02 okt 2014 12:12

23 jan 2015 14:43

Opus bilprovnings sms-drag får kritik

Stefan Eriksson, affärsområdeschef på Opus bilprovning i Mariestad, har mött starka reaktioner på att ankomstregistreringen numera bara kan göras via sms.

Varför gör ni den här ändringen?

– Vi vill göra det lättare för kunden. Nu behöver man inte gå ur bilen, gå till ankomstterminalen och skriva in bilens registreringsnummer. I mina ögon är det smidigare att skicka ett sms. Då får man direkt ett sms tillbaka där det står vilken port man ska åka in i.

Har den traditionella ankomstregistreringen försvunnit helt?

– Ja, för tillfället, men faktum är att den kommer tillbaka. Eftersom vi tidigare ingick i Svensk bilprovning använde vi oss av deras it-system. Nu håller vi på att skapa vårt eget, vilket beräknas vara klart om fyra till sex veckor. När det är klart kan den som vill registrera sig som förut, med enda skillnaden att det görs på en läsplatta.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Vissa tycker att det är jättebra att vi gått över till sms-funktion. En del, framför allt äldre människor, tycker inte alls om det. Alla har uppenbarligen inte mobiltelefon. De som inte vill eller kan sms:a har möjlighet att komma in till oss. Då hjälper någon i personalen till att registrera ankomsten.

Ska det behöva vara krångligt att besikta bilen hos er?

– Nej, det ska vara lätt. Därför har kunderna inom några veckor möjligheten att välja sms eller att registrera sig manuellt.

Har alla bilprovningar inom Opus gått över till sms?

– I nuläget används det på vissa stationer, men tanken är att alla ska slussas över till det.

Varför gör ni den här ändringen?

– Vi vill göra det lättare för kunden. Nu behöver man inte gå ur bilen, gå till ankomstterminalen och skriva in bilens registreringsnummer. I mina ögon är det smidigare att skicka ett sms. Då får man direkt ett sms tillbaka där det står vilken port man ska åka in i.

Har den traditionella ankomstregistreringen försvunnit helt?

– Ja, för tillfället, men faktum är att den kommer tillbaka. Eftersom vi tidigare ingick i Svensk bilprovning använde vi oss av deras it-system. Nu håller vi på att skapa vårt eget, vilket beräknas vara klart om fyra till sex veckor. När det är klart kan den som vill registrera sig som förut, med enda skillnaden att det görs på en läsplatta.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Vissa tycker att det är jättebra att vi gått över till sms-funktion. En del, framför allt äldre människor, tycker inte alls om det. Alla har uppenbarligen inte mobiltelefon. De som inte vill eller kan sms:a har möjlighet att komma in till oss. Då hjälper någon i personalen till att registrera ankomsten.

Ska det behöva vara krångligt att besikta bilen hos er?

– Nej, det ska vara lätt. Därför har kunderna inom några veckor möjligheten att välja sms eller att registrera sig manuellt.

Har alla bilprovningar inom Opus gått över till sms?

– I nuläget används det på vissa stationer, men tanken är att alla ska slussas över till det.