14 dec 2014 16:51

23 jan 2015 14:46

Vad är det med Mariestadsbor och mode?

Martin Hansson, 23, blir redaktör för Metro Modes nya avdelning för män. Efter Cecilia Blankens och Elin Kling tar nu tidigare MT-ungdomsmedarbetaren Martin Hansson ett nytt steg i karriären.

– Jag tror att vi alla tre är väldigt entreprenörsinriktade och har en ”kör bara”-attityd som behövs i modebranschen.

Vad har du för målsättning som redaktör för den digitala satsningen på Metro Mode?

– Målsättningen är att skapa den största och mest självklara destinationen för män online.

På vilket sätt skiljer sig mäns intresse för mode jämfört med kvinnor?

– Män är mycket enklare och raka både i sitt intresse för kläder och hur man kommunicerar mot dem. Män vill veta vad du ska bära, vad det kostar och var det finns. Vägen från inspiration till transaktion blir direkt.

Det var många år sedan du startade din första blogg, hur väcktes ditt intresse för mode?

– Jag har alltid varit intresserad av en stilfull livsstil, resor och att tjäna mycket pengar.

Saknar du den lilla stan ibland?

– Väldigt ofta! Jag älskar att komma hem till Lyrestad, promenera i timmar ute vid Surö Bokskog med mina föräldrar eller cykla längs Göta Kanal.

Min mormor sågade nyligen mina trasiga jeans. Har hon rätt? Är trasiga kläder på väg ut?

– Haha, hon har nog rätt. Trasiga kläder klär väldigt få. Men man ska alltid klä sig i det man själv är bekväm med. Min pappa knallar fortfarande runt i träskor när han besöker mig i Stockholm. Det tycker jag är helrätt och det beundrar jag honom för!

Hur klär jag mig som en 34-årig flintis i jul för att göra intryck på såväl yngre som äldre generationer?

– Då tycker jag du ska dra på dig en snygg skjorta och en enfärgad tröja i ull eller kashmir över. Det går hem hos såväl svärmor som yngre.

– Jag tror att vi alla tre är väldigt entreprenörsinriktade och har en ”kör bara”-attityd som behövs i modebranschen.

Vad har du för målsättning som redaktör för den digitala satsningen på Metro Mode?

– Målsättningen är att skapa den största och mest självklara destinationen för män online.

På vilket sätt skiljer sig mäns intresse för mode jämfört med kvinnor?

– Män är mycket enklare och raka både i sitt intresse för kläder och hur man kommunicerar mot dem. Män vill veta vad du ska bära, vad det kostar och var det finns. Vägen från inspiration till transaktion blir direkt.

Det var många år sedan du startade din första blogg, hur väcktes ditt intresse för mode?

– Jag har alltid varit intresserad av en stilfull livsstil, resor och att tjäna mycket pengar.

Saknar du den lilla stan ibland?

– Väldigt ofta! Jag älskar att komma hem till Lyrestad, promenera i timmar ute vid Surö Bokskog med mina föräldrar eller cykla längs Göta Kanal.

Min mormor sågade nyligen mina trasiga jeans. Har hon rätt? Är trasiga kläder på väg ut?

– Haha, hon har nog rätt. Trasiga kläder klär väldigt få. Men man ska alltid klä sig i det man själv är bekväm med. Min pappa knallar fortfarande runt i träskor när han besöker mig i Stockholm. Det tycker jag är helrätt och det beundrar jag honom för!

Hur klär jag mig som en 34-årig flintis i jul för att göra intryck på såväl yngre som äldre generationer?

– Då tycker jag du ska dra på dig en snygg skjorta och en enfärgad tröja i ull eller kashmir över. Det går hem hos såväl svärmor som yngre.