13 nov 2014 06:00

23 jan 2015 14:44

En symbolisk kärleksförklaring

Marcus Dimholt ville ge en kärleksförklaring till Mariestad.
Det landade i ett 30-tal grafiska mönster med anknytning till kommunen.

Stationshuset, residenset, M/S Marianne, glassen, fisken och stränderna. Visst känns det igen?

Det är bara några av de typiska Mariestadssymboler som numera finns på handdukar och disktrasor.

Bakom idén ligger Marcus och Anneli Dimholt, sedan många år tillbaka boendes i Stuvsta utanför Stockholm. Marcus är dock uppväxt i Ullervad och har fortfarande starka band till Mariestads kommun.

– Familjen åker till Mariestad och hälsar på åtminstone en gång i månaden. Det finns mängder av smultronställen och saker som kännetecknar staden. Vi kände att vi ville göra någonting utifrån våra perspektiv och känslor, och framhålla Mariestad som den glada staden, säger Marcus.

Tidigare var hans dröm att bli läkemedelsforskare. Men ödet ville annorlunda. Han kom in på Forsbergs skola i Stockholm och studerade grafisk design och reklam.

Varierande uppdrag

– För sju år sedan startade jag eget företag. Jag kände att det var dags att anta den utmaningen. Ett par år senare startade även Anneli ett företag som reklamkreatör. Till slut kom vi fram till att slå ihop verksamheterna.

Nu har de sin egen designbyrå och förpackar kommunikationer åt stora som små företag. Uppdragen varierar från att designa logotyper, illustrationer och trycksaker till hemsidor och årsredovisningar.

Under tiden har de haft olika sidoprojekt och det är här de grafiska Mariestadsmönstren kommer in i bilden. I våras slog Marcus och Anneli sina kloka skallar ihop och började bolla idéer med varandra.

Bra mix

– Ganska snart satte vi i gång och började rita. Alla motiv gör sig inte grafiskt korrekta, utan när man ska trycka på tyg måste formerna förenklas. Det är svensktillverkat och ansvarsfullt producerat ur miljösynpunkt, säger Marcus och fortsätter:

– Vi försökte hitta en bra mix mellan byggnader, företeelser och symboler. Det är som ett pussel och jag tror många Mariestadsbor känner igen motiven.

Försäljningen av handdukarna och disktrasorna har pågått i över en månad. Deras förhoppning är att lansera nya produkter i framtiden.

– Mönstren kan även användas på brickor och påslakan, förklarar Marcus Dimholt.

Än så länge är motiven bara svartvita – men framöver är det tänkt att symbolerna ska vara färglagda.

Stationshuset, residenset, M/S Marianne, glassen, fisken och stränderna. Visst känns det igen?

Det är bara några av de typiska Mariestadssymboler som numera finns på handdukar och disktrasor.

Bakom idén ligger Marcus och Anneli Dimholt, sedan många år tillbaka boendes i Stuvsta utanför Stockholm. Marcus är dock uppväxt i Ullervad och har fortfarande starka band till Mariestads kommun.

– Familjen åker till Mariestad och hälsar på åtminstone en gång i månaden. Det finns mängder av smultronställen och saker som kännetecknar staden. Vi kände att vi ville göra någonting utifrån våra perspektiv och känslor, och framhålla Mariestad som den glada staden, säger Marcus.

Tidigare var hans dröm att bli läkemedelsforskare. Men ödet ville annorlunda. Han kom in på Forsbergs skola i Stockholm och studerade grafisk design och reklam.

Varierande uppdrag

– För sju år sedan startade jag eget företag. Jag kände att det var dags att anta den utmaningen. Ett par år senare startade även Anneli ett företag som reklamkreatör. Till slut kom vi fram till att slå ihop verksamheterna.

Nu har de sin egen designbyrå och förpackar kommunikationer åt stora som små företag. Uppdragen varierar från att designa logotyper, illustrationer och trycksaker till hemsidor och årsredovisningar.

Under tiden har de haft olika sidoprojekt och det är här de grafiska Mariestadsmönstren kommer in i bilden. I våras slog Marcus och Anneli sina kloka skallar ihop och började bolla idéer med varandra.

Bra mix

– Ganska snart satte vi i gång och började rita. Alla motiv gör sig inte grafiskt korrekta, utan när man ska trycka på tyg måste formerna förenklas. Det är svensktillverkat och ansvarsfullt producerat ur miljösynpunkt, säger Marcus och fortsätter:

– Vi försökte hitta en bra mix mellan byggnader, företeelser och symboler. Det är som ett pussel och jag tror många Mariestadsbor känner igen motiven.

Försäljningen av handdukarna och disktrasorna har pågått i över en månad. Deras förhoppning är att lansera nya produkter i framtiden.

– Mönstren kan även användas på brickor och påslakan, förklarar Marcus Dimholt.

Än så länge är motiven bara svartvita – men framöver är det tänkt att symbolerna ska vara färglagda.