera – mer än 2 000 år gamla och hittade flera meter under mark. Det låter otroligt men är dagsens sanning. Eller ”Grej of the day”, som Grangärdets fyror brukar säga.

Ledtråden fick de redan i förrgår. ”Underjordisk armé” står det på lappen den här gången – och uttrycket har fått fjärdeklassarna att fundera. Kan det vara myror? Larver och maskar? Eller menar hon de där kinesiska gubbarna som Ida Karlsson och hennes familj googlade fram på nätet tidigare på morgonen?

Maria Larsson, klasslärare för Grangärdesskolans fyror, ler finurligt när alla utom två gissar att det är myror lektionen ska handla om. När hon till slut ger det rätta svaret – och får Ida att lysa upp – har hon fångat samtliga elevers uppmärksamhet.

Umeågrund

”Grej of the day”, dagens grej, är ett pedagogiskt grepp som just nu sprider sig som en löpeld över Sveriges skolor. Det går ut på att läraren då och då väljer ut en sak, företeelse eller händelse som eleverna inte vet så mycket om sedan tidigare, och berättar om den på olika vis.

Upphovsmannen finns i Umeå och har hållit på i sex år. Men det var först efter att en facebook-grupp startades i ämnet som idén fick spridning.

Passande grej

Nu har gruppen 11 000 medlemmar och växer hela tiden. En av dem som nappat är just Maria Larsson.

– Jag tog över den här klassen i höstas och ville hitta ett sätt att få med mig alla elever i undervisningen. Under jullovet satt jag och spånade lite och hittade den här sidan. Jag hade märkt redan tidigare att alla i klassen var väldigt intresserade av vad som händer och finns ute i världen, så det lät som att det skulle passa, berättar hon.

Aktuella händelser

I facebook-gruppen finns en uppsjö av lektionsförslag utlagda, så det finns ingen anledning att uppfinna hjulet gång på gång. Maria Larsson kopplar ofta ”grejen” till någon aktuell händelse: Förintelsens minnesdag eller Olof Palmes dödsdag, till exempel.

Men den här dagen är det alltså den ängslige kejsaren Qin Shi Huangdi och hans enorma terrakottaarmé som står i fokus. Maria Larsson startar ett bildspel och berättar om hur kinesernas överhuvud var så rädd för döden att han lät bygga 8 000 lergubbar som skulle kunna skydda honom och hans skatter om gravplundrare skulle besöka honom.

Många idéer

Barnen får veta att armén är över 2 000 år gammal, att den upptäcktes 1974 när nya brunnar skulle grävas och att det bara är en av alla gubbarna som fortfarande är i helt oförstört skick. Därefter får de anteckna i sin Grej of the day-bok vad de lärt sig och rita en illustration till.

Stina Rikardsson och Frida Larsson gillar sin lärares nya grepp.

– Man lär sig saker som man inte visste förut. Om Anne Frank, till exempel, då skrev jag tre sidor, säger Stina.

Längre fram hoppas Maria Larsson kunna utveckla arbetssättet, kanske genom att låta eleverna turas om att presentera en grej som de själva valt:

– Vi har en Grej of the day-låda, där de får lägga i lappar med önskemål om grejer de vill veta mer om. Därifrån har det kommit många bra idéer.

Ledtråden fick de redan i förrgår. ”Underjordisk armé” står det på lappen den här gången – och uttrycket har fått fjärdeklassarna att fundera. Kan det vara myror? Larver och maskar? Eller menar hon de där kinesiska gubbarna som Ida Karlsson och hennes familj googlade fram på nätet tidigare på morgonen?

Maria Larsson, klasslärare för Grangärdesskolans fyror, ler finurligt när alla utom två gissar att det är myror lektionen ska handla om. När hon till slut ger det rätta svaret – och får Ida att lysa upp – har hon fångat samtliga elevers uppmärksamhet.

Umeågrund

”Grej of the day”, dagens grej, är ett pedagogiskt grepp som just nu sprider sig som en löpeld över Sveriges skolor. Det går ut på att läraren då och då väljer ut en sak, företeelse eller händelse som eleverna inte vet så mycket om sedan tidigare, och berättar om den på olika vis.

Upphovsmannen finns i Umeå och har hållit på i sex år. Men det var först efter att en facebook-grupp startades i ämnet som idén fick spridning.

Passande grej

Nu har gruppen 11 000 medlemmar och växer hela tiden. En av dem som nappat är just Maria Larsson.

– Jag tog över den här klassen i höstas och ville hitta ett sätt att få med mig alla elever i undervisningen. Under jullovet satt jag och spånade lite och hittade den här sidan. Jag hade märkt redan tidigare att alla i klassen var väldigt intresserade av vad som händer och finns ute i världen, så det lät som att det skulle passa, berättar hon.

Aktuella händelser

I facebook-gruppen finns en uppsjö av lektionsförslag utlagda, så det finns ingen anledning att uppfinna hjulet gång på gång. Maria Larsson kopplar ofta ”grejen” till någon aktuell händelse: Förintelsens minnesdag eller Olof Palmes dödsdag, till exempel.

Men den här dagen är det alltså den ängslige kejsaren Qin Shi Huangdi och hans enorma terrakottaarmé som står i fokus. Maria Larsson startar ett bildspel och berättar om hur kinesernas överhuvud var så rädd för döden att han lät bygga 8 000 lergubbar som skulle kunna skydda honom och hans skatter om gravplundrare skulle besöka honom.

Många idéer

Barnen får veta att armén är över 2 000 år gammal, att den upptäcktes 1974 när nya brunnar skulle grävas och att det bara är en av alla gubbarna som fortfarande är i helt oförstört skick. Därefter får de anteckna i sin Grej of the day-bok vad de lärt sig och rita en illustration till.

Stina Rikardsson och Frida Larsson gillar sin lärares nya grepp.

– Man lär sig saker som man inte visste förut. Om Anne Frank, till exempel, då skrev jag tre sidor, säger Stina.

Längre fram hoppas Maria Larsson kunna utveckla arbetssättet, kanske genom att låta eleverna turas om att presentera en grej som de själva valt:

– Vi har en Grej of the day-låda, där de får lägga i lappar med önskemål om grejer de vill veta mer om. Därifrån har det kommit många bra idéer.