20 okt 2014 08:39

23 jan 2015 14:43

Electroluxfabrikens framtid är hotad

Pressat läge för Mariestadsfabriken

UPPDATERAD. Electrolux i Mariestad blöder ekonomiskt. Koncernledningen har därför inlett samtal med facken och externa aktörer, i syfte att hitta en långsiktig lösning för tillverkningen i fabriken.
– Det är ett tråkigt, men samtidigt nödvändigt besked. Utan konkurrenskraft och lönsamhet kommer vi ingen vart, säger platschefen Magnus Karlsson.

Electrolux redovisade under måndagen en vinst på 1 250 miljoner kronor för tredje kvartalet. Att resultatet i Europa förbättrats beror på att koncernen utöver kostnadsbesparingar fokuserat på inbyggnadskök, tvätt och tork; produkter som står sig väl i konkurrensen. Fristående kylar och frysar, som tillverkas i Mariestad, är ingen god affär.

– Det är väl känt att vi har en situation med minskad efterfrågan och stark prispress. Vi har egentligen inte haft någon upphämtning efter krisen 2009. Fristående kylprodukter är tyvärr inte ett lönsamt segment för oss, säger Jonas Samuelsson, chef för Europa, Mellanöstern och Afrika till TT.

Magnus Karlsson, platschef för Mariestadsfabriken, fyller i:

– Ett högt kostnadsläge hos oss tillsammans med minskade volymer gör att tillverkningskostnaden per produkt är för hög och inte internationellt konkurrenskraftig.

Flera alternativ

På måndagsmorgonen informerades personalen om att företaget inlett ett MBL-förfarande med fackliga organisationer om produktionen i fabriken. Koncernen kommer att ”satsa betydande resurser”, på att hitta en långsiktig och hållbar lösning för produktionen i Mariestad. Tänkbara lösningar kan inkludera:

• Tillverkning av nischade vitvaror av Electrolux eller av tredje part.

• Tillverkning av komponenter av extern underleverantör.

• Att fabriken säljs till extern part för tillverkning av helt ny produktkategori.

– Vi utesluter ingenting utan kommer att jobba på bred front. Vad diskussionerna leder fram till i slutändan har vi ingen aning om i dagsläget, men vi ska försöka hitta de bästa möjligheterna för Mariestadsfabriken, säger Magnus Karlsson.

Att koncernen överväger att sälja fabriken är helt nytt, och har inte uttalats vid tidigare rationaliseringar.

– Det är korrekt, det har inte varit på tal tidigare. Men i den situation vi befinner oss ser vi det som ett alternativ, säger Karlsson.

”Fel att spekulera”

Mariestadsfabriken har varit pressad i flera år. 2012 beslutades om en satsning på det så kallade super premium-segmentet. Läget på marknaden gjorde dock att planerna lades på is, vilket ledde till att fabriken gick miste om ytterligare produktionsvolym. Samtidigt har personalstyrkan reducerats kraftigt de senaste åren. I dag har fabriken cirka 250 anställda, varav 50 på tjänstemannasidan.

– Dagens besked är inget som berör personalen direkt, och det är inga varsel lagda. Produktionen kommer att löpa på som vanligt, säger Magnus Karlsson.

Är de 250 arbetstillfällena hotade?

– Jag skulle inte vilja uttrycka det på det sättet. Nu startar arbetet med att se vad vi har för möjligheter, det gäller att jobba proaktivt.

Finns Electrolux kvar i Mariestad om två år?

– Det vore felaktigt av mig att spekulera i den frågan. Vad som finns här och vad vi kommer att jobba med i framtiden; det är ju det diskussionerna ska komma fram till, säger Magnus Karlsson.

Vad talar för fabrikens överlevnad?

– Vi har en enormt kunnig och kompetent personal i Mariestad. Naturligtvis är det tråkigt att ge ett sådant här besked till personalen. Jag är ändå hoppfull om att vi ska hitta en långsiktig och hållbar lösning för fortsatt produktion i Mariestad. Vi har blivit lovade betydande resurser av koncernledningen. Nu gäller det att använda dem gemensamt och göra det bästa av situationen, säger Magnus Karlsson.

Electrolux redovisade under måndagen en vinst på 1 250 miljoner kronor för tredje kvartalet. Att resultatet i Europa förbättrats beror på att koncernen utöver kostnadsbesparingar fokuserat på inbyggnadskök, tvätt och tork; produkter som står sig väl i konkurrensen. Fristående kylar och frysar, som tillverkas i Mariestad, är ingen god affär.

– Det är väl känt att vi har en situation med minskad efterfrågan och stark prispress. Vi har egentligen inte haft någon upphämtning efter krisen 2009. Fristående kylprodukter är tyvärr inte ett lönsamt segment för oss, säger Jonas Samuelsson, chef för Europa, Mellanöstern och Afrika till TT.

Magnus Karlsson, platschef för Mariestadsfabriken, fyller i:

– Ett högt kostnadsläge hos oss tillsammans med minskade volymer gör att tillverkningskostnaden per produkt är för hög och inte internationellt konkurrenskraftig.

Flera alternativ

På måndagsmorgonen informerades personalen om att företaget inlett ett MBL-förfarande med fackliga organisationer om produktionen i fabriken. Koncernen kommer att ”satsa betydande resurser”, på att hitta en långsiktig och hållbar lösning för produktionen i Mariestad. Tänkbara lösningar kan inkludera:

• Tillverkning av nischade vitvaror av Electrolux eller av tredje part.

• Tillverkning av komponenter av extern underleverantör.

• Att fabriken säljs till extern part för tillverkning av helt ny produktkategori.

– Vi utesluter ingenting utan kommer att jobba på bred front. Vad diskussionerna leder fram till i slutändan har vi ingen aning om i dagsläget, men vi ska försöka hitta de bästa möjligheterna för Mariestadsfabriken, säger Magnus Karlsson.

Att koncernen överväger att sälja fabriken är helt nytt, och har inte uttalats vid tidigare rationaliseringar.

– Det är korrekt, det har inte varit på tal tidigare. Men i den situation vi befinner oss ser vi det som ett alternativ, säger Karlsson.

”Fel att spekulera”

Mariestadsfabriken har varit pressad i flera år. 2012 beslutades om en satsning på det så kallade super premium-segmentet. Läget på marknaden gjorde dock att planerna lades på is, vilket ledde till att fabriken gick miste om ytterligare produktionsvolym. Samtidigt har personalstyrkan reducerats kraftigt de senaste åren. I dag har fabriken cirka 250 anställda, varav 50 på tjänstemannasidan.

– Dagens besked är inget som berör personalen direkt, och det är inga varsel lagda. Produktionen kommer att löpa på som vanligt, säger Magnus Karlsson.

Är de 250 arbetstillfällena hotade?

– Jag skulle inte vilja uttrycka det på det sättet. Nu startar arbetet med att se vad vi har för möjligheter, det gäller att jobba proaktivt.

Finns Electrolux kvar i Mariestad om två år?

– Det vore felaktigt av mig att spekulera i den frågan. Vad som finns här och vad vi kommer att jobba med i framtiden; det är ju det diskussionerna ska komma fram till, säger Magnus Karlsson.

Vad talar för fabrikens överlevnad?

– Vi har en enormt kunnig och kompetent personal i Mariestad. Naturligtvis är det tråkigt att ge ett sådant här besked till personalen. Jag är ändå hoppfull om att vi ska hitta en långsiktig och hållbar lösning för fortsatt produktion i Mariestad. Vi har blivit lovade betydande resurser av koncernledningen. Nu gäller det att använda dem gemensamt och göra det bästa av situationen, säger Magnus Karlsson.

  • Tomas Höglund