10 dec 2014 12:23

23 jan 2015 14:46

Lastbilschaufförens friande dom överklagas

"Här stannar Sverige"

Genom att stanna två gånger per dygn manifesterar lastbilschaufförer mot vad de anser vara orättvisa arbetsförhållanden. Rättsfallet som orsakat denna protest går nu vidare till hovrätten.

Upprinnelsen till protesten är en tingsrättsdom som friade en makedonsk lastbilsförare. Han stoppades i en trafikkontroll på E4 i Njurunda i början av oktober med både falskt bulgariskt körkort och ett falskt pass, men eftersom mannen handlat i god tro kunde brott inte styrkas.

Nu har kammaråklagare Christina Edlund Nilsson lämnat in ett överklagande till hovrätten. Överklagandet gäller brukande av falsk urkund, inte olovlig körning. Åklagaren menar att chauffören har en skyldighet att så långt möjligt, kontrollera om de aktuella handlingarna faktiskt var äkta.

Problemet, anser chaufförerna, är att det inte råder samma villkor för utländska som för svenska förare. Det handlar i många fall inte om att de utländska förarna har gjort fel, utan att de bolag de kör för vill maximera vinster och därför utnyttjar chaufförer med de lägsta lönerna i Europa.

För att manifestera mot detta stannar chaufförerna två gånger per dygn, klockan 12:00 och 24:00, i 15 minuter. Det kommer att pågå fram till den 24 december.

– Det är viktigt att påpeka att alla ska parkera trafiksäkert, säger lastbilschauffören Ulrika Neräng som har stannat vid Hasslerör för att ta sin obligatoriska vila. Själv deltar hon inte aktivt i ”Här stannar Sverige” men hon sympatiserar med de som gör det.

Transportarbetareförbundet har inte ställt sig bakom protesterna, men de har uttalat förståelse för medlemmarnas kampanj.

Upprinnelsen till protesten är en tingsrättsdom som friade en makedonsk lastbilsförare. Han stoppades i en trafikkontroll på E4 i Njurunda i början av oktober med både falskt bulgariskt körkort och ett falskt pass, men eftersom mannen handlat i god tro kunde brott inte styrkas.

Nu har kammaråklagare Christina Edlund Nilsson lämnat in ett överklagande till hovrätten. Överklagandet gäller brukande av falsk urkund, inte olovlig körning. Åklagaren menar att chauffören har en skyldighet att så långt möjligt, kontrollera om de aktuella handlingarna faktiskt var äkta.

Problemet, anser chaufförerna, är att det inte råder samma villkor för utländska som för svenska förare. Det handlar i många fall inte om att de utländska förarna har gjort fel, utan att de bolag de kör för vill maximera vinster och därför utnyttjar chaufförer med de lägsta lönerna i Europa.

För att manifestera mot detta stannar chaufförerna två gånger per dygn, klockan 12:00 och 24:00, i 15 minuter. Det kommer att pågå fram till den 24 december.

– Det är viktigt att påpeka att alla ska parkera trafiksäkert, säger lastbilschauffören Ulrika Neräng som har stannat vid Hasslerör för att ta sin obligatoriska vila. Själv deltar hon inte aktivt i ”Här stannar Sverige” men hon sympatiserar med de som gör det.

Transportarbetareförbundet har inte ställt sig bakom protesterna, men de har uttalat förståelse för medlemmarnas kampanj.