02 jan 2015 06:00

23 jan 2015 13:57

Vill öka användningen av miljöbilar

Supermiljöbilspremien förlängs och kan betalas ut för bilinköp gjorda under 2014 och 2015.
Det beskedet lämnade regeringen innan jul.
– Självklart ser vi detta som positivt, säger Mikael Brunnhagen, VD och ägare av Motor Trend AB i Mariestad.

Syftet med supermiljöbilspremien är att försöka öka försäljningen och användningen av nya bilar med låg klimatpåverkan.

Premien omfattar personbilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser, max 50 gram koldioxid per kilometer, vilket sannolikt till största delen kommer att vara laddhybrider och rena elbilar. Bilen ska vara ny och innebär att fordonet inte får ha tagits i bruk tidigare, vare sig i Sverige eller i annat land.

2011 införde regeringen en premie – högst 40 000 kronor per bil om ägaren är en privatperson – och gav Transportstyrelsen i uppdrag att betala ut premien.

– Det har varit ett vakuum en tid under hösten och en stor osäkerhet. Tveklöst är det ett viktigt besked att man fortsätter resan med att satsa på låga utsläppsnivåer, säger Mikael Brunnhagen.

Främjande

Kollegan Anders Brandberg, försäljare vid Bilia i Mariestad, välkomnar beskedet.

– Alla sådana här åtgärder är goda och främjar försäljningen. Året som gått har varit fantastiskt med rekordförsäljning av bilar och det har gått som tåget. Nu hoppas vi på en fortsättning.

– Supermiljöbilspremien berör dock inte det segmentet där vi säljer mest bilar. Nej, det handlar om bilar med dieselmotorer och fyrhjulsdrift.

Mikael Brunnhagen anser att det finns andra åtgärder som kunde ha varit bättre än supermiljöbilspremien.

Samhällseffekt

– En effektiv åtgärd och som haft större samhällseffekt vore att höja skrotbilspremien till mellan 5 000 och 10 000 kronor. Då skulle vi förmodligen få en större miljöeffekt genom att få bort de äldsta bilarna från vägarna. Det är min personliga åsikt.

– Sverige har ju en av de äldsta vagnparkerna i Europa och det är förstås inte bra. Vi skulle få mindre olyckor och dödsfall på vägarna om dessa bilar kom bort, säger Mikael Brunnhagen.

Syftet med supermiljöbilspremien är att försöka öka försäljningen och användningen av nya bilar med låg klimatpåverkan.

Premien omfattar personbilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser, max 50 gram koldioxid per kilometer, vilket sannolikt till största delen kommer att vara laddhybrider och rena elbilar. Bilen ska vara ny och innebär att fordonet inte får ha tagits i bruk tidigare, vare sig i Sverige eller i annat land.

2011 införde regeringen en premie – högst 40 000 kronor per bil om ägaren är en privatperson – och gav Transportstyrelsen i uppdrag att betala ut premien.

– Det har varit ett vakuum en tid under hösten och en stor osäkerhet. Tveklöst är det ett viktigt besked att man fortsätter resan med att satsa på låga utsläppsnivåer, säger Mikael Brunnhagen.

Främjande

Kollegan Anders Brandberg, försäljare vid Bilia i Mariestad, välkomnar beskedet.

– Alla sådana här åtgärder är goda och främjar försäljningen. Året som gått har varit fantastiskt med rekordförsäljning av bilar och det har gått som tåget. Nu hoppas vi på en fortsättning.

– Supermiljöbilspremien berör dock inte det segmentet där vi säljer mest bilar. Nej, det handlar om bilar med dieselmotorer och fyrhjulsdrift.

Mikael Brunnhagen anser att det finns andra åtgärder som kunde ha varit bättre än supermiljöbilspremien.

Samhällseffekt

– En effektiv åtgärd och som haft större samhällseffekt vore att höja skrotbilspremien till mellan 5 000 och 10 000 kronor. Då skulle vi förmodligen få en större miljöeffekt genom att få bort de äldsta bilarna från vägarna. Det är min personliga åsikt.

– Sverige har ju en av de äldsta vagnparkerna i Europa och det är förstås inte bra. Vi skulle få mindre olyckor och dödsfall på vägarna om dessa bilar kom bort, säger Mikael Brunnhagen.